Meny

Lightning GT - Lynet fra London

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En helelektrisk superbil er ikke hverdagskost, Lightning GT heter åpenbaringen.

Drømmeprosjektet som ble offentlig i 2007 begynner å nærme seg en realitet, i 2013 starter produksjonen, ifølge Iain Sanderson, som er en av eierene og grunnleggeren av bedriften.

Hvis du er interessert i å komme på listen over de første 20 som mottar en av de heftigste, elektriske bilene som finnes i verden bør du sende en henvendelse til den djerve fabrikken snarest.

– Vi er ikke redd for konkurransen fra de store, volumproduserende bilfabrikkene, forteller Sanderson til Aol Autos. – En av grunnene til dét er at det vi skal levere er en elektrisk superbil, en toppmodell som retter seg mot et helt spesielt og kravstort publikum. Dernest blir dette en sjelden bil å se på veien, og av den grunn en attraktiv bil. Vi begrenser produksjonen til 200 i året.

Les også : Elektriske tider

Ligtning GT er nærmere en realitet enn noen gang. En bil som blir lagt merke til, blir det. Foto: ProdusentLigtning GT er nærmere en realitet enn noen gang. En bil som blir lagt merke til, blir det. Foto: Produsent

Og en veldig spesiell og attraktiv bil blir det. For hvilken elektrisk bil kan du aksellerere fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder med, kjøre i kollektivfeltet og parkere på reserverte og gratis parkeringsplasser rundt om i landet?

Bilen yter 402 hk, men ikke bare dét; den har et formidabelt dreiemoment: Mer enn 4.000 Nm. Den drives av to 150 Kw elektromotorer som overfører kreftene via en ettrinns girkasse og en elektronisk styrt differensial til bakhjulene. Den har også traction control.

Les også: Ladbar Toyota Pris med høy elbilfaktor

Batteriet er på 44 kWh og bygget inn i honeycomb chassiet og leveres av det USA-baserte firmaet Altaimo og er av Lithium-titanate oxid-basert anode materiale. Vi våger ikke å forklare hva det betyr, men Lightning Car Company påpeker at batteriet kan lades opp på 1,5 time, eller 20 minutter med en hurtiglader.

Les også: Kjøretur med god karma

Rekkevidden ligger på 20 til 24 mil, og motoreffekten opprettholdes også når batteriene begynner å nærme seg utladet.

Som sagt; dette blir ikke en bil for hvermannsen. Prisen vil ligge på rundt 250.000 Euro, eller 2 millioner norske kroner – pluss avgifter.

Les også: Nå kan også Morgan gå elektrisk

Motor
Populært