Meny

Jaguar XF: Sportslig luksus til under halv pris - etter tre år

Dette er en av Jaguars viktigste modeller - nemlig XF. Det er den første modellen av en rekke nye satsninger fra den indiske eieren Tata. Og om de var svært kostbare nye, begynner bruktprisene å bli veldig hyggelige ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En av markedets lekreste sedaner - med frisk motor.

Jaguar er ikke det billigste du kan finne på å kjøpe av bil. Det tradisjonsrike, britiske bilmerket, som nå eies av indiske Tata, oser av eksklusivitet og luksus. Det gjenspeiles også ofte i nybilprisene.

Den flotte sedanen, XF, er intet unntak. En lekker bil - men ikke akkurat det en vil kalle overkommelig i pris. Med 3-liters diesel kostet den rundt 800.000 kroner om du skulle ha en velutstyrt utgave.

Men på bruktmarkedet er det muligheter. Ett eksemepl - en 2010-modell med nettopp den kraftige dieselmotoren og bra med utstyr. Nå blir den din for under 400.000 kroner.

Les også:  Jaguar XF Sportbrake: Får skryt i de første testene

Mye utstyr – lav pris

Der den tyske trioen Audi, Mercedes og BMW i noens øyne begynner å bli altfor vanlig og hverdagslig, har Jaguar lykkes med å holde en mer eksklusiv image.

Det britiske merket er ganske enkelt lekkert design, stolte tradisjoner og høy komfort. Her hjemme er det også i høyeste grad et nisjemerke.

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet har 3-liters dieselen med 211 hk. Det gir fraspark du merker i ryggen. 0-100 km/t er unnagjort på 7,1 sekunder.

Jaguar XF er fortsatt en ganske sjelden premiumbil i Norge - men vi synes den har mer særpreg enn de tyske konkurrentene.Jaguar XF er fortsatt en ganske sjelden premiumbil i Norge - men vi synes den har mer særpreg enn de tyske konkurrentene.

Ikke lik naboen sin

Men det er likevel komforten - og ikke minst eksklusiviteten som er den store styrken til Jaguaren. Det er for eksempel langt mindre sannsynlig at naboen din har samme bil om du ender opp med en XF, enn om du kjøper tysk premium.

Jaguaren ble aldri noen storselger. Det er ikke helt uten grunn...

Les også: Hvilken engelsk bil velger du?

Stasjonsvogn - til slutt

Det er nemlig noen negative sider også med XF. Blant annet fikk du den som stasjonsvogn først i fjor. Og ikke minst i Norge er akkurat det karosseriet viktig.

Stasjonsvogna fikk forøvrig navnet Sportbrake - og etter vår mening kanskje den flotteste stasjonsvogna på markedet akkurat nå.

Men de første årene var det altså bare sedan - og den har mindre plass i baksetet, sammenlignet med flere av konkurrentene.

Les også: Jaguar X-Type AWD: Utrolig mye bil for pengene

Stive priser

Men den største bøygen for mange er prisen. Da bilen ble lansert kostet den rimeligste modellen (2,7-liters diesel, 207 hk) 714.000 kroner.

Bilen fikk en facelift i 2011 - med litt justeringer på designet, nye lykter, finjusteringer på interiøret - og ikke minst nye motorer.

Først en 2,2-liters diesel på 190 hk - som startet på 588.600 kroner - og i fjor en 163 hks diesel som hadde startpris på 507.500 kroner. Dermed ble lista senket betraktelig - men kanskje er det for sent, siden bilen nå er såpass "gammel"?

Les mer om Jaguar XF i vår nybilguide her

Kommer til å satse stort

Den utviklingen vi har sett rundt XF - med stadig bredere modellutvalg, nye motorer, stasjonsvogn og større utvalg på utstyr, er bare et forsvarsel.

Tata har seriøse planer for å blåse nytt liv i det stolte, britiske merket.

Men i mellomtiden kan jo vi andre nøye oss med å finne gode tilbud på bruktmarkedet.

Les også: Luksusbil til Passat-pris

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus