Mazda3

Skarp konkurrent i kompaktklassen

Mazda3 har visse likhetstrekk med Alfa Romeo Guilietta. Foto: Morten Larsen

Du får mye bil for pengene med Mazda3. Bilen er førerorientert, velutstyrt og komfortabel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter) VW Golf er trendsetteren i denne klassen, og både Hyundai, Kia, Opel, Peugeot og Mazda har gode biler som gir Golf tøff konkurranse. Masda3 kan vise seg å bli en av de sterkeste.

Mazda er skikkelig aktiv nå om dagen, og lanserer allerede 3. generasjon Mazda3. Jeg forstår dem. Utgående modell var temmelig anonym og intetsigende. Det har skjedd noe med Mazda, som lanserer den ene bilmodellen etter den andre. Alle setter nye standarder på hvordan en bil skal være.

Det begynte med Mazda CX5, som stadig selger veldig bra. Deretter kom ny Mazda6 og 26. juni ifjor var ABC Nyheter tilstede i London da en såkalt simultanlansering ble foretatt i St. Petersburg, New York, Istanbul, Melbourne, Køln – og altså London.

Les også: Mazda3 ut av skapet

Akselavstanden økt noen centimeter og gitt litt bedre plass i baksetet. A-stolpen er flyttet bakover 10 cm sammenlignet med utgående modell.

Karosseridesign

Kupéen er trukket bakover og panseret strukket ut, noe som gir et spenstig og sportslig preg på bilen.

Bilen er det tredje designet med Kodo designspråk, første gang vi så det var på CX5. Grillen har formen som nå gjennomføres for hele familien. Mazda CX5 var først ute, Mazda 6 hadde en mindre dominerende grill, men jeg synes grillen på Mazda3 er den beste til nå.

Korte overheng foran og bak er med på å gi bilen et sportslig preg. Sett direkte fra siden gjør profilen på bilen en svak knekk ned der frontruten begynner, noe som gjør at den ligner litt på Mercedes A-Klasse. Vår testbil var sort, en lite fototvennlig farge. Dessuten gjør den seg svært godt i rødt.

Mazda3 i utstyrsvariant Core og Vision har 16" lettmetallfelger, mens Optimum har 18". Jeg synes bilen kler 18" felger bedre enn de fleste, antagelig fordi bilen har et litt "tungt" uttrykk. Med større felger blir det bedre proporsjoner mellom hjul og karosseri.

Frontlyktene har en vellykket utforming, som øynene på et rovdyr stirrer de fryktløst forover og bidrar godt til å gi bilen et dynamisk uttrykk.

Interiør

Mazda3 gir god kvalitetsfølelse når man sitter bak rattet. Ingeniørene har gjort bilen førerorientert for å gi mer kjøreglede, og har nok ofret noe plass på dette. Men resultatet er svært vellykket.

Den 7 tommer store skjermen står høyt på dashbordet; det er ikke nødvendig å flytte blikket langt fra veibanen for å ta en titt. Den styres enten ved berøring eller enkelt og greit med kontrollrattet på midtkonsollen. Noen synes skjermen slik den er plassert har blitt et fremmedelement på dashbordet. De ønsker at skjermen skal forsvinne inn i dashbordet, men det er nok uaktuelt på en såpass rimelig bil som dette. Dette er forøvrig temmelig likt det Mercedes har gjort i sin A-Klasse.

Les også: Musikalsk maskin

Dashbordet på ny Mazda3 er enkelt, uten for mange knapper og brytere.

Bilde tatt gjennom frontruten viser HUD-systemet. (Klikk på bildene for større versjon.) Foto: Morten LarsenBilde tatt gjennom frontruten viser HUD-systemet. (Klikk på bildene for større versjon.) Foto: Morten Larsen

Setene er tøffe med sort og hvitt skinn og røde sømmer. Stilig. Bilen er utstyrt med en stor turteller, kun digitalt speedometer.

Mazda3 i Optimum utstyrsnivå skiller seg ut med head-up-display, som ikke vises direkte på frontruten, men på en liten, gjennomsiktig skive som spretter opp av dashbordet når tenningen settes på. Der får man informasjon blant annet fra navigasjon om neste veikryss og hastighet.

Mazda kaller systemet Active Driving Display.

Plass

Lenger akselavstand og et bredere karosseri har medført bedre plass inne i bilen. Plassen i baksetet kunne selvsagt vært noe bedre, men så lenge man unngår å utstyre bilen med soltak, er avstanden fra hode til tak helt akseptabel.

Bilen mangler en luke i bakseteryggen til å åpne for å frakte lengre gjenstander som ski etc.

Sikkerhet

Mye genialt sikkerhetsutstyr finnes på markedet i dag, og Mazda har gitt Mazda3 et godt utvalg: Det som populært kalles vinglealarm, eller Lane Departure Warning System (LDWS) ligger nå inne.

Videre har bilen i god Mazda-tradisjon, Rear Vehicle Monitoring (RVM), som er blindsonevarsling. Hvis en bil ligger i filen ved siden av deg, vil en lampe blunke og en alarm høres hvis du setter på blinklyset for å skifte fil.

Så nevner vi at bilen gir varsel hvis du nærmer deg forankjørende biler for raskt, den kan utstyres med Smart Brake System, som ved lave hastigheter automastisk stanser bilen hvis et objekt eller en person kommer i kjørebanen, samt adaptiv fartsholder, som ved hjelp av radar holder korrekt avstand til bilen foran.

Den kan også utstyres med automastisk fjernlys og adaptive kurvelys som en del av sikkerhetspakken man kan bestille på Optimum.

Les også: Snart kan bilen se rundt svingen for deg

Komfort

Som nevnt er Mazda3 helt tydelig førerorientert. Dét betyr at seter og ratt kan justeres godt tilpasset de fleste førere så de sitter godt og har god kontroll. Rattet kan justeres både opp og ned og ut og inn, men kunne godt hatt litt lengre justering ut.

Midtkonsoller er stort sett alltid i veien for albuen når man skal gire med manuell girkasse, så også her, men ikke i påtrengende grad.

Fjæringen på bilen er fast, men ikke verre enn at vi kan gi bilen godkjent på fjæringskomfort. 18 tommers hjul gjør bilen mer stumpete og overfører mer hjulstøy, så selv om de er estetisk postive vil jeg anbefale å gå ned en dimensjon i felger.

Motor

Mens andre bilprodusenter driver med noe som kalles "downsizing", som innebærer at motorvolumet gjøres mindre men kompenseres med turbolading, går Mazda inn får sitt "SKYACTIVE-G". De beholder sylindervolumet, men har gitt bilene høy kompresjon (14:1) og et avansert innsug- og eksossystem som gir høy ytelse og lave utslipp uten turbo. Det betyr også lavere vekt, høyere effektivitet.

På den måten får motoren et lavere drivstofforbruk enn sammenlignbare motorer, kanskje unntatt på svært lave turtall. Dreiemomentet fordeles over hele turtallsregisteret, og effekten er størst ved høyere turtall.

Min testbil hadde 2,0-liter på 120 hk, en motor som kledde denne bilen veldig godt. Den liker seg best på litt høye turtall, men har evne til å seigdra som tilfredsstiller de fleste behov.

Les også: Hyundai tar nytt grep - nå teknologisk

På Tokyo Motorshow viste Mazda en ny motorversjon av Mazda3, SKYACTIV-CNG. Denne versjonen kan kjøres både på bensin og CNG-gass. Med sin høye kompresjon på 14:1 er SKYACTIV-motoren velegnet for alternativt drivstoff, som for eksempel naturgass og etanol med høyere oktantall enn bensin, ettersom SKYACTIV-motoren bare behøver en mindre tilpasningsutvikling for å fungere også for disse typer drivstoff.

Dette er 2,0 Skyactiv-G som testbilen var utstyrt med. Foto: Morten LarsenDette er 2,0 Skyactiv-G som testbilen var utstyrt med. Foto: Morten Larsen

Når motoren ble utviklet var også alternative typer drivstoff en del av prosessen. Mazdas nye modeller er alle utviklet for et globalt marked og kan derfor tilpasses lokalt når det gjelder alternativt drivstoff. CNG avgir cirka 20 prosent mindre CO2 enn bensin. Mazda3 SKYACTIV-CNG har en gasstank på 75 liter.

Også den 2,2 liters dieselmotoren har 14:1 i kompresjon, men til dieselmotor å være er dette lavt. Den har derimot to turboer, som trer i funksjon etter turtall og belastning. Mazda har på motorsiden altså tenkt helt annerledes enn andre motorkonstruktører, og kan med denne dieselmotoren levere lavere drivstofforbruk enn de fleste.

Motoren skal utmerke seg med en myk og fin kaldstart.

Les også: En ny bil du bør se nærmere på

Kjøreegenskaper

Mazda3 er en kjøremaskin, og viser sine lekne egenskaper på veien. Girkassen er smidig og fin. Lavprofildekkene på de 18 tommer store felgene gir noe rullestøy, og bredden på dekkene med rette skuldre gjør at den sporer noe på slitt asfalt. Bilen har god styrefølelse.

Forbruk og miljø

Vår testbil med 2-liters bensinmotor er oppgitt til å gå på halvliteren på mila, 2,2 liters diesel nøyer seg med 0,4 på mila, begge deler må sies å være mer enn godkjent.

Utstyr

Head-up-display viser navigasjon og hastighet litt under synsfeltet. Foto: Morten LarsenHead-up-display viser navigasjon og hastighet litt under synsfeltet. Foto: Morten Larsen

Basismodellen "Core", er ganske godt utstyrt, med to-sone klimakontroll, fartsholder og skinntrukket ratt for å nevne noe.

Velger man å gå opp en utstyrsklasse, som er veldig lurt med tanke på andrehåndsverdien, heter modellen "Vision" og får i tillegg parkerinssensorer bak, LED kjørelys, RVM, mørke ruter bak og navigasjon.

Toppmodellen "Optimum" får de omtalte 18" felgene, head-up-display, Bose lydanlegg og skinninteriør. Så går det altså an å legge på mer godsaker; i det alt vesentlige sikkerhetsutstyr.

Les også: Futuristisk og særegen

Pris

Jeg synes en pris på 227.000 for innstegsmodellen er gunstig. Tar man på seg spanderbuksene og satser på 2-litersmotoren, Vision utstyrsnivå og manuelt gir, slipper man unna med drøyt 250.000. Det gir mye bil for pengene.

Konklusjon

Det er stor konkurranse i denne kompaktklassen. Den domineres av VW Golf, men har også konkurrenter som Ford Focus , Hyundai i30 , Kia Cee'd, Alfa Romeo Giulietta , Opel Astra og Peugeot 308.

Mazda3 har et tiltalende utseende, gunstig pris og god driftssikkerhet. Dette er en bil som kan bli en salgsvinner.

Les også: Når design teller

Tekniske data

Mazda3

1,5 100hk

2,0 120 hk

2,2D 150 hk

Modellnivå

Core

Optimum

Vision

Pris, kr

227.700

273.200

293.700

Pris testbil, kr

277.700

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.496

1.998

2.191

Motor effekt, hk/kW

100/74

120/88

150/110

Motor dreiemoment, Nm/turtall

150/4.000

210/4.000

380/1.800

Co2-utslipp (g/km)

119

119

127

Nox-utslipp (mg/km)

12,3

8,1

60,5

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,51

0,51

0,48

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,8

8,9

9,7

Toppfart, km/t

182

195

201

Svingdiameter, meter

N/A

N/A

N/A

Lengde (mm)

4.465

4.465

4.465

Bredde (mm)

1.795

1.795

1.795

Bredde (mm, inkl speil)

N/A

N/A

N/A

Høyde (mm)

1.450

1.450

1.450

Akselavstand (mm)

2.700

2.700

2.700

Sporvidde for/bak

1.555/1.560

1.555/1.560

1.555/1.560

Bakkeklaring, cm

15,5

15,5

15,5

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.190

1.205

1.330

Nyttelast

610

610

600

Tilhengervekt m/brems kg

950

1.300

1.500

Bagasjerom min/maks liter

364/1.250

364/1.250

364/1.250

Drivstofftank, liter

51

51

51

Drivstoff

Bensin

Bensin

Diesel

Drivhjul

Foran

Foran

Foran

Girkasse

6 trinns man

6 trinns man

aut

EuroNCAP % voksne/barn

93/86

93/86

93/86

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus