Familiebiler i priskrig
Volkswagen lanseres i disse dager ny Golf, den sjuende i rekken, og senker prisen på rimeligste variant til tross for at bilen både er større, sikrere og mer økonomisk. Hensikten er naturligvis ønsket om å beholde Golf som landets mest kjøpte bilmodell.
Men nå svarer Toyota, som allerede i januar neste år introduserer ny Auris. Med den nye modellen senkes prisen på rimeligste variant med 10.600 kroner til 208.000 kroner, 17.000 kroner under Golf. Toyota tror imidlertid en Auris-variant til 251.000 kroner blir bestselgeren. Dette er også mange tusenlapper under den antatte bestselgeren av Golf.
Les også: Stadig færre bilister vil ha denne
Lavere avgift
Prisreduksjonene lar seg gjennomføre blant annet fordi lavere forbruk gir lavere kjøpsavgift til staten.
Golf kommer i en rekke varianter, med bensinmotor, dieselmotor og om et års tid som elektrisk bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenToyota derimot satser tungt på bensinmodellene og hybridvarianten, fordi de har et ganske begrenset dieselmotortilbud. VW derimot tror diesel fortsatt blir viktigst på Golf. Så langt i år er sju av ti Golf levert med dieselmotor, mot halvannen av ti for Auris.
Les også: Den nye hyttebilen
Salgsmål
VW har som mål å selge 5500 nye og 1500 «gamle» Golf i året som kommer, i sum biler. Så ambisiøse er ikke Toyota med Auris, men også Toyota vil gjerne bli største personbilmerke i Norge igjen. Det har de ikke vært siden 2009, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Aggressiv prising i Norge henger naturligvis også sammen med sviktende salg i resten av Europa. Overkapasitet gjør at bilprodusentene dytter bilene dit de lar seg selge.
Denne konkurransen har kun én vinner – bilkjøperen!