Lexus RC F vises på Detroit Motor Show 2014

Lexus RC F er en ny toseter fra Lexus. Foto: Produsent

Lexus RC F er den sterkeste V8-modellen fra Lexus med motor på 5 liter og mer enn 450 hk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye RC F er basert på coupémodellen RC som ble vist på bilutstillingen i Tokyo i november, ifølge en pressemelding fra Lexus.

Den nye modellen har en nyutviklet 5-liters motor som yter mer enn 450 hestekrefter. Ifølge pressemeldingen blir dette blir den sterkeste V8-modellen fra Lexus noensinne, og krever en god aerodynamisk utforming. Bilen har detaljer av karbon. Bredere hjul, aktiv hekkspoiler, større dimensjoner for luftinntakene og utslippene. Lexus har definert dette som ”funksjonell skjønnhet”.

-Hver komponent er nøye tilpasset og formgitt for høye ytelser. Unike luftutslipp på panseret og i bakkant av forskjermene gir optimal motorkjøling og økt stabilitet for kjøreegenskapene. Detaljenes aggressive uttrykk gir forventninger om en ekstraordinær kjøreopplevelse, sier sjefsdesigner for Lexus RC F, Yukihiko Yaguchi.

Les også: Jaguar F-type Coupé lansert i Los Angeles

Eksteriøret

Den markerte spindelvevgrillen som kjennetegner Lexus, dominerer også her. Et tydelig F-mønster tegnes fra panseret til frontens underkant. Profilen på panseret er hevet for å vise F-modellens fartsressurser. Under støtfangeren er det spesielle luftinntak med finner som skal gi stabiliserende effekt.

Luftutslippene i forskjermene danner en L-form i overgangen til de markerte kanalene. RC F har lånt elementer fra superbilen Lexus LFA. Den aktive spoileren felles opp av bagasjeromslokket i 80 km/t og trekkes automatisk ned når farten er mindre enn 40 km/t for å fremheve elegansen i coupélinjene.

Les også: Heftig lydopplevelse

Tre ulike versjoner av felgene på 19 tommer blir tilgjengelig. To av disse er maskinpolerte, mens den tredje versjonen er håndpolert og skal ifølge pressemeldingen gi en påkostet ”High Plus”-overflate.

Les også: Kjøregleden er tilbake

Interiøret

Interiøret har preg av cockpitutseende, hvor instrumenter, ratt, seter, detaljer og pedaler er unike for RC F.

Instrumentpanelet er dominert av det sentrale instrumentet som sjalter mellom ulike visningsmoduser etter hvilket av de fire kjøreprogram som er valgt. Informasjon, tekstutforming og farger er detaljer som varierer i takt med modusene, ifølge pressemeldingen.

Komfort og ergonomi er viktig. RC F får et nytt ratt med elliptisk utforming og tykt grep. Girhendlene skal være plassert for optimal betjening. De nye setene skal være svært ettersittende og gi gode støttefunksjoner. Fem ulike skinnkvaliteter vil bli tilgjengelig, alle med kontrastsømmer.

Les også: NSX-drømmen nærmer seg

Personvernpolicy