Offisiell pris på batteripakken i Nissan Leaf
Vi visste at batteriet er den dyreste i elbilen, men ikke hvor mye det kostet.
Nissan Leaf, som ble lansert i 2011, er i dag verdens suverent mest solgte elbil. 125.000 eksemplarer ruller nå på veiene.Av disse er 56.000 solgt i USA og i Norge er det solgt 10.000 nye fra importør. I tillegg har anslagsvis 3.000 Leaf solgt i andre land, særlig i Frankrike, havnet her hjemme som bruktimporterte biler.
Oppgraderinger
Spørsmål omkring batterikostnader har stadig kommet, men Nissan har nøyd seg med å referere til garantien på fem år eller 100.000 kilometer, samt å uttale at batteripakken er beregnet å skulle vare gjennom bilens livssyklus. Den er blitt gradvis forbedret og da Leaf ble kraftig oppgradert i fjor økte offisiell rekkevidde fra 170 til 199 kilometer.
Husk at streng kulde kan halvere rekkevidden.
I år oppdaterte igjen Nissan batteripakken for å gjøre den bedre i stand til å takle svært høye temperaturer etter at det ble konstatert kapasitetstap på noen biler i svært varme stater som Arizona.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMot slutten på uvissheten
Og nå har endelig Nissan bestemt seg for å gå ut med en pris på batteripakken. Dette har i lang tid vært et spekulasjonsobjekt og et av kronargumentene til motstanderne av elbiler.
Det har også utvilsomt vært et av de viktigste usikkerhetsmomentene elbilkjøpere har hatt å forholde seg til foran kjøpsbeslutningen, på linje med hva som er avgiftsfordelenes og de andre fordelenes fremtid her i landet. Men nå har altså Nissan gått ut med en offisiell pris på batteripakken, som består av 48 moduler à fire celler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Tror på batterirevolusjon
Pris i USA
Riktignok er prisen som er kjent så langt den som gjelder i USA. Vi har imidlertid ingen grunn til å tro at den vil bli vesentlig annerledes her hjemme. Den norske importøren har bedt om informasjon fra Europa vedrørende batteripris her, men i skrivende stund foreligger ingen informasjon.
Artikkelen fortsetter under annonsen40.000 eller 34.000?
Prisen er oppgitt til 6.500 dollar (cirka 40.000 kroner) - men da det gamle batteriet må leveres inn for å få kjøpt det nye - trekkes 1.000 dollar i innbytte fra prisen - vi ender opp med 5.500. (5.499 for å være pinlig nøyaktig). Altså cirka 34.000 kroner. Dette ble nylig annonsert av talsmann for Nissan, Brian Brockman.
Med amerikanske avgifter og installasjonskostnader (ekstra tilpasning trengs for 2011- og 2012-modellene), ender vi muligens opp nærmere 40.000 allikevel.
Her kan du lese hva Nissans Brian Brockman skriver på My Nissan Leaf Forum.