Så ekstrem kan en gammel Ford-klassiker være

Hvis du er på jakt etter en Ford Sierra RS Cosworth som kan by på MYE moro - så er dette et godt alternativ. Her snakker vi superbil-ytelser. Faksimile fra www.finn.no
Hvis du er på jakt etter en Ford Sierra RS Cosworth som kan by på MYE moro - så er dette et godt alternativ. Her snakker vi superbil-ytelser. Faksimile fra www.finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skjuler det seg mer krefter enn en skulle tro.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford har noen skikkelige bilikoner på samvittigheten. Og en av dem som virkelig fikk entusiastblodet til å bruse, var vingebilen Ford Sierra RS Cosworth.

Denne kom midt på 80-tallet - og var en skikkelig versting.

Her sparte ikke Ford på noe. Ikke minst dro de på med tanke på styling. Her var det altså en vinge (bakspoiler) dimensjonert stor nok til å sitte på en jumbojet, riller på panseret og en stylingpakke som også gjorde at folk kjente den igjen.

Les også: I fjor dukket DENNE godbiten opp

Sjeldent funn

I Norge ble det faktisk solgt rundt 60 av disse nye. Men i dag er pene eksemplarer vanskeligere å finne enn en ærlig politiker i Italia.

Det er synd, vi er nemlig mange som gjerne skulle både sett, hørt og ikke minst kjørt disse gateracerne igjen.

Men alle bilene er heldigvis ikke spist opp av rust, kjørt i hjel i en grøft, fjellvegg eller mot en møtende bil - noen er ivaretatt.Denne gangen har vi funnet en som ser rimelig original ut på utsiden - men når du løfter på panseret skjønner du at dette er noe helt ekstremt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Les vår komplette kjøpeguide på Sierra som veteranbil

Rallybil

En Ford-mekaniker anno 1986 vil så avgjort ikke kjenne seg igjen i motorrommet på denne Sierraen.En Ford-mekaniker anno 1986 vil så avgjort ikke kjenne seg igjen i motorrommet på denne Sierraen.

Cosworth gjorde i sin tid mer enn nok til at dette er en skikkelig rallybil på skilter, allerede i utgangspunktet.

204 hk høres ikke helt vilt mye ut lenger, men sammen med moderat vekt, bakhjulsdrift og manuell girkasse er det mer enn nok til at du kan få mye moro.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men med Toyota Supra-motor som er tunet til å yte nesten 700 hk, bøtteseter, veltebur og Porsche-bremser blir det VIRKELIG moro.

Prosjektbilen er kun momset inn til Norge - og prisforlangende er 209.000 kroner.

Les også: Forden som ga vanlige folk vinger

Service og historikk

Det er naturligvis så originale biler som mulig - med vanntett historikk - som er mest ettertraktet

Men disse er supersjeldne - og svært vanskelig å få tak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så hvis du har sansen for RS Cosworth og i tillegg liker å herje litt på bane, så kan virkelig dette være en fin bil å trøste seg med. Tenk på den som tidenes beste plaster på såret mens du venter på at en original utgave skal dukke opp.

Det skal forøvrig nevnes at utgangspunktet her er "riktig" - altså en vaskeekte RS Cosworth.

Les også: Stjal og slaktet supersjelden bil

Kan by på mer

Ombyggingen er i alle fall grundig gjort, om vi skal bedømme ut fra annonsen. I tillegg til motoren er også girkassen signert Toyota Supra.

For øvrig er det for mye å liste opp alt som er gjort, det kan du se i annonsen selv, men vi tar med at det er 635 hk/800 nm rett på navet(!). Det loves dessuten at det skal være enkelt å hente ut ytterligere krefter.

Som om du trenger det, liksom

Les også: Denne bilen er ikke som den ser ut som