Nye Audi A3 debuterte med et smell

VISTE NY AUDI: Audi-sjef Rupert Stadler ledet pressekonferansen i Genève tirsdag der den tyske bilprodusenten viste frem tredje generasjon av kompaktbilen Audi A3. Foto: Øystein Eian

Her ser nye Audi A3 dagens lys i Genève. Kompaktmodellen blir lettere og litt sportsligere enn forgjengeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye Audi A3 debuterte med heftig 3D show

Her ser nye Audi A3 dagens lys i Genève. Kompaktmodellen blir lettere og litt sportsligere enn forgjengeren.

Genève (ABC Nyheter): Tredje generasjon A3 rullet inn på podiet etter først å ha blitt introdusert i en heftig 3D-film med tidligere Le Mans-vinner Mike Rockenfeller i hovedrollen. Tøff filmmusikk og sinte Audi-motorer dundret ut av høytalerne foran 3D-bebrillede pressefolk fra hele verden.

Etter at Audis administrerende direktør Rupert Stadler hadde sagt sitt om bilen, stimet fotografene rundt den røde fremvisningsmodellen.

Nye A3 er bygget over samme lest som forgjengeren, men gjennom bruk av lettvektsteknologi og aluminium har tyskerne kuttet vekten med 80 kilo til 1175 kilo. Designet er selvfølgelig sportslig, hakket mer sportslig enn forgjengeren, sier informasjonssjef Marius Tegneby hos den norske Audi-importøren Harald A. Møller.

Litt mer sport og litt mer premium, oppsummerte han overfor ABC Nyheter i Genève tirsdag formiddag.

Bilen kommer til Norge i september, og Audi har store forhåpninger for sin nye baby.

Prisene er ikke klare, men det er mange i gruppen som vil investere 250-300.000 kroner, sier Marius Tegneby til ABC Nyheter.

Med sine tre dører er nye Audi A3 4,24 meter lang. Akselavstanden på 2,60 meter er økt fra forrige generasjon samtidig som overhenget foran er redusert, forklarer produsenten.

Taklinjen måler 1,42 meter på topp. Bagasjeromsvolumet på 365 liter økes til 1100 liter når man legger ned bakseteryggene, opplyser Audi videre.

Innvendig kommer nye A3 med klassiske, mørke Audi-farger, men det øvrige interiøret er endret noe. De fire klassiske ventilene til klimaanlegget på dashbordet er omgitt av elementer fra de større modellene, forklarer produsenten.

Syv airbager er standard i nye A3. Det teller også en egen airbag for sjåførens knær. Om sjåføren stiller inn såkalt adaptiv cruisekontroll, vil systemet ifølge produsenten fungere som nødbrems i hastigheter under 30 km/t.

Om uhellet skulle være ute, og du har en bluetooth-biltelefon installert, sørger denne for å ringe et nødnummer.

Infotainmentsystemet har også annet å by på. Toppversjonen Audi MMI har en skjerm på sju tommer som felles ut fra dashbordet. Som på modellen A8 kan man skrive inn bokstaver og tall med fingerbevegelser, opplyser Audi.

Audi Connect sørger for at man i nye A3 kan få en egen trådløs Wifi-sone i bilen. Opp til åtte enheter kan kobles til bilens trådløse WLAN. Samtidig kobles navigasjonssystemet opp mot Google Earth og Google Street View. Trafikkinformasjon og web-radio følger også med infotainmentsystemet.

Nye Audi A3 lanseres først med tre motorer, en TDI-dieselmotor og to TFSI-bensinmotorer, alle firesylindrede turbomotorer. Modellen som ble vist i Geneve, har en 1,4 liters bensinmotor med 122 hester og 200 Nm. En 1,8 litersvariant og en to liters dieselmotor er andre tilgjengelige motoralternativer.

Senere kommer også en 1,6 liters dieselmotor. Quattro firehjulsdrift blir senere tilgjengelig for enkelte modeller og den sportslige S modellen vil også komme på markedet, opplyser Audi.

Første generasjon Audi A3 kom på markedet i 1996. Andre generasjon ble lansert i 2003. Nye Audi A3 debuterte med heftig 3D showHer ser nye Audi A3 dagens lys i Genève. Kompaktmodellen blir lettere og litt sportsligere enn forgjengeren.Genève (ABC Nyheter): Tredje generasjon A3 rullet inn på podiet etter først å ha blitt introdusert i en heftig 3D-film med tidligere Le Mans-vinner Mike Rockenfeller i hovedrollen. Tøff filmmusikk og sinte Audi-motorer dundret ut av høytalerne foran 3D-bebrillede pressefolk fra hele verden.Etter at Audis administrerende direktør Rupert Stadler hadde sagt sitt om bilen, stimet fotografene rundt den røde fremvisningsmodellen. Nye A3 er bygget over samme lest som forgjengeren, men gjennom bruk av lettvektsteknologi og aluminium har tyskerne kuttet vekten med 80 kilo til 1175 kilo. Designet er selvfølgelig sportslig, hakket mer sportslig enn forgjengeren, sier informasjonssjef Marius Tegneby hos den norske Audi-importøren Harald A. Møller.Litt mer sport og litt mer premium, oppsummerte han overfor ABC Nyheter i Genève tirsdag formiddag.Bilen kommer til Norge i september, og Audi har store forhåpninger for sin nye baby.Prisene er ikke klare, men det er mange i gruppen som vil investere 250-300.000 kroner, sier Marius Tegneby til ABC Nyheter. Med sine tre dører er nye Audi A3 4,24 meter lang. Akselavstanden på 2,60 meter er økt fra forrige generasjon samtidig som overhenget foran er redusert, forklarer produsenten. Taklinjen måler 1,42 meter på topp. Bagasjeromsvolumet på 365 liter økes til 1100 liter når man legger ned bakseteryggene, opplyser Audi videre.Innvendig kommer nye A3 med klassiske, mørke Audi-farger, men det øvrige interiøret er endret noe. De fire klassiske ventilene til klimaanlegget på dashbordet er omgitt av elementer fra de større modellene, forklarer produsenten. Syv airbager er standard i nye A3. Det teller også en egen airbag for sjåførens knær. Om sjåføren stiller inn såkalt adaptiv cruisekontroll, vil systemet ifølge produsenten fungere som nødbrems i hastigheter under 30 km/t. Om uhellet skulle være ute, og du har en bluetooth-biltelefon installert, sørger denne for å ringe et nødnummer. Infotainmentsystemet har også annet å by på. Toppversjonen Audi MMI har en skjerm på sju tommer som felles ut fra dashbordet. Som på modellen A8 kan man skrive inn bokstaver og tall med fingerbevegelser, opplyser Audi.Audi Connect sørger for at man i nye A3 kan få en egen trådløs Wifi-sone i bilen. Opp til åtte enheter kan kobles til bilens trådløse WLAN. Samtidig kobles navigasjonssystemet opp mot Google Earth og Google Street View. Trafikkinformasjon og web-radio følger også med infotainmentsystemet. Nye Audi A3 lanseres først med tre motorer, en TDI-dieselmotor og to TFSI-bensinmotorer, alle firesylindrede turbomotorer. Modellen som ble vist i Geneve, har en 1,4 liters bensinmotor med 122 hester og 200 Nm. En 1,8 litersvariant og en to liters dieselmotor er andre tilgjengelige motoralternativer.Senere kommer også en 1,6 liters dieselmotor. Quattro firehjulsdrift blir senere tilgjengelig for enkelte modeller og den sportslige S modellen vil også komme på markedet, opplyser Audi.Første generasjon Audi A3 kom på markedet i 1996. Andre generasjon ble lansert i 2003.

GENÈVE (ABC Nyheter): Tredje generasjon A3 rullet inn på podiet etter først å ha blitt introdusert i en heftig 3D-film med tidligere Le Mans-vinner Mike Rockenfeller i hovedrollen.

Tøff filmmusikk og sinte Audi-motorer smalt ut av høytalerne foran 3D-bebrillede pressefolk fra hele verden.

Les også: Her er nye Fiat 500

Etter at Audis administrerende direktør Rupert Stadler hadde sagt sitt om bilen, stimet fotografene rundt den røde fremvisningsmodellen. Se bildene av bilen i bildekarusellen øverst i saken.

- Mer sport og mer premium

Nye A3 er bygget over samme lest som forgjengeren, men ved å bruke lettvektsteknologi og aluminium har tyskerne kuttet vekten med 80 kilo til 1175 kilo. Designet er selvfølgelig sportslig, hakket mer sportslig enn forgjengeren, sier informasjonssjef Marius Tegneby hos den norske Audi-importøren Harald A. Møller.

– Litt mer sport og litt mer premium, oppsummerte han overfor ABC Nyheter i Genève tirsdag formiddag.

Les også: Heftig franskmann i Genève

Kompaktbilen kommer til Norge i september, og Audi har store forhåpninger for sin nye baby.

– Prisene er ikke klare, men det er mange i gruppen som vil investere 250-300.000 kroner, sier Marius Tegneby til ABC Nyheter.

- Syv airbager

Med sine tre dører er nye Audi A3 4,24 meter lang. Akselavstanden på 2,60 meter er økt fra forrige generasjon samtidig som overhenget foran er redusert, forklarer produsenten.

Taklinjen måler 1,42 meter på topp. Bagasjeromsvolumet på 365 liter økes til 1100 liter når man legger ned bakseteryggene, opplyser Audi videre.

Innvendig kommer nye A3 med klassiske, mørke Audi-farger, men det øvrige interiøret er endret noe. De fire klassiske ventilene til klimaanlegget på dashbordet er omgitt av elementer fra de større modellene, forklarer produsenten.

Les også: Dette er Årets bil i Europa

Syv airbager er standard i nye A3. Det teller også en egen airbag for sjåførens knær. Om sjåføren stiller inn såkalt adaptiv cruisekontroll, vil systemet ifølge produsenten fungere som nødbrems i hastigheter under 30 km/t.

Om uhellet skulle være ute, og du har en bluetooth-biltelefon installert, sørger denne for å ringe et nødnummer.

Infotainmentsystemet har også annet å by på. Toppversjonen Audi MMI har en skjerm på sju tommer som felles ut fra dashbordet. Som på modellen A8 kan man skrive inn bokstaver og tall med fingerbevegelser, opplyser Audi.

Audi Connect sørger for at man i nye A3 kan få en egen trådløs Wifi-sone i bilen. Opp til åtte enheter kan kobles til bilens trådløse WLAN. Samtidig kobles navigasjonssystemet opp mot Google Earth og Google Street View. Trafikkinformasjon og web-radio følger også med infotainmentsystemet.

- 1,8 liter

Nye Audi A3 lanseres først med tre motorer, en TDI-dieselmotor og to TFSI-bensinmotorer, alle firesylindrede turbomotorer. Modellen som ble vist i Geneve, har en 1,4 liters bensinmotor med 122 hester og 200 Nm. En 1,8 litersvariant og en to liters dieselmotor er andre tilgjengelige motoralternativer.

Senere kommer også en 1,6 liters dieselmotor. Quattro firehjulsdrift blir senere tilgjengelig for enkelte modeller og den sportslige S modellen vil også komme på markedet, opplyser Audi.

Første generasjon Audi A3 kom på markedet i 1996. Andre generasjon ble lansert i 2003.

Les flere saker fra ABC Nyheters motor-seksjon

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden