Kommer: Årsavgift etter bruk

VEIAVGIFT: Kan en GPS-basert tjeneste gjøre både veiavgiften, bompengene, og andre løsninger overflødige?
VEIAVGIFT: Kan en GPS-basert tjeneste gjøre både veiavgiften, bompengene, og andre løsninger overflødige?
Artikkelen fortsetter under annonsen

En danske kan ha skutt gullfuglen gjennom et høyst omdiskutert patent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et dansk firma, Cartime Technologies AS, har nå fått godkjent et patent på et system for GPS-basert årsavgift.

Dersom teknologien blir tatt i bruk betyr dette at bileier får regning for faktisk bruk av veinettet, i stedet for en fast årlig årsavgift.

Dette er helt i tråd med NAFs ønsker for Norge, noe kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal fortalte til DinSide allerede i 2011.

Dere lesere var også helt enig i dette, for en avstemming viste at hele 83 prosent ønsker bruksrelatert årsavgift.

Patentet er nylig godkjent i Europa, Japan, Korea, Kina og USA, opplyser Ib Hanning Høj til danske Ingeniøren. Han er mannen bak Cartime Technologies AS.

Visste du forøvrig at det er høyere årsavgift på leasingbiler?

Enkel teknologi

Det hele er i utgangspunktet så enkelt at et GPS-basert system rapporterer tre ting om bilen din. Tid, sted, og identitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lokasjonen har en nøyaktighet på under en meter, og sammen med klokkeslettet blir dette rapportert sammen med den nevnte identiteten.

Det danske selskapet ser ut til å ha skutt en liten gullfugl, for patentet de har fått tegnet er i stor grad til hinder for alle andre tilsvarende løsninger som ønsker å benytte korrigert GPS og DGPS. Det kan til og med stikke kjepper i hjulene for en del selskaper som opererer med GPS-baserte tjenester allerede.

– I Danmark er det mer et spørsmål om når vi får roadpricing, enn om vi får det, forteller den danske klimaminister Martin Lidegaard til Ingeniøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere muligheter

Men systemet fra Cartime tar ikke for seg bare av årsavgiften. Det kan også håndtere en lang rekke funksjoner og tjenester. Systemet egner seg like godt til tyverisikring, overvåking i forhold til fartsgrensene, og parkeringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt dette fordi det kontrollerer tid, sted, og lokasjon. Alle data kommuniseres til en sentral over mobilnettet.

– I patentet slår vi fast at at det er snakk om en fysisk enhet som kan avgjøre hvor du er, tidspunktet, og deretter sende dette til en server over mobilnettet. Hele den bakenforliggende programvaren kan senere utbygges med forskjellige applikasjoner, forteller Ib Hanning Høj til danske Ingeniøren.

Implementert i bilen

Men dersom du tror at det bare er snakk om en svart boks som du kan «miste», eller på annen måte velge å ikke ha i bilen, må du tro om igjen.

Alt blir nemlig installert som en utvidelse av bilens egen programvare gjennom OBD-kontakten, som har vært en lovpålagt og standardisert kontakt siden 2004, forteller Ingeniøren videre. Dette er det mange som kjenner som diagnosekontakten , hvor man kan koble til et diagnoseverktøy for full statusrapport på bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se heller ikke bort fra at løsningen og patentet kan utløse et ras av søksmål.

GPS-baserte løsninger har jo bredd om seg i et så stort omfang at det i ettertid må anses som feil å la en enkelt herremann opprette et firma for å ta patent på nær sagt alt et slikt system kan benyttes til innenfor området bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med et advokatkontor har Cartime derfor allerede gått i gang med å skrive brev til alle de produsenter som kan være i posisjon til å bryte vilkårene for patentet, forteller Ingeniøren.

Mange skjær i sjøen

Ikke minst vil en hel bilbransje sette seg på bakbeina i forhold til patentet, og hvor lett blir det for Cartime Technologies AS å komme inn i bilen da?

Antagelig vil bilbransjen gå til motsøksmål i hvert eneste tilfelle der Cartime gjør endringer i bilens originale programvare, og krigen er i gang. Eller kanskje ikke? Gjensidige avtaler kan løse mangt et problem.

På sikt kan det være at vi også i Norge får GPS-baserte årsavgifter. Da kan det også være at en danske gnir seg i hendene hver gang du starter bilen.

Vi tipper at siste ord i saken ikke er sagt, men dersom patentet blir stående slik det er fremstilt, så har Ib Hanning Høj skutt en gullfugl som kan få olja til å blekne.