VOLVO V60 PLUG-IN HYBRID:Slik produseres en plug-in hybrid

Hybridtekniker Sofia Nordgren monterer det som kalles for «spinalen», høyspentkablene mellom batteripakken og motorrommet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo V60 Plug-in Hybrid er gjenstand for en uvanlig produksjonsmetode.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Løsningen Volvo har valgt er å legge produksjonen av sin V60 Plug-in Hybrid på det samme samlebåndet som vanlig V60 produseres. Det har de fått til ved å opprette egne stasjoner langs produksjonslinjen på Torslanda-fabrikken i Göteborg.

Integrert i produksjonen av vanlig V60 monteres de 300 delene som plugin-bilen har, sammenlignet med en vanlig V60.

Dette er en smart og rasjonell måte å sette disse bilene sammen på. Spesielt tatt i betraktning kompleksiteten bilen har; med to drivkilder, et kraftig batteri og kjølesystem. Volvo V60 Plug-in Hybrid kan gå 50 kilometer som ren elektrisk bil med fulladet batteri.

Les også: Diesel eller elektrisk? Ja takk, begge deler

Nå som første bil høytidelig har rullet av samlebåndet, gires produksjonen av plugin-hybriden opp. 1.000 eksemplarer skal produseres for modellåret 2013 og produksjonen vil øke til et sted mellom 4.000 og 6.000 biler i 2014.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er de første til å integrere en plug-in-hybrid i en produksjonslinje med konvensjonelle biler, sier Peter Mertens. Han er leder av forsknings- og utviklingsavdelingen i Volvo.

– Dette medfører også at de som velger en V60 Plug-in Hybrid kan velge det samme tilleggsutstyret som er tilgjengelig for en vanlig V60.

Les også: Volvo med Cross Country av V40

Med en så spesiell bil som en plug-in-hybrid er, har Volvo bygget om produksjonslinjen for å kunne montere de avanserte komponentene. Elektromotorene med sine drivaksler blir montert på samme stasjon som drivverket for biler med firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyspentkablene og det spesielle kjølesystemet blir montert på samme stasjon som for drivverk forøvrig.

Batteripakken på 11,2 kWh av lithium-ion er for øvrig den mest komplekse enheten i bilen. Den manøvreres inn bakdøren med stor grad av presisjon: Det er bare 20 millimeters klaring for å få batteriet inn, noe som gjør dette til litt av et kunststykke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Langt fra akterutseilt

Utviklingen av bilen er et samarbeidsprosjekt med svenske Vattenfall, som er med å finansiere prosjektet med Volvo.

– Det første årets produksjon på 1.000 biler er allerede solgt før bilen kom til salgslokalene, forteller Peter Mertens.

– Ordrebøkene for følgende år er alt begynt å bli fyllt opp, tilføyer han fornøyd.