Elbil kan bli mindre lønnsomt
Finansdepartementet vil ikke la elbil være ekstra gunstig å kjøre for all fremtid.
Drivstoffavgifter
Dette betaler du i avgifter på bensin og diesel i 2011.
Engangsavgifter nye biler
Regn ut hvilke engangsavgifter som nye personbiler blir belastet med.
Engangsavgifter bruktimport
Slik regner du ut hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med i 2011.
Firmabilkakulator
Kalkulatoren regner ut hva firmabilen koster deg. Den tar også henysn til lavere beskatning på elbil.
CO2-utslipp bil
Så mye co2 slipper bilen ut.
Mange norske bilister har etter hvert oppdaget fordelene med elbil, men nå kan det snart være slutt.
Les også: Salget av miljøbiler øker
– Det er bra for miljøet at elbilsalget øker kraftig. Det er imidlertid åpenbart at elbilene ikke kan beholde alle sine fordeler til evig tid, sier statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet til Newswire.
Mange fordeler
Dersom man kjører elbil i dag, slipper man bomavgifter, det er gratis å ta ferge med elbilen, og over store deler av langet parkerer man gratis og slipper å betale for drivstoffet.
Når man i tillegg legger til at man bare betaler 400 kroner i årsavgift med elbil - altså 2440 kroner mindre enn med en vanlig bensinbil, så blir det åpenbart at det er særdeles gunstig å være elbilsjåfør i dag. Ikke minst betyr dette at staten går glipp av en god del penger jo flere som velger å skaffe seg elbil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOgså besktaningen som firmabil er klart gustigere for elbil.
Så mye koster bilen deg - prøv vår Bilkostnads-kalkulator
Skaper usikkerhet
De nye signalene fra Finansdepartementet kan komme til å bremse elbilsalget, fordi potensielle kjøpere er usikre på om man vil kunne beholde dagens mange elbil-fordeler.
Les også: Norge på klimabiltoppen
Det er i alle fall bekymringen fra Kongelig Norsk Automobilklubbb (KNA). Men foreningen påpeker at det uansett avgiftsutvikling vil være fordelaktig med elbil.
– Tegn tyder på at vedlikeholdskostnadene er langt lavere for elbiler enn andre biler, dermed blir verkstedsregningene rimeligere, sier Erik Hillesund, president i KNA, til Newswire.