Køpriset elbil fra BMW

NY TEKNOLOGI: BMWs markedsdirektør Kjetil Myhre kan bare begynne å ordne kundekøen. Helelektrisk i3 inneholder alt som skal til for å bli en suksess i Norge. (FOTO: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Priset fra 237.100 kroner kommer BMW i3 garantert til å snu opp ned på det norske elbilmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
BMW i3 i tall

Pris: Kr 237.100

L/B/H: 4,00/1,78/1,58 m

Bagasjerom (VDA): 260 – 1100 l

Motor: 170 hk

Drakraft: 250 Nm

Energikapasitet: 22 kW

Hjul: 155/70 R 19

0-100 km/t: 7,2 sek

Toppfart: 150 km/t

Rekkevidde: 130 – 160 km

Kollisjonsputer: 6 stk.

Garanti: 5 år

Hadde det vært 1. april, ville konkurrentene sett på BMWs prising av elektriske i3 som en morsom, men ikke særlig alvorlig, vits.

Nå er 237.100 kroner – riktignok pluss frakt- og leveringskostnader – blodig alvor.

Nytenkende

Bare en bybil, sier flere av konkurrentene. Men de kan like godt tørke av seg fliret med en gang. 4 meter lange i3 inneholder nye måter å tenke bil på, alt fra aluminiumsskallet via lettvektsglass til plast- og komposittmateriale.

Les også: Vi har kjørt BMWs elbil

Det betyr i praksis vekt under 1.200 kilo, under 1.000 kilo når batteripakken trekkes fra.

Like fullt er det god plass til fire voksne i bilen, som kan ha med seg inntil 260 liter bagasje. BMW har som Ford med B-Max valgt å åpne hele bilens side.

Det vil si å fjerne dørstolpen mellom for- og bakdører, samt å la bakdørene åpnes bakover. Dette gjør inn- og utstigning av bilen så enkel som mulig. Særlig å spenne fast barn i barnesetet/ baksetet er ekstra enkelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvider bybegrepet

Med i3 utvider BMW bybilbegrepet. Egentlig er dette bilen for urbanitet langt utover den man finner i Norge. Men med praktisk rekkevidde på 130 til 160 kilometer, og mulighet til hurtiglading på 30 minutter via den nye Combo 2-teknologien, vil i3 fungere akkurat like godt som alle andre elektriske biler.

BMWs fremste salgsargument ligger i sportslig kjøreopplevelse. Elektriske i3 skal ikke være noe unntak. Den er bakhjulsdrevet, og elmotoren yter hele 170 hk med 250 Nm i drakraft. Det bety akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 7,2 sekunder, og toppfart på 150 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av elbilene er det bare Tesla som kan hamle opp med slike ytelser.

Les også: Mini ikke fullt så mini

Skjerper konkurransen

BMWs aggressive prising, sammen med lansering av flere nye merker og modeller inn i 2014, kommer til å endre det norske elbilmarkedet. I dag har Nissan nærmest monopol og kommer til å selge godt over 4.000 elektriske Leaf før kirkeklokkene ringer 2014 inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste år vil foruten BMW i3 og Tesla Model S, også Ford Focus electric, trolig et par varianter fra Renault samt elutgaver av VW Up og VW Golf, være på plass. Samtidig har politikerne så godt som fredet elbilene fram til 2018, eller til det er 50.000 av dem på norske veier.

Total avgiftsfrihet, inkludert fritak for moms for elbilene, kan gjøre det hot i kollektivfeltene rundt de store byene neste år.