Volvo jobber mot en ny XC90

Volvo Concept Coupé er en velproporsjonert bil. Foto: Morten Larsen

Ambisjonene er i orden når Volvo nå jobber seg mot et nytt designspråk. Straks avslører Volvo del to i sin presentasjon av en ny Volvo XC90.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frankfurt (ABC Nyheter) Volvo jobber målbevisst mot en nye Volvo XC90, som skal komme i 2014. I Frankfurt fikk vi se første trinn i en spennende tretrinns utviklingsprosess. Nylig har Volvo lettet på sløret for trinn to. Du kan se en video her. Vi får vite mer på nyåret.

– Volvo Concept Coupé er ingen futuristisk drøm. Den er utformet for å vise alle de muligheter som den nye arkitekturen tilrettelegger for; den selvsikre attityden, de gode proporsjonene og designelementene, sier Thomas Ingenlath. Han er designsjef hos Volvo, ansatt for et drøyt år siden.

Her avslører Volvo første trinn for XC90 i Frankfurt: (Saken fortsetter under videoen)

Scalable Product Architecture (SPA) kaller de det, og er egenutviklet hos Volvo. Den nye arkitekturen fristiller Volvos designere og ingeniører fra begrensningene som tidligere plattformer har medført.

– Volvo Concept Coupé viser hvordan vi kan formgi de nye bilene våre fra nå av. Fristilt fra bindingen til andre bilmerker, kan vi nå knytte våre egne verdier til varemerket Volvo. Det vil gi en selvbevisst skjönnhet som er et godt kjennetegn på skandinavisk design, sier Thomas Ingenlath.

Premium design

Han påpeker at premiumbiler bygger på en kompleks blanding av rasjonelle, kvalitativa parametre og sterke emosjonelle verdier som er egnet til å skape den rette "må-ha-følelsen". Han minner om at det finnes flere eksempler på varemerker som har gått fra hverdagsvare til premium ved et sterkere fokus på design.

– En bedre image hjelper oss også å øke farten mot et volum på 800 000 biler i året. Att ting fungerer når de skal har alltid vært en kompromissløs forutsetning for skandinaviske formgivere. Vår utfordring er å uttrykke det med en spenstigere og mer distinkt design som gjør oss mer attraktive hos kjøpere av premiumbiler. I vårt værharde klima må dessuten tekniske løsninger fungere perfekt, sier Thomas Ingenlath.

– Å kombinere dette med et distinkt formspråk som er inspirert av det unike skandinaviske miljøet gir oss en konkurransefordel som intet annet bilmerke kan matche. Man kan si at vi kommer til å fortsette å gjøre slik Volvo alltid har gjort. Men vi kommer til å gjøre det bedre og med mer finfølelse.

Gjenspeiler ikoniske Volvo P1800

Volvo Concept Coupé har också små elementer av Volvo P1800 i seg. P1800 ble blant annet kjent som "Helgenen-bilen" da skuespilleren Roger Moore kjørte rundt i en slik i krimserien "Helgenen" på 60-tallet.

Saken fortsetter under bildet– Et distinkt formspråk gir oss en konkurransefordel, sier Thomas Ingenlath, designsjef hos Volvo. Foto: Produsent– Et distinkt formspråk gir oss en konkurransefordel, sier Thomas Ingenlath, designsjef hos Volvo. Foto: Produsent

– Det er en bildesigners plikt å ta vare på designelementer som er deler av foretakets arv. P 1800 er ikonisk, kjent for sin vakre form og fine detaljer. Men det å gjengi detaljer fra eksteriøret fra P1800 på Concept Coupé har ingenting å gjøre med retro. Vi bruker noen subtile elementer fra en glansfull historie for å skape en fremtid hvor skjønnhet skal bli en etablert del av Volvos identitet, sier Thomas Ingenlath. – Den reisen begynner med Volvo Concept Coupé.

Plug-in hybrid

Alain Visser er sjef for Marketing, Salg og Kundeservice. Foto: ProdusentAlain Visser er sjef for Marketing, Salg og Kundeservice. Foto: Produsent

Volvo Concept Coupé har en bensindrivet drivlinje og er en plug-in hybrid. Den signaliserer Volvo Cars strategi med å elektrifisere de mest kraftfulle motorvariantene i den nye firesylindrete Drive-E familien. Dette løfter ytelsen opp på V8-nivå.

Konseptbilen har en toliters Drive-E bensinmotor med kompressor og turbo. Bensinmotoren jobber sammen med en elmotor på bakakselen. Sammen gir dette Volvo Concept Coupé en samlet effekt på cirka 400 hk et dreiemoment på over 600 Nm.

– Formålet med endringsarbeidet er å gjøre Volvo mer til et premiumvaremerke. Å frigjøre denne delen av designarven, samtidig som vi beholder mennesket i sentrum, er et av de viktigste elementene i strategien, sier Alain Visser, sjef for Marketing, Salg og Kundeservice i Volvo Car Group.

– Nye Volvo XC90 vil bli presentert neste år, og selv om bilen er en helt ny, vil publikum uten tvil kjenne igjen designspråket fra konseptbilene.

Personvernpolicy