Lades på sykkelstativet

EN DEL AV BILEN: Når sykkelen tas av, foldes sykkelstativet sammen og skyves inn i et eget rom under bagasjerommet. Eneste ulempe er at sykkelstativet ikke kan kombineres med tilhengerfeste.

Opels lille SUV lader den elektriske sykkelen via bilens integrerte sykkelstativ.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til høsten ruller Opel inn i det store og lukrative norske 4x4-markedet med verdensbilen Mokka. Selv hevder Opel at den blir klasseledende på teknologi, og at Mokka vil være første små-SUV som gjenkjenner veiens kantlinjer og leser trafikkskilt.

Sykkel bakpå

Men like interessant er det at Mokka vil kunne leveres med innebygd sykkelstativ som trekkes ut fra støtfangeren og foldes opp. Opel bruker samme teknologi i flere av sine bilmodeller, men Mokka blir den første hvor en spesialutviklet batteridrevet sykkel også kan lades mens den henger bakpå bilen.

Tanken er at eieren kjører bil til en innfartsparkering, men i stedet for å kaste seg på toget eller trikken, setter vedkommende seg på sykkelen og tråkker den siste biten til målet. For å unngå svetteperler på vei til jobben, gjør den elektriske sykkelmotoren deler av tråkkejobben så lenge farten holdes under 25 km/t.

Fossil?

Smart, vil mange hevde. Gøril Andreassen i miljøorganisasjonen Zero er ikke like begeistret:

– Dette er jo en fossilsykkel! utbryter hun og snur ryggen til på bilmessen i Genève. Andreassen hadde helst sett at sykkelen enten ble ladet med muskelkraft eller i det minste på ren energi fra en stikkontakt.

Les også: Null utslipp fra ny franskmann

Begeistret er derimot Helene Formo, Opels forholdsvis nyansatte informasjonssjef:

– Dette er folke-SUV-en vi har manglet! Norgesvennligere kan det ikke bli, stråler Formo der hun tar oss med rundt Opelen. Hun bedyrer at den er utviklet i Tyskland og legger til:

– Vi har store forventninger til denne bilen, og regner kvinner som en viktig kjøpergruppe.

Som mange andre av Opel/GMs biler produseres Mokka i Korea. I USA selges den som Buick Encore.

Populære SUV-er

Det ser ikke ut som om norske bilkjøpere får nok av firehjulsdrevne biler. På toppen rager de små og kompakte SUV-ene som gjorde Mitsubishi ASX til landets mest populære firehjulstrekker i fjor. Som SUV/crossover hører dessuten VW Tiguan og Nissan Qashqai med blant bestselgerne. Nå blander også Subaru seg inn med modellen XV.

Se også: Her er Nissans nye råtass

4,28 meter lange Mokka, som er like stor som Mitsubishi ASX, blir å få kjøpt både med bensin- og dieselmotorer, men ikke som elbil, ladbar hybrid eller hybrid. Men den blir tilgjengelig både med tohjulstrekk og firehjulsdrift, akkurat som de fleste av konkurrentene.

Les mer motorstoff her

Les flere nyheter her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden