Meny

Nå er det slutt for denne bilen

Nå er det slutt for denne bilen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange var skeptiske da Toyota skulle lage småbil sammen med Peugeot og Citroën - i en helt ny fabrikk i Tsjekkia.

Prosjektet ble møtt med både undring og store doser skepsis da det ble kjent.

Kvalitetsmessig er det jo en viss forskjell på ryktet de japanske bilprodusentene har - kontra de franske. Og her ble det spådd at kulturforskjellene kunne bli både mange og problematiske.

Ni år etter at bilene gikk i produksjon første gang i 2005, kan vi fastslå at skeptikerne tok feil. Prosjektet har gått på skinner fra dag én - og til det nå er klart for helt ny modell.

Lite jåleri

Produksjonen startet nemlig denne uken - og skal du sikre deg et eksemplar av den gamle, må du være kjapp. Toyota har for eksempel bare 20 eksemplarer igjen av Aygo, fordelt hos enkelte forhandlere.

Ni år er lang levetid for en bilmodell, men både Aygo Citroën C1 og Peugeot 107 har solgt godt gjennom hele livsløpet.

Dette er enkle og ukompliserte biler. Jåle-faktoren er svært lav og du kan ikke vente deg det siste i hverken komfort- eller sikkerhetsutstyr. Til gjengjeld handler det om mye bil for pengene og rimelig bilhold.

Liten og kul - men umulig å kjøpe

Gressklipper-lyd

Da Aygo ble lansert, manglet rimeligste versjon både sentrallås og elektriske vindusheiser foran. Her handlet det om å lage en så billig bil som mulig.

Den lille tresylindrete 1-liters bensinmotoren på 68 hestekrefter sladret også om en gjennomført sparepolitikk. Den låter nesten litt som en gressklipper, og gir begrensede ytelser. Men det holder - i alle fall til den småkjøringen som de aller fleste eksemplarene av denne bilen brukes til.

Mye bil for pengene

Underveis har trekløveret gjennomgått to større facelifter, og slik sett blitt holdt brukbart moderne.

Vi testet Aygo siste gang i 2012, og lot oss sjarmere over mange ting ved den bittelille bilen:

Dette er bilen for deg som egentlig ikke vil bruke penger på bil. Fra 131.400 kroner blir den din – og det er unektelig mye bil for pengene. Forbruket er jo også lavt, selv om det burde vært enda lavere.

Et Co2-utslipp på 99 g/km lar seg absolutt høre – og takket være bensinmotoren trenger du ikke å frykte for avgifter selv når eksosskyene ligger tette som rømmegrøt.

- Nei, denne får du ikke levere tilbake! Les testen her:

Mange i bruktmarkedet

Nå er det altså i praksis bare noen dager igjen før den er helt sluttsolgt i Norge. Etter det må du ut på bruktmarkedet hvis du skal ha første generasjon Aygo.

Der er det til gjengjeld mye å velge mellom, ikke mindre enn 127 eksemplarer på finn.no.

Den rimeligste blir din for hyggelige 45.580 kroner. Da snakker vi 2007-modell som har gått 100.000 kilometer. Generelt sett er kilometerstanden lav på brukte Aygo, den av bruktbilene som har gått lengst, har rullet 171.000 kilometer.

Dyrest er en 2012-modell med 11.731 kilometer på telleverket, den blir din for 129.500 kroner.

Liten, billig - og med 7 års garanti

Men... Denne bilen finnes da vel ikke?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus