8000 ladbare biler på veiene

BAK RATTET: Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil prøvekjører Renaults elektriske Kangoo. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekordsalg av ladbare biler gjør det stadig vanskeligere å finne en ledig stikkontakt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

August måned endte opp som «all time high» for biler med stikkontakt. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det nysolgt og bruktimportert 492 ladbare biler, 142 mer enn da den forrige rekorden ble satt i november 2011.

Verdensrekord

De elektriske bilene sto alene for 3,6 prosent av samlet bilsalg. Dette er ikke bare rekord i Norge, men i hele verden – sett i forhold til samlet bilsalg. OFV-tall viser dessuten at det ved inngangen til september var nyregistrert 2396 nye elbiler, 133,5 prosent flere enn på samme tid i fjor. Ifølge tall satt sammen av Grønn Bil var det ved månedsskiftet 7970 ladbare biler på norske veier.

– De gode salgstallene viser at den norske elbilpolitikken fungerer. Klimameldingens elbilgaranti ut neste stortingsperiode, altså fram til 2018, gir potensielle elbilkunder den tryggheten som trengs for å hoppe ned fra gjerdet, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Samme pris – økt ladetid

Nissan på topp

Nissan Leaf inntar plassen som den i særklasse mest solgte elbilen i 2012. Inkludert bruktimporterte varianter er det hittil i år registrert 1486 Leaf på norske skilter.

Slik ser elbillisten ut for nye biler så langt i år:

1. Nissan Leaf: 1420

2. Mitsubishi i-MiEV: 419

3. Citroën C-Zero: 282

4. Peugeot iOn: 232

5. Tesla: 24

6. Think: 14

7. Mia: 5

Les også: Lades på sykkelstativet

Billigere bilhold

Målt i volum selges det flest elbiler i og rundt de store byene. Samtidig er salgsveksten sterkest i distriktene, påpeker Hannisdal.

– Mange tror at elbiler bare lønner seg i storbyene hvor man får full nytte av kollektivfelt, fri bompassering og gratisparkering. Likevel er det stadig flere også utenfor byene som oppdager at elbil kan bety billigere bilhold, selv uten disse fordelene, sier Hannisdahl.

En Mitsubishi i-MiEV kan eksempelvis spare eieren for 20.000 kroner over fem år i forhold til en tilsvarende bensindrevet småbil, selv om man ikke sparer en krone på bompenger eller parkering, slår Ole Henrik Hannisdal fast.

Les også:

Elbiler i støtet

Niåring stjal elbil

Null utslipp fra ny franskmann

Les mer om motor i ABC Nyheter

Les flere nyheter