Giganter inngår partnerskap

General Motors kjøper seg inn i Peugeot Citroën

PÅ HANDLETUR: General Motors kjøper en bit av PSA Peugeot Citroën. (FOTO: Øivind Skar).
PÅ HANDLETUR: General Motors kjøper en bit av PSA Peugeot Citroën. (FOTO: Øivind Skar).

Harde tider i Europa sender PSA Peugeot Citroën inn i partnerskap med giganten General Motors.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Verdens største bilprodusent, General Motors (GM), kjøper sju prosent av aksjene i det franske bilkonsernet PSA Peugeot Citroën og blir dermed nest største aksjonær etter Peugeot-familien.

Det ville ikke GM gjort om deres datterselskap i Europa, Opel/Vauxhall, hadde vært i god trim. Men et restrukturert og offensivt GM i USA fortsetter å tape penger i Europa, fordi selskapet ikke klarer å overbevise kundene om at bilene fra Opel og Vauxhall er attraktive nok.

Dyr butikk

For det fusjonerte konsernet PSA Peugeot Citroën, som er Frankrikes største bilprodusent, begynner krisen i flere europeiske land nå å sette spor. Regnskapstallene fra PSA mot slutten av fjoråret var slett ikke hyggelig lesning for aksjonærer og bilanalytikere. Ifølge Automotive News brant selskapet av nær 12 milliarder kroner på seks måneder.

PSA og GMs Opel presses mellom asiatiske bilprodusenter og Volkswagen, Europas klart største produsent.

Hensikten med det tette samarbeidet er derfor naturligvis å redusere kostnadene gjennom å utvikle bilmodeller og teknologi over felles lest. Utad skal selskapene operere uavhengig og i konkurranse med hverandre.

Overkapasitet

Men analytikerne er ikke overbegeistret, fordi bilindustriens store og voksende overkapasitet i Europa eter seg inn i regnskapene og farger mange av dem blodrøde. Automotive News anslår overkapasiteten til 2,9 millioner biler i 2012 – og en god del av den befinner seg hos PSA og GM Europa.

Før overkapasiteten er borte, lar det seg heller ikke gjøre å fikse økonomien i de to selskapene. Avtalen mellom PSA og GM fører ikke uten videre til stengte fabrikkporter. Myndighetene og bilprodusentene vet at medisinen som må til for å fikse bilindustrien ytterligere, vil forsterke krisen i Europa og sende arbeidsledighetstallene oppover.

GM har forsøkt seg på fiaskoallianser i Europa tidligere. Etter 20 år med hånden på rattet hos Saab styrte GMs svenske datter inn på veien som til slutt endte i skifteretten.

Ut av samarbeidet med Fiat fikk GM modeller bygd over felles lest og avanserte dieselmotorer både til Opels og Saabs biler. Men da avtalen gikk mot slutten, satt GM igjen med regningen, mens Fiat ble vinneren.

Les de siste motor-nyhetene

Les også:

Blodrødt hos Opel

Lekkasje avslører dollar-flom til klima-skeptikere

Motstand for Volt

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden