Disse vil endre bilavgift
Venstre foreslår en flat omregistreringsavgift, mens SV er fornøyd med dagens ordning.
Når et kjøretøy bytter eier må det omregistreres i motorvognregisteret, og den nye eieren må betale omregistreringsavgift. I dag baseres avgiften på type kjøretøy, egenvekt og når den ble registrert første gang. Avgiften varierer derfor kraftig, til tross for at det er den samme papirjobben staten må gjøre for å omregistrere bilen. Du kan se variasjonene selv på Tollvesenets kalkulator.
Avgiften kan for eksempel bli:
- 1.530 kroner for en personbil registrert før 2001 på opptil 800 kilo.
- 5.664 kroner for en personbil registrert mellom 2002 og 2009 på mellom 1.201 og 1.600 kilo.
- 19.602 kroner for en personbil registrert etter 2012 på over 1.600 kilo.
Omregistreringsavgiften ble satt ned med omlag 185 millioner kroner totalt i 2012 , og i statsbudsjettet for 2013 er den justert ned totalt 400 millioner kroner. Det er i år næringskjøretøy som skal slippe billigst unna, med i snitt 40 prosent lavere avgift, mens personbiler skal få redusert avgiften i snitt 12 prosent.
Les også: Dette er nytt for bilister i statsbudsjettet for 2013
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMange er likevel ikke fornøyd ennå, da den fortsatt varierer sterkt, og kan være svært høy. DinSide har derfor spurt alle de største politiske partiene hva de vil gjøre med Norges omregistreringsavgift.
KrF
Ønsker å senke avgiften for de som rammes kraftigst.
– Særlig for nyere biler slår omregistreringsavgiften uheldig ut. KrF vil se på mulige forbedringer og vi vil vurdere avgiftslettelser slik at det gis et insentiv for å velge sikrere og mer miljøvennlige biler, sier kommunikasjonsrådgiver Gunnhild Sørås i KrF til DinSide.
Høyre
Vil vurdere omregistreringsavgiften som en del av en gjennomgang av hele avgiftssystemet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Høyre ønsker en helhetlig gjennomgang av avgifter knyttet til bil, med ønske om et grønnere avgiftssystem. Vi vil vurdere omregistreringsavgiften som en del av dette, sier kommunikasjonsrådgiver Rikke Sjøberg i Høyre til DinSide.
Artikkelen fortsetter under annonsenIkke alle må betale omregistreringsavgift, her ser du hvem som slipper
SV
Satt i regjering da omregistreringsavgiften ble redusert de to siste budsjettene, men har ingen nye planer.
– Vi har ingen konkrete planer om å endre omregistreringsavgiften, bekrefter transportpolitisk talsperson Hallgeir Langeland i SV overfor DinSide.
Venstre
Ønsker en flat omregistreringsavgift, som gjenspeiler de faktiske kostandene det offentlige har ved omregistreringen.
– Og det kan tenkes at det vil være fornuftig å ha en lavere avgift for omregistrering av el- og hybridbiler, for å stimulere økt omsetning av disse, sier kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær i Venstre til DinSide
Hva er tryggest ved bruktbilsalg: Innbytte eller privatsalg?
Arbeiderpartiet
Satt i regjering da omregistreringsavgiften ble redusert de to siste budsjettene. Vurderer å redusere den mer.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det vil være aktuelt å foreta ytterligere reduksjoner, sier informasjonsleder Arne Odden i Arbeiderpartiets stortingsgruppe til DinSide
Slik unngår du dyre overraskelser når du selger eller kjøper bruktbil
FrP
Ønsker en avgift som gjenspeiler de faktiske kostandene ved omregistreringen.
– Generelt sett så ønsker vi å redusere bilrelaterte avgifter, slik at det blir rimeligere å anskaffe nye biler som er mer trafikksikre og miljøvennlige enn eldre biler, sier stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde i FrP til DinSide.
Senterpartiet
Satt i regjering da omregistreringsavgiften ble redusert de to siste budsjettene, men har ingen nye planer.
– Senterpartiet støttet den vedtatte reduksjonen i omregistreringsavgiften som gjennomføres fra 2013, men har ikke tatt stilling til en annen differensiering av avgiften for personbiler, forteller kommunikasjonssjef Christina Søgård i Senterpartiet til DinSide.