Meny

Disse vil endre bilavgift

DYRT: Å omregistrere en bil i Norge kan koste deg dyrt. Mange partier vil ha omregistreringsavgiften ned, mens Venstre vil ha den flat. (Foto: Colourbox.com)
DYRT: Å omregistrere en bil i Norge kan koste deg dyrt. Mange partier vil ha omregistreringsavgiften ned, mens Venstre vil ha den flat. (Foto: Colourbox.com)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Venstre foreslår en flat omregistreringsavgift, mens SV er fornøyd med dagens ordning.

Når et kjøretøy bytter eier må det omregistreres i motorvognregisteret, og den nye eieren må betale omregistreringsavgift. I dag baseres avgiften på type kjøretøy, egenvekt og når den ble registrert første gang. Avgiften varierer derfor kraftig, til tross for at det er den samme papirjobben staten må gjøre for å omregistrere bilen. Du kan se variasjonene selv på Tollvesenets kalkulator.

Avgiften kan for eksempel bli:

  • 1.530 kroner for en personbil registrert før 2001 på opptil 800 kilo.
  • 5.664 kroner for en personbil registrert mellom 2002 og 2009 på mellom 1.201 og 1.600 kilo.
  • 19.602 kroner for en personbil registrert etter 2012 på over 1.600 kilo.

Omregistreringsavgiften ble satt ned med omlag 185 millioner kroner totalt i 2012 , og i statsbudsjettet for 2013 er den justert ned totalt 400 millioner kroner. Det er i år næringskjøretøy som skal slippe billigst unna, med i snitt 40 prosent lavere avgift, mens personbiler skal få redusert avgiften i snitt 12 prosent.

Les også: Dette er nytt for bilister i statsbudsjettet for 2013  

Mange er likevel ikke fornøyd ennå, da den fortsatt varierer sterkt, og kan være svært høy. DinSide har derfor spurt alle de største politiske partiene hva de vil gjøre med Norges omregistreringsavgift.

KrF

Ønsker å senke avgiften for de som rammes kraftigst.

  – Særlig for nyere biler slår omregistreringsavgiften uheldig ut. KrF vil se på mulige forbedringer og vi vil vurdere avgiftslettelser slik at det gis et insentiv for å velge sikrere og mer miljøvennlige biler, sier kommunikasjonsrådgiver Gunnhild Sørås i KrF til DinSide.

 


Høyre

Vil vurdere omregistreringsavgiften som en del av en gjennomgang av hele avgiftssystemet.

  – Høyre ønsker en helhetlig gjennomgang av avgifter knyttet til bil, med ønske om et grønnere avgiftssystem. Vi vil vurdere omregistreringsavgiften som en del av dette, sier kommunikasjonsrådgiver Rikke Sjøberg i Høyre til DinSide.

Ikke alle må betale omregistreringsavgift, her ser du hvem som slipper

SV

Satt i regjering da omregistreringsavgiften ble redusert de to siste budsjettene, men har ingen nye planer.

– Vi har ingen konkrete planer om å endre omregistreringsavgiften, bekrefter transportpolitisk talsperson Hallgeir Langeland i SV overfor DinSide.

Venstre

Ønsker en flat omregistreringsavgift, som gjenspeiler de faktiske kostandene det offentlige har ved omregistreringen.

– Og det kan tenkes at det vil være fornuftig å ha en lavere avgift for omregistrering av el- og hybridbiler, for å stimulere økt omsetning av disse, sier kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær i Venstre til DinSide

Hva er tryggest ved bruktbilsalg: Innbytte eller privatsalg?

Arbeiderpartiet

Satt i regjering da omregistreringsavgiften ble redusert de to siste budsjettene. Vurderer å redusere den mer.

  – Det vil være aktuelt å foreta ytterligere reduksjoner, sier informasjonsleder Arne Odden i Arbeiderpartiets stortingsgruppe til DinSide


Slik unngår du dyre overraskelser når du selger eller kjøper bruktbil

FrP

Ønsker en avgift som gjenspeiler de faktiske kostandene ved omregistreringen.

– Generelt sett så ønsker vi å redusere bilrelaterte avgifter, slik at det blir rimeligere å anskaffe nye biler som er mer trafikksikre og miljøvennlige enn eldre biler, sier stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde i FrP til DinSide.

Senterpartiet

Satt i regjering da omregistreringsavgiften ble redusert de to siste budsjettene, men har ingen nye planer.

– Senterpartiet støttet den vedtatte reduksjonen i omregistreringsavgiften som gjennomføres fra 2013, men har ikke tatt stilling til en annen differensiering av avgiften for personbiler, forteller kommunikasjonssjef Christina Søgård i Senterpartiet til DinSide.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus