Disse elbilene selger best
Totalt 1.808 elbiler ble solgt første halvår i år, mot 2.242 i hele fjor.
– Vi tror det vil bli solgt rundt 3.000 elbiler i år, sier leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.
– Markedet for elbiler er voksende. Ola Nordmann har oppdaget at elbil er et alternativ, mye takket være standhaftige politikere på Stortinget. De har garantert for at elbilfordelene skal fortsette til minst 2018, påpeker han.
Av disse var hele 1.074 Nissan LEAF, som gjør den til den mestselgende elbilen i Norge med en markedsandel på 59 % hittil i år. På andreplass ligger Mitsubishi i-MiEV, som med et salgstall på 338 biler så langt har en markedsandel på 19 prosent av elbilsalget. Citroën C-ZERO har solgt 183 biler så langt i år, og Peugeot iOn 141 biler.
Les også: Nå kan også Morgan gå elektrisk
De gode salgstallene gir økt behov for flere offentlig tilgjengelige ladeplasser, opplyser Norsk Elbilforening. Beregninger viser at det er behov for om lag ½ offentlig ladeplass per elbil. I dag kjører rundt 7.200 elbiler på norske veier og de har tilgang på 3.250 offentlige ladeplasser. I underkant av dagens behov med andre ord.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Utbyggingen av offentlig tilgjengelige ladeplasser må holde tritt med økende antall elbiler, sier Sletvold.
Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra en ny personbil er hittil i år 131 gram CO2 per km. Uten elbilene på salgsstatistikken ville det gjennomsnittlige CO2-utslippet per kilometer vært 3 gram høyere. Klimameldingen har satt et mål om at dette skal ned til 85 g/km innen 2020.
– CO2-effekten av elbilene begynner å vises på statistikken. Samtidig reduserer elbiler utslippene av helseskadelige avgasser og motorstøy, sier Snorre Sletvold.
Les også: Mer folkelig fra Fisker
Les også: Snart avdekkes hybridbil uten batteri
Les også: Samme pris – økt ladetid
Les også: Mer elektrisk fra Nissan
Les også: Priskrig på elektriske biler