Koreanerne biter japanerne i halen

STERK VEKST: Koreanske merker vokser og Jan Pettersens plan er å plassere Kia blant de mellomstore merkene i Norge innen 2015. Her med nye Kia Rio. (Foto: Øivind Skar)
STERK VEKST: Koreanske merker vokser og Jan Pettersens plan er å plassere Kia blant de mellomstore merkene i Norge innen 2015. Her med nye Kia Rio. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

De koreanske merkene fosser fram både i Europa og i Norge. Hyundai og Kia er slett ikke så små lenger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i ferd med å skje en endring i oppmerksomhet og interesse rundt de asiatiske bilmerkene i Norge. Tsunamien og delvis utdaterte modeller har gitt Toyota en nesestyver konkurrentene vet å benytte seg av.

Japanske Mitsubishi er for eksempel ikke lenger et lite merke, men blant de fem største i Norge. Denne posisjonen kan Mitsubishi takke sin importør og gunstige skatteregler for. Mitsubishis ASX selger nå klart best blant 4x4-bilene, og ingen kan i år true deres i-MiEV som mestselgende elbil. I Europa derimot vet den jevne bilkjøper fint lite om den japanske produsenten.

Vil bli størst

Likevel er det kanskje den formidable veksten til de koreanske merkene som skaper mest oppmerksomhet. Fusjonerte Hyundai/Kia har som mål å bli verdens største bilprodusent, og i august kapret de 7,5 prosent av de norske nybilkjøperne. Ikke bare gir de best garantier – Kia med hele syv år – men bilene deres blir stadig mer teknisk avanserte, med design tilpasset en kresen europeisk smak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vårt mål er å gjøre Kia til et «fem prosents merke» innen 2015, sier en optimistisk Jan Pettersen, direktør i Kia Bil Norge, og mener med det en å ta en markedsandel på fem prosent. Det vil si å årlig selge mer enn 5000 biler. Så sent som i 2009 solgte Kia beskjedne 600 biler, og importøren kunne mistet merket.

– For fem år siden var Kias kunder eldre som vektla pris. Dette vet vi er sterkt endret nå. Før slet Kia med manglende merkekjennskap, nå sliter vi med leveringsproblemer, fortsetter Pettersen, og legger til at syv års garanti er av stor betydning.

Stabilt høyt

Også Hyundai har som mål å stabilisere salget på et høyere nivå og være blant de største i Norge. I august registrerte Hyundai flere personbiler enn veletablerte merker som Audi, Peugeot, BMW, Nissan og Opel.

Toyota har gjennom mange år vært det største asiatiske bilmerket i Europa. I fjor tangerte Hyundai/Kia tallene til Toyota, og i år ligger Toyota langt bak. Samtidig selger Hyundai/Kia nå like mange biler i EU/EØS-området som Mercedes.

Ikke rart at mange produsenter frykter koreanerne på samme måte som man fryktet konkurransen fra Japan fra 1970-årene og fremover.

Les flere nyheter