Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat

FAMILIEBIL: VW Passat stasjonsvogn med 1,9-liters turbodiesel på 100 hk er et av de mest attraktive bruktbilkjøpene for familien.
FAMILIEBIL: VW Passat stasjonsvogn med 1,9-liters turbodiesel på 100 hk er et av de mest attraktive bruktbilkjøpene for familien.

Kjøp gjerne en brukt Passat, men sjekk dette først.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MODELL-HISTORIKK
  • 2000: På høsten kraftig facelift og modifiserte TDI-motorer for årsmodell 2001
  • 2001: W8-versjon med 275 hk
  • 2002: Ny to-liters bensin med 130 hk
  • 2003: 2,5 V6 TDI med 163 og 180 hk
  • 2005: Ny VW Passat lanseres

Med priser fra ca. 35 000 kroner for biler med 150-200 000 km kjørelengde, er VW Passat 2001-2005 attraktiv som brukt. Vil du ha en bil med under 150 000 km på telleren, koster de fra ca. 65 000 kroner.

Etter faceliften høsten 2000 ble denne generasjonen av VW Passat en av de mest attraktive familiebilene på markedet. Det er en posisjon den også holder som brukt.

Denne versjonen av VW Passat kom på markedet i 1996. Men etter en del kvalitetsproblemer i startfasen, var det med den kraftige faceliften i 2000 for årsmodell 2001, at VW Passat virkelig ble konkurransedyktig.

Les også: Det er lov – men ikke smart

En velholdt VW Passat skal gi et godt og komfortabelt inntrykk. VW Passat av årgang 2001-2005 er ikke sportslig, men med god opplevd kvalitet og behagelige egenskaper.

Den er meget rommelig, både bakseteplass og bagasjerom sørger for at du får en dugelig familiebil. Stasjonsvognsutgaven er særlig godt egnet for en barnefamilie med mye utstyr som skal på plass.

Passat er også en komfortabel bil. God fjæringskomfort har alltid vært prioritert foran knivskarpe og sportslige veiegenskaper. Det gir behagelig kjøring også på små ujevnheter og i langsom fart. Ulempen er en tendens til å stikke nesa i bakken hvis du ikke er varsom over fartsdumper, og duvende bevegelser på for eksempel telehiv med last i bilen.

Les også: Én ukedag er verre enn de andre

Saken fortsetter under bildet TØFF MOTOR: Motorutvalget er bredt i VW Passat, og 1,8-liters bensinturbo med 150 hk gjør bilen sprek og morsom. © FOTO: Terje Bjørnsen TØFF MOTOR: Motorutvalget er bredt i VW Passat, og 1,8-liters bensinturbo med 150 hk gjør bilen sprek og morsom. © FOTO: Terje Bjørnsen

Billigst med liten bensinmotor

Fra førerplassen følges det behagelige og litt bedagelige inntrykket opp. Seter og sittestilling passer til de aller fleste, og bilen er lettbetjent. Styringen er ikke av de skarpeste, men Passat kan varte opp med idiotsikre veiegenskaper, og i modeller med ESP har du en av snilleste familiebilene på markedet.

Et av fortrinnene til Passat er det brede utvalget av modell- og motorvarianter. Her kan du velge mellom alt fra liten 1,6-liter med 100 hk til en W8 med 275 hk.

Les også: Solgte bilen sin på rim

De aller fleste vil klare seg med standardversjonene. 1,6-literen er grei for dem som ikke synes motorkraft er viktig. Sånn sett er 1,9-liters TDI med 100 hk en bedre basismotor. Her får du masse trekkraft og lavt forbruk, ulempen er en røffere motorgange.

Vil du ha mer ytelse er 1,8T med 150 hk turbomotor et godt alternativ, det samme er 1,9 TDI med 130 hk. Toliters bensinmotor med 115 hk er det dårligste Passat-alternativet, med lite kultivert gange kombinert med et relativt høyt forbruk og middelmådig temperament. For deg som har behov for god fremkommelighet, er det verdt å være klar over versjonene med 4Motion firehjulstrekk. Disse har permanent 4WD med samme Quattro-system som den samtidige Audi A6.

Les også: Trodde de fylte bensin - fikk vann på tanken

Saken fortsetter under bildet SITTER GODT: Seter og sittestilling er et stort pluss for denne generasjonen av VW Passat. © FOTO: Terje Bjørnsen SITTER GODT: Seter og sittestilling er et stort pluss for denne generasjonen av VW Passat. © FOTO: Terje Bjørnsen

Stasjonsvogn med diesel og 4WD

Helt feilfri er VW Passat imidlertid ikke. Mest hodebry har forhjulsopphenget skapt. Det skal helst ikke støye ved inn/utfjæringen, og heller ikke virke for slapt. I tillegg kan manglende retningsstabilitet tyde på feiljustering, og duvende bevegelser på slitte foringer eller støtdempere.

Gummimansjettene på drivakslene kan gå i stykker, med eventuelle følgeskader på drivledd/aksler. Ellers er det verdt å sjekke at alle elektriske installasjoner fungerer som de skal, i tillegg har det vært rapporter om feil på bremseslanger/rør. Sjekk også at tannremmen er skiftet ifølge intervallet i serviceboka.

Les også: – Dette er ikke det smarteste vi har gjort

I Dekras feilrapport for 2014 ligger VW Passat med kjørelengde 100-150 000 km dårligere an enn gjennomsnittet for denne bilklassen. 55,8 prosent av bilene går gjennom kontrollen uten feil, mens 22,4 prosent av Passat-modellene har betydelige mangler. Lys, elektronikk og elektrisk anlegg er de vanligste feilkildene, med feil på 29,7 prosent av de kontrollerte bilene.

Det er et godt utvalg av brukte VW Passat 2001-2005 på det norske markedet. Godt over 80 prosent er stasjonsvogn, mens dieselandelen ligger på drøyt 65 prosent. Bensin er vanligst blant de eldre modellene, og jo nyere modell, dess flere dieselmotorer.

Er du på jakt etter den attraktive 4Motion-versjonen med 4WD er det håp: Ca 15 prosent av bruktbilene er utstyrt med det.

Les også: Ford Capri: Du får egentlig ikke kjøpt bensin til den lenger

Saken fortsetter under bildet FOR NORSKE VEIER: VW Passat finnes også med den meget attraktive kombinasjonen av stasjonsvogn, diesel og 4WD. © FOTO: Terje Bjørnsen FOR NORSKE VEIER: VW Passat finnes også med den meget attraktive kombinasjonen av stasjonsvogn, diesel og 4WD. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les mer om VW Passat 2001-2005:

2001: Prøvekjøring og fakta om facelift-versjonen

2001: Alle de viktigste VW Passat-motorene og versjonene

2002: Test av VW Passat 2,0

2003: Test av VW Passat 1,9 TDI 100 hk

Vurdering

+ Svært gode plassforhold, meget rommelig bagasjeavdeling, behagelige seter, komfortabel fjæring, sikre veiegenskaper, solide bremser

- Skramlelyder fra karosseri og hjuloppheng, lite kultiverte TDI-motorer, høyt forbruk (2,0/1,8T)

Svakheter

  • Støy fra forhjulsoppheng
  • Feiljustert forhjulsoppheng
  • Drivledd/drivakselmansjett
  • Problemer med elektrisk anlegg
  • Bremseslanger/ledning
  • Tannremskifte

Anbefalte motorversjoner

  • 1,6/100 hk: Tilstrekkelige ytelser. Forbruk 0,8-1,1 l/mil
  • 1,8T/150 hk: Gode ytelser og solid trekkraft. Forbruk 0,9-1,3 l/mil
  • 1,9 TDI/90-115/130 hk: God trekkraft, lavt forbruk, men en del støy/vibrasjoner. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus