VW Amarok i Namibia

Den aller tøffeste fra Volkswagen

TØFFING: Vi utsatte VW Amarok for svært ugjestmilde omgivelser.
TØFFING: Vi utsatte VW Amarok for svært ugjestmilde omgivelser.

Det eneste som holder oss i live her ute, er pickupen som VW håper vil erobre kontinentet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Termometeret i bilen viser 54,5 °C mens Amaroken vår støver av sted langs en grusvei over steinørkenen i sørlige Namibia. Det er omtrent den samme temperaturen som i midten på en medium stekt biff.

Så dersom fotograf Wycherley og jeg skulle finne på å kvitte oss med Amaroken her ute, ville vi i løpet av noen få timer bokstavelig talt ende opp som ganske gjennomstekte mennesker. Og deretter relativt raskt bli spist opp av den lokale faunaen.

Vi humper videre i det du kan kalle entusiastisk fart inne i en boble av nedkjølt luft. Kan det virkelig stemme at det er så varmt det ute? Må være tull. Jeg åpner sideruta, og blir truffet av en vegg med brutal, gloheit og tørr luft som fra en vifteovn med turbo som suger fuktigheten ut av øynene og nesten får lungene til å kollapse. Jeg har vett nok til å lukke vinduet igjen, og konkluderer med at Amaroken ikke overdriver. En motorstopp vil utvilsomt føre til en langsom og gjennomstekt død.

Og det ville skjedd uten at en levende sjel ville visst det, eller brydd seg. Vi har ikke sett en eneste bil – eller en eneste sjel – på seks timer. Sist gang vi så en bygning var for 13 mil siden, og den var tom. Det siste butikken vi passerte var for 16 mil siden, og den var stengt. Hva gjør folk dersom de trenger ting her ute? ”Stikker bare ut for å kjøpe melk og brød. Tilbake til høsten, kjære.”

Ringe etter hjelp? Glem det. Her eksisterer det ikke mobildekning.

Og selv om den fantes; hvem skulle du ringe? NAF? Viking avdeling Afrika? ”Hei, vi har motorstopp. Totalt død bil. Hvor vi er? Jo, Namibia. Nøyaktig hvor? Vet ikke helt.

Det er et sted med mye stein. Og sand. Ingen byer, nei. Nei, ingen skilter.” Og dersom bilen din har tendenser til å få mekaniske feil, vil disse veiene finne dem: De går fra forræderisk grus og sand til harde, ruglete klipper, humper og dumper, samt kampesteiner på størrelse med bikkjer, for sikkerhets skyld.

=

SANDKASSE: Sand i maskineriet, men grei skuring for Amarok.

Mitt Afrika

Velkommen til Afrika. Bilprodusentenes ytterste grenseland. Vil du erobre det tøffeste bebodde kontinentet med bil, er dette stedet å dra til. Og dersom du heter Volkswagen, er dette hva den nye, blanke pickupen din må overleve hvis du skal fjerne Toyota fra tronen som bilkonge i Afrika. Europas største bilprodusent har blitt store i Kina, og likeså i Sør-Amerika. Men landsbygda i Afrika er en hardere nøtt å knekke.

Her er ikke biler luksus. De er ikke et alternativ til å ta trikken eller å hive seg på sykkelen for å svippe en tur på by’n. De er livsnødvendige. Selv om du er på det ødeste Finnmarksvidda, og bilen legger inn årene, vil det om ikke altfor mange timer dukke opp en annen bil som kan hjelpe deg. Men dersom bilen din gir opp her ute, vil ingen passere på dager, eller uker. Du vil dø. Og du vil bli stekt. Medium rå.

Dette innebærer at man – i det minste utenfor de store byene – holder seg unna alle nye nykker innen bilbransjen. Aktiv fjæring? Stopp-start? Det er bare enda en ting som kan gå i stykker. Glem DAB-radio og trafikkvarsler. Her er det bare pålitelighet og rå mekanikk som gjelder.

=

GANSKE HETT: 54,5 grader.

Toyota-land

Det er derfor Afrika er Toyota-land. Helt siden 1960-tallet har kontinentet vært dominert av Toyota FJ – Japans røffe svar på 1-serien av Land Rover, og kjørt av Hammond i Bolivia – og i de senere årene Toyota Hilux. Årsaken? Fordi de ganske enkelt ikke blir ødelagt. Top Gear har tidligere erklært at Hilux er den mest solide bilen i verden.

Den vil kuske videre uansett om du drukner den, brenner den, eller forsøke knuse den under tonnevis av armert betong. Og det er derfor den er så populær i Afrika. 40 år gamle eksemplarer rakler fremdeles omkring i ørkenene, på savannene og i jungelen etter kontinuerlig misbruk.

Men selv de nyeste Hiluxene er langt fra luksuriøse. De er enorme, gretne neshorn-aktige greier som brummer seg av sted, og kupeen er designet så den lett kan spyles ren dersom du for eksempel skulle få en kudu i fanget.

Men her kommer Volkswagen. Wolfsburg håper at Amarok kan gi en anelse avansert bilfølelse til et marked som synes at digitale instrumenter og el-vinduer er nyheter. Bilen kommer med Volkswagens nyeste og stilleste diesel, og en flott 8-trinns automat, samt en omfattende liste med ekstrautstyr.

Den er stille og ganske så avansert, og holder motorveifart uten at det gjør veldig vondt i ørene. I teorien er dette fint, men alt det fancy utstyret er null verdt i det villeste Namibia dersom pickupen du er avhengig av ikke kan overleve katastrofene som er dagligdagse her. Så Amarok: Bevis at du tåler juling, så skal vi beundre de fine lærsetene og klimakontrollen etterpå.

=

DUELL: Den etablerte og utfordreren.

Fjellvegg av grus

Derfor har vi tilbragt en uke i et av Afrikas røffeste utkanter, og etter beste evne forsøkt å mose Amaroken til fillebiter. Hittil har vi ikke klart det, selv om vi har gjort vårt beste. Bortsett fra å kjøre den utfor et stup eller hamre hull i den med en Kalashnikov, har vi gjort alt i vår makt for å knuse denne pickupen.

I går kjørte jeg opp en 45 graders fjellvegg av grus, med knivskarpe steiner som spratt ut fra dekkene og klasket inn i undersiden av Amaroken. I morges slapp jeg folkevogna 150 meter ned det som føltes som en loddrett sanddyne, og skrek som en stukken gris hele veien.

Amaroken taklet begge deler med den samme roen som en dopet kamel. Sand, klipper, steinsletter: Amaroken har fordøyd alt sammen, på standard hjul med fullt lufttrykk. Jeg er svært imponert.

Og innimellom all denne slåssingen mot vrien geografi har vi tilbakelagt tusenvis av kilometer på den typen ujevn og sleip ”vei” som vi koster av gårde på nå, med en hale av støv som strekker seg to kilometer bak vogna vår.

Å takle disse veiene på en vettug måte er ikke en avslappende jobb. Den ruglete overflaten endrer seg for hvert sekund. Dyp sand trekker hjulene ut av veien, og grove ujevnheter gir minimalt med bakkekontakt. Og for å gjøre det hele enda mer interessant, har vi sidevind på 80 km/t som sender sand over veien og ypper med mekanikken i Amaroken.

Det er en konstant jobb å finne grep, flytte bilen følsomt tilbake på rett spor, forsiktig jobbe med rattet. Og det viktigste: Ikke kræsj.

=

LEGENDEN: Dette er Hilux-land.

Avanserte greier her nede

Jeg vet egentlig ikke hva fartsgrensen er her. Det virker ganske uviktig. På disse veiene ligger ikke fartsbegrensningene i hvor mange prikker du får på førerkortet, men behovet for å holde seg i live. Sjansene for at en annen bil plutselig skal komme inn fra høyre eksisterer knapt: Du ser andre biler på mils avstand på grunn av støvet de virvler opp.

Og mennesker? Finnes ikke på ti mils avstand. Hvis du driter deg ut – nyser og skjener ut av veien og treffer en kampestein – er du ferdig. Stekt flesk i hermetikk. Jeg aner ikke hvor mye adrenalin og dyktighet som kreves for å kjøre Formel 1 på en kjapp bane, men jeg tviler på at det er særlig mye verre enn å kuske en diesel-pickup langsetter en afrikansk vei.

Mens vi snakker om diesel: Amaroken har en fin en. Dette er VWs nye toliters firesylindrede turbo med 180 hester og dreiemoment på 419 Nm. Du vil aldri forveksle den med en silkemyk rekkesekser, men i sin klasse er dette en vennlig og fin sak.

Og ikke minst er den ganske upåvirket av steking på 50 grader. En firesylindret turbodiesel er ganske dagligdags hos oss, men her nede er det avanserte greier. Da vi fylte opp bilen for noen dager siden i Kotzenshoop på grensen til Sør-Afrika, dukket det opp et par nysgjerrige lokale innbyggere (kakikledde og med rosa hud) for å granske bilen grundig.

=

UTFORBAKKE: Første til venstre, annen til høyre og der er det.

- Tørst, eller?

– Amarok, brummet den største og kraftigste av de to mens han så på merket. Han hadde voksen bart og en sterk afrikaans-aksent som får den mest uskyldige ytring til å høres ut som en fornærmelse.

– Det er en turbo, eller hva?

Før jeg kunne bekrefte spørsmålet hans, brøt den enda mer rosa og litt mindre kakikledde inn aggressivt:

– Og hva erre som er feil med det?

Han hadde skotsk aksent med et innslag av afrikaans, noe som virket like sprøtt som du kan tenke deg det. Han pekte på sin skamslåtte Land Rover Defender 110, hvor hver eneste plate så ut som om den hadde vært gjennom betydelige lokale ulykker.

– Den har en turbo, og den har trillet en halv million kilometer uten problemer.

– Sliter på motoren, svarte kjøttberget med myndighet.

– Og kan du reparere den når den ryker? spurte han og viftet med en pølsearm mot den solsvidde Hiluxen sin. Den var så bulkete at Defenderen virket splitter ny.

– Ingen turbo på den, 750 000 kilometer, og tett som rompa til ei and, fortsatte han. Afrikaans er ikke et poesispråk.

– Og hva drikker den kjerra di, snøftet den skotske afrikaneren.

– 2,7, er det ikke? Det blir litt ekstra suppe gjennom året, det. Land Roveren klarer seg med litt over det halve. Det er problemet med dere Toyota-folk; dere er stolte av at bilen er tørst. Hva gjør du når du går tom langt pokkerivold ute i bushen? Det er forskjellen mellom liv og død her ute.

=

GRILL: Motorstopp vil føre til død ved grilling.

Krabbegir unødvendig

Mens de to fortsatte diskusjonen sin, dro jeg inn for å kjøpe litervis med drikkevann og noen kilo biltong; tørket sørafrikansk kjøtt som er laget av kuer som går på en diett av stortingsproposisjoner og grøpp. Da jeg listet meg forbi paret ti minutter senere, var de fremdeles i full gang med diskusjonen.

Sannsynligvis var det riktig av meg å holde kjeft om at Amaroken ikke bare hadde en moderne turbodiesel, men også automatgir.

Og i tillegg et veldig bra sådan: Den åttetrinns ZF-en – som er en kasse vi allerede har latt oss begeistre over i Touareg, Phaeton og andre – er så bra som slike kan være for tiden. Den girer nesten telepatisk, og nekter å la seg overrumple av selv de røffeste steinblokkene og sanddynene.

Å legge sånn teknologi inn i en ørkenbil kan virke som oppskriften på en katastrofe, men VW sier at automaten faktisk tilføyer, vel, enkelhet. Årsaken er at åtte gir kan dekke et større spekter, og gjør krabbegir unødvendig. Denne kassa skal ha bare fem bevegelige deler (noe som slett ikke ser ut til å være nok), og fordi den kan holde dieselen på riktig turtall hele tiden, blir slitasjen på motoren mindre.

Får vi håpe. Jeg har ikke lyst til å være med i den neste dokumentaren til David Attenborough som et halvspist og uttørket lik.

Pass deg for kudu

En trøst er at du neppe vil bli angrepet av løver eller leoparder her ute. Dette golde, livløse landskapet kan ikke brødfø nok byttedyr til å holde liv i store rovdyr, så de største av disse menneskeeterne holder seg til de fruktbare savannene. Men likevel vandrer det små flokker av villhester, springbukker og sebraer i dalene.

Og selv om de stripete, pysjamaskledde småhestene kan se fredelige ut, har jeg en snikende følelse av at de gjerne ville gå bort fra tilværelsen som veganer dersom de fikk valget mellom å spise tørre gresstrå eller en saftig, småfeit brite.

Pass deg også for kuduen. Kuduen er en stor og velbygd hjort med vridde, barberbladskarpe horn som er halvannen meter lange. En kudubukk kan veie opp mot 300 kilo, med all vekten balansert i frontrutehøyde oppå noen lange, tynne bein. Derfor har du ikke veldig lyst til å treffe en kudu.

Den lokale visdommen sier at det er to metoder for å unngå at dette skjer. De dreier seg ikke om å holde oppmerksomheten på topp hele tiden, for en kudu er 1: imponerende kamuflert, 2: veldig rask, og 3: lar seg lett skremme av biler, noe som gjør at de har den uvanen at de fyker rett ut i veien foran deg.

Så den første strategien er å kjøre veldig sakte, og passe på at du kan klare å stoppe helt opp dersom en kudu skulle sprette fram på veien. På disse grusveiene betyr det at du må kjøre i omkring 30 kilometer i timen. Overalt. Strategi to er å kjøre så fort som mulig, og håpe at du kan passere kuduen før den bestemmer seg for å fyke over veien. Vi valgte naturligvis strategi to.

=

SANDKASSE: Sand, sand og atter sand.

En farlig kombinasjon

Problemet med strategi to er at den virvler opp ganske store mengder støv. Det er fint som mel, og kommer seg inn over alt, sniker seg opp i alle kriker og kroker, binder seg til all fuktighet, og blir en klissete, slipende grøt. Og jeg snakker ikke bare om bilen; støvet finner en vei inn i hjørner av kroppen som du aldri ville tro skulle bli støvete. Jeg lar resten av den historien ligge.

Mellom den brennheite sola, det invaderende støvet og det døde landskapet er det vrient å skjønne hvordan mennesker overlever her. Men det gjør de, og klamrer seg fast på dette røffe stedet. I går kjørte vi gjennom en puslete bosetning; en rotete samling av to eller tre tusen små røde hytter som klynget seg fast til en forbrent og støvete åsside.

De fleste av dem var knapt nok hytter, men snarere skrøpelige skjul; en primitiv skjerm for å skygge for den verste sola. Ikke innlagt vann, ingen kloakk, bare flettede hytter og noen få butikker av bølgeblikk. Blant annet ”LIVING2GETHER BAR AND DRIVING SCHOOL” – utvilsomt den farligste butikk-kombinasjonen siden Freddys Våpen og Rare Sopper.

Jeg slo av en prat med en fyr ved navn Albertus Seister. Han kunne fortelle meg – like selvfølgelig som om han leste en rutetabell – at begge foreldrene hans var døde, og at han forsørget søstrene sine ved å samle inn papiravfall for en eller to dollar om dagen. Han betraktet seg selv som en av de heldige, fordi han hadde en jobb.

Jeg vet at du ikke leser dette bladet for å få en dose med sosialrealisme, men det ville være feil av meg hvis jeg ikke nevnte at det å selge biler i Afrika dreier seg om å handle med den lille og hovedsakelig hvite minoriteten som kan drømme om å ha råd til en ny en. De fleste av lastebilene som ruller på veiene her har vært på flere hender, i år og tiår, før de har havnet her.

Det er veldig lenge til noen i den byen vil kjøre en Amarok.

Takler jobben

Men vil den store folkevogna fremdeles trille omkring i 2030, og rakle av sted med et syvsifret tall på klokka? Ganske sikkert. En uke med vår sedvanlige hardkjøring i verdens tøffeste ørken kan ikke erstatte 20 år og 750 000 mil med misbruk av namibiske farmere, men denne greia virker så solid som det går an.

Den er i stand til å overleve alt du kan utsette den for. Naturligvis er ikke hele Afrika like tørr og avfolket som sørlige Namibia, men store deler av kontinentet er røft, og veier er ofte ikke-eksisterende. Så dersom bilen din streiker, vil det ta NAF veldig lang tid å finne deg der ute.

Amaroken ser ut til å kunne takle jobben. Mens den krafser seg opp en lang og støvete skråning, slår det meg hvor gode biler er til å, ja, overleve. Og spesielt store, røffe pickuper som denne.

De gjør det i hvert fall bedre enn mennesker. Sett den i 50 graders varme eller 20 graders kulde, og den jobber videre uansett. Det gjør ikke mennesker.

Når vi kommer over toppen, får vi plutselig en helt utrolig utsikt. En enorm, kilometerbred kløft er skåret tvers over landskapet, og faller 500 meter loddrett ned mot en elv som slynger seg der nede.

Senere finner jeg ut at dette er Fish River Canyon; verdens nest største fjellkløft etter Grand Canyon. Det finnes ingen skilter, ingen informasjonstavler, og ingen advarsel om at du er i ferd med å rase utfor en av verdens naturlige underverker. Ingenting. Og det liker jeg. Her er du overlatt til deg selv.

Vil du overleve? Pass på at bilen holder mål. Og pass deg for mordersebraene.

Denne saken ble først publisert på Klikk.no, og ble opprinnelig produsert for Vi Menn

Les også:

Nå er det dette fotoboksskiltet du skal passe deg for

Disse strekningene har gjennomsnittsmåling av fart

Vi har testet åtte elsykler

Slik er Mercedes' nye flaggskip

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
07:09 Skadefri Zuccarello med assist i Wild-seier07:04 Norge gir 3 milliarder til renere hav06:33 Rapport: 1 av 20 har opplevd grov vold fra foreldre06:28 Nye eiere overtar Vita og Loco06:27 Stöckl utfordret hopperne: – Mange var ganske lange i ansiktet06:15 Siktet 32-åring etter ambulansekapring kan avhøres onsdag05:50 Dette skjer i dag05:30 Dette skjedde i natt05:25 Mann dømt til fengsel for å ha sendt penisbilder05:04 Stiftelse med milliardær på laget skal spre informasjon om intelligent design04:39 Opposisjonen i Bolivia oppfordrer til generalstreik04:35 Regjeringen vil ha tiltak mot medisinmangel04:07 Medier dropper konferanse i protest mot Khashoggi-drapet04:04 Chiles president ber om unnskyldning etter voldelige protester03:56 Ambassadør hevder Trump krevde gransking mot militær støtte02:55 Beboere evakuert etter melding om brann i Sarpsborg02:41 Skrik og krangling i Oslo var frieri02:05 30.000 arbeidsplasser blir borte fra varehandelen01:52 Nye anklager mot Lori Loughlin i collegeskandalen01:17 Tyrkia starter ikke en ny offensiv i Nord-Syria00:36 Esper: Tyrkia kan ha begått krigsforbrytelser00:24 Mindre kreft blant innvandrere23:58 Boeing erstatter toppsjef etter vedvarende flykrise23:43 Kroos ordnet etterlengtet Real Madrid-seier23:37 Tottenham-show gir sjefen arbeidsro23:32 Glohet Sterling straffet Atalanta tross åpningssmell23:26 Den kinesiske regjeringen planlegger å erstatte Hongkongs leder23:08 25 år gammel kvinne nekter straffskyld etter ambulansedrama23:06 Kroos ordnet etterlengtet Real Madrid-seier23:04 Glohet Sterling straffet Atalanta tross åpningssmell23:02 Dybala-dobbel reddet Juventus fra pinlig tap23:01 Tottenham-show gir sjefen arbeidsro22:57 TV 2: MDG får tre byråder i Oslo22:41 Tusk anbefaler EU-landene å godta britenes ønske om brexit-utsettelse22:27 Aftenbladet: Indiske investorer vil kjøpe aksjer i Viking22:04 Eriksen Søreide: Norge har ikke forpliktelse for Syria-barna21:26 Markedet mettes – norske F-16 kan gå på billigsalg20:27 Først seier, så tap for Boris Johnson da Parlamentet stemte over brexitavtalen19:59 Ap, MDG, Venstre og KrF er enige om å danne byråd i Bergen19:51 Ulf Leirstein forbereder seg på et liv etter politikken19:36 Putin og Erdogan enige om Syria-avtale19:06 Mann knivdrept i garasje i Drammen19:02 PST undersøker trusselbrev sendt ut før ambulansekapringen i Oslo18:59 – Ingen avklaring for Frode Berg før november18:40 – Byrådet viser en fiendtlighet mot dem som er avhengige av bil18:38 Brækhus skrev avtale med Hearns selskap – nærmer seg ny storkamp18:06 Kraftig høststorm i Trøndelag - mann tatt av bølge i Lofoten17:52 Trump sammenligner riksrettsprosess med lynsjing17:15 Ukrainsk journalist dømt til 15 år i fengsel av separatister17:13 Fotballtopp vil ha hjernerystelse-bytter etter demensalarm16:41 Advarer: – Farlige IS-krigere kan rømme hjem16:04 Boeings Max-krise blir verre og verre14:22 Dødstallene stiger i Chile13:51 Palestinsk domstol blokkerer kritiske nettsteder13:50 Diplomat vitner i riksrettsprosessen mot Trump13:02 Venstre-prosessen «en oppskrift på langvarig støy»13:01 Assad: Erdogan er «en tyv»12:51 Mann kapret ambulanse – uskadeliggjort av politiet12:46 Person til sykehus etter minibussulykke i Bergen12:38 Riksrevisjonen: Domstolene bruker for lang tid12:37 Putin og Erdogan i viktige Syria-samtaler12:34 Batteribrann avgir farlig gass i Hordaland12:13 Mann tiltalt for drapsforsøk på legesenter12:07 Redaktøren i Aust-Agder Blad går av etter kritikk12:06 Tidslinje for den nye brexitavtalen11:41 Politiker overrasket alle: – Jeg er gravid11:40 Advokat: – Berg kjent med avtalerykter11:14 Sun Heidi Sæbø konstituert som Morgenbladet-redaktør10:52 Lover at Oslo skal bli utslippsfri innen 203010:40 Granåsen får 180 millioner til ski-VM 202510:27 Guaidó ber Russland og Kina om hjelp10:12 Mor (62) og datter (29) omkom i trafikkulykke i Volda: Frigir navnene10:00 Nytt funn: Deltok i angrepet på Pearl Harbor i 194109:57 Indiske myndigheter reagerer sterkt på skoleeksperiment09:03 Knepen seier for Trudeau i Canada09:02 Gatekjøkken i Oslo angrepet for tredje gang08:52 Isbryter går for egen maskin etter mayday-melding08:47 Zidane irritert over rykter om at han kan få sparken08:46 Carragher sier unnskyld til Evra – åtte år etter Suárez' rasistiske hets08:02 Kjetil Jansrud vil sette «uslåelig» rekord i mesterskapsfri sesong07:52 Kirkerådet lager etisk regelverk for flyreiser07:40 Nord-Irland legaliserer abort07:39 Baksetevarsel kan bli standard etter hundrevis av dødsfall i USA07:39 Regjeringen vil bruke klima-«smutthull»: – Veldig uklokt07:34 Politimann skadd av skytevåpen under oppdrag i Trondheim07:24 Naruhito kronet i en noe nedtonet seremoni07:22 Flere borgerlige varaordførere i Sp-styrte kommuner05:50 Dette skjer i dag05:36 Anklager om fusk etter valget i Bolivia05:30 Dette skjedde i natt05:30 Afrikanske migranter sier de ville reist til Europa selv om de visste om farene05:27 Trondheim fengsel kritiseres for behandling av forvaringsdømte04:43 Prognose: Justin Trudeau kan danne regjering04:34 Mann pågrepet etter skuddløsning i Oslo sentrum03:36 Nasa vil sende utlendinger til månen også03:20 Bolivias president nær ved å vinne valget02:58 Høyre og MDG samarbeider i bydeler i Oslo02:50 Norske styrker fortsetter i Irak02:02 Pompeo: Trump er forberedt på å gripe inn når amerikanske interesser er truet01:15 Venstre-lederen: Jeg er best for partiet videre
Siste nytt
07:09SportSkadefri Zuccarello med assist i Wild-seier07:04NorgeNorge gir 3 milliarder til renere hav06:33NorgeRapport: 1 av 20 har opplevd grov vold fra foreldre06:28PengerNye eiere overtar Vita og Loco06:27SportStöckl utfordret hopperne: – Mange var ganske lange i ansiktet06:15NorgeSiktet 32-åring etter ambulansekapring kan avhøres onsdag05:50NorgeDette skjer i dag05:30NorgeDette skjedde i natt05:25NorgeMann dømt til fengsel for å ha sendt penisbilder05:04NorgeStiftelse med milliardær på laget skal spre informasjon om intelligent design04:39VerdenOpposisjonen i Bolivia oppfordrer til generalstreik04:35NorgeRegjeringen vil ha tiltak mot medisinmangel04:07VerdenMedier dropper konferanse i protest mot Khashoggi-drapet04:04VerdenChiles president ber om unnskyldning etter voldelige protester03:56VerdenAmbassadør hevder Trump krevde gransking mot militær støtte02:55NorgeBeboere evakuert etter melding om brann i Sarpsborg02:41NorgeSkrik og krangling i Oslo var frieri02:05Norge30.000 arbeidsplasser blir borte fra varehandelen01:52VerdenNye anklager mot Lori Loughlin i collegeskandalen01:17VerdenTyrkia starter ikke en ny offensiv i Nord-Syria00:36VerdenEsper: Tyrkia kan ha begått krigsforbrytelser00:24NorgeMindre kreft blant innvandrere23:58VerdenBoeing erstatter toppsjef etter vedvarende flykrise23:43SportKroos ordnet etterlengtet Real Madrid-seier23:37SportTottenham-show gir sjefen arbeidsro23:32SportGlohet Sterling straffet Atalanta tross åpningssmell23:26VerdenDen kinesiske regjeringen planlegger å erstatte Hongkongs leder23:08Norge25 år gammel kvinne nekter straffskyld etter ambulansedrama23:06SportKroos ordnet etterlengtet Real Madrid-seier23:04SportGlohet Sterling straffet Atalanta tross åpningssmell23:02SportDybala-dobbel reddet Juventus fra pinlig tap23:01SportTottenham-show gir sjefen arbeidsro22:57NorgeTV 2: MDG får tre byråder i Oslo22:41VerdenTusk anbefaler EU-landene å godta britenes ønske om brexit-utsettelse22:27SportAftenbladet: Indiske investorer vil kjøpe aksjer i Viking22:04NorgeEriksen Søreide: Norge har ikke forpliktelse for Syria-barna21:26VerdenMarkedet mettes – norske F-16 kan gå på billigsalg20:27VerdenFørst seier, så tap for Boris Johnson da Parlamentet stemte over brexitavtalen19:59NorgeAp, MDG, Venstre og KrF er enige om å danne byråd i Bergen19:51PolitikkUlf Leirstein forbereder seg på et liv etter politikken19:36VerdenPutin og Erdogan enige om Syria-avtale19:06NorgeMann knivdrept i garasje i Drammen19:02NorgePST undersøker trusselbrev sendt ut før ambulansekapringen i Oslo18:59Norge– Ingen avklaring for Frode Berg før november18:40Politikk– Byrådet viser en fiendtlighet mot dem som er avhengige av bil18:38SportBrækhus skrev avtale med Hearns selskap – nærmer seg ny storkamp18:06NorgeKraftig høststorm i Trøndelag - mann tatt av bølge i Lofoten17:52VerdenTrump sammenligner riksrettsprosess med lynsjing17:15VerdenUkrainsk journalist dømt til 15 år i fengsel av separatister17:13Helse og livsstilFotballtopp vil ha hjernerystelse-bytter etter demensalarm16:41VerdenAdvarer: – Farlige IS-krigere kan rømme hjem16:04PengerBoeings Max-krise blir verre og verre14:22VerdenDødstallene stiger i Chile13:51VerdenPalestinsk domstol blokkerer kritiske nettsteder13:50VerdenDiplomat vitner i riksrettsprosessen mot Trump13:02PolitikkVenstre-prosessen «en oppskrift på langvarig støy»13:01VerdenAssad: Erdogan er «en tyv»12:51NorgeMann kapret ambulanse – uskadeliggjort av politiet12:46NorgePerson til sykehus etter minibussulykke i Bergen12:38PolitikkRiksrevisjonen: Domstolene bruker for lang tid12:37VerdenPutin og Erdogan i viktige Syria-samtaler12:34NorgeBatteribrann avgir farlig gass i Hordaland12:13NorgeMann tiltalt for drapsforsøk på legesenter12:07KulturRedaktøren i Aust-Agder Blad går av etter kritikk12:06PolitikkTidslinje for den nye brexitavtalen11:41PolitikkPolitiker overrasket alle: – Jeg er gravid11:40NorgeAdvokat: – Berg kjent med avtalerykter11:14KulturSun Heidi Sæbø konstituert som Morgenbladet-redaktør10:52NorgeLover at Oslo skal bli utslippsfri innen 203010:40SportGranåsen får 180 millioner til ski-VM 202510:27VerdenGuaidó ber Russland og Kina om hjelp10:12NorgeMor (62) og datter (29) omkom i trafikkulykke i Volda: Frigir navnene10:00VerdenNytt funn: Deltok i angrepet på Pearl Harbor i 194109:57VerdenIndiske myndigheter reagerer sterkt på skoleeksperiment09:03PolitikkKnepen seier for Trudeau i Canada09:02NorgeGatekjøkken i Oslo angrepet for tredje gang08:52NorgeIsbryter går for egen maskin etter mayday-melding08:47SportZidane irritert over rykter om at han kan få sparken08:46SportCarragher sier unnskyld til Evra – åtte år etter Suárez' rasistiske hets08:02SportKjetil Jansrud vil sette «uslåelig» rekord i mesterskapsfri sesong07:52NorgeKirkerådet lager etisk regelverk for flyreiser07:40Helse og livsstilNord-Irland legaliserer abort07:39MotorBaksetevarsel kan bli standard etter hundrevis av dødsfall i USA07:39PolitikkRegjeringen vil bruke klima-«smutthull»: – Veldig uklokt07:34NorgePolitimann skadd av skytevåpen under oppdrag i Trondheim07:24VerdenNaruhito kronet i en noe nedtonet seremoni07:22PolitikkFlere borgerlige varaordførere i Sp-styrte kommuner05:50NorgeDette skjer i dag05:36PolitikkAnklager om fusk etter valget i Bolivia05:30NorgeDette skjedde i natt05:30VerdenAfrikanske migranter sier de ville reist til Europa selv om de visste om farene05:27NorgeTrondheim fengsel kritiseres for behandling av forvaringsdømte04:43VerdenPrognose: Justin Trudeau kan danne regjering04:34NorgeMann pågrepet etter skuddløsning i Oslo sentrum03:36VerdenNasa vil sende utlendinger til månen også03:20VerdenBolivias president nær ved å vinne valget02:58NorgeHøyre og MDG samarbeider i bydeler i Oslo02:50NorgeNorske styrker fortsetter i Irak02:02VerdenPompeo: Trump er forberedt på å gripe inn når amerikanske interesser er truet01:15NyheterVenstre-lederen: Jeg er best for partiet videre
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus