VW Beetle - gjenskaper historien
For 30, 40 og 50 år siden ville denne artikkelen sannsynligvis vært svært viktig, fordi den handler om det som den gang var Europas og Norges aller viktigste bil, VW Boble – Type 1 på fagspråket. Bilen med stor B. Ingen over og ingen ved siden.
Kun ideen i behold
Slik er det ikke lenger. Bobla kjørte inn i historien, og forble der.
Eller er det et snev av originalen i det som nå heter New Beetle, og som om kort tid skifter både karosseri og navn til Beetle Coupé?
Les også: Genial Opel
Teknisk er det naturligvis ikke det. Grunnkonseptene har ikke et blinklys med hverandre å gjøre. Likevel skal vi ikke le av at Volkswagen, som er på vei mot å bli verdens største bilprodusent, står ved historien og holder den levende. Akkurat som BMW gjør med Mini.
Nå har det riktignok gått to VW Golf-generasjoner, og mer enn 13 år, siden førstelanseringen av New Beetle i Detroit i januar 1998. Og naturligvis slår likheten mellom de to mot en: den kupéformede hekken, bakluka, det beskjedne bagasjerommet, den begrensede takhøyden i baksetet og den rause plassen foran.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBort med retro
Men borte er mye av retrolooken. Beetle Coupé framstår som moderne. Riktignok blottet for kompaktbilenes generelle funksjonalitet, men med egenart og desto tyngre appell til de mange som gjerne vil vise at de våger å være annerledes. Det er for dem – og knapt noen andre – VW skapte New Beetle og BMW New Mini. Og det er for dem bilene gjenskapes om og om igjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Billigversjonen får karakter seks
Det skal godt gjøres å klare å spa opp rasjonelle grunner for å forsvare kjøpet av disse to bilene, men når ble det feil å kjøpe noe man egentlig har lyst på framfor noe man trenger?
– Feil motorer og feil prising gjorde den første New Beetle tung å selge, vedgår Paul Hegna, informasjonsdirektør for VW-importør Harald A. Møller. Og da de tekniske tingene og prisen var på plass, lå bilen allerede på sotteseng.
Artikkelen fortsetter under annonsenBlir rimeligere
Nå gjelder faktisk det motsatte. For 13 år siden kostet Beetle rundt 40.000 kroner mer enn en tilsvarende Golf. Når den nye dukker opp i november, prises den 10–15.000 kroner under sammenlignbar Golf. Du får en godt utstyrt bil til 235.000, da med 105 hk bensinmotor.
Beetle Coupé har ikke lenger Golf i bunnen, men den noe større Jetta. Dette gjør at importøren tror minst 500 nordmenn årlig kommer til å skaffe seg kultbilen. I 2013 er den her som kabriolet.
Les også: Diesel kan bli dyrt i sommer
Designsjef Walter de Silva i VW-konsernet presiserer endringene ved bilen som viktige også for å gi Beetle tyngre appell til menn.
På veien
Bilen har helt karakteristisk VW-DNA og kjører derfor akkurat som en VW Golf. Men siden den produseres i Mexico, og har et stort publikum i USA, vektlegges komfort minst like mye som veigrep. Å kalle Beetle Coupé sportslig kan fort komme i konflikt med lov om markedsføring.
Artikkelen fortsetter under annonsenUnder panseret finner du hyllevare fra VW-konsernet, hvilket betyr tre bensinmotorer (105/160/200 hk) og to dieselmotorer (105/140) hk. Over tid vil de mest motorsvake variantene selge best i Norge.
Les også: Oslo har verdens dyreste parkering
Sammenlignet med Mini er interiøret slapt, og preges dessuten av altfor mye billig, amerikansk hardplast. Slikt slipper normalt ikke gjennom i Wolfsburg, men hva gjør man ikke for å spare penger?
Konkurrenten blir nok først og fremst Mini, men naturligvis også alle mer fornuftspregede biler i samme prisklasse.
FAKTA OM VW BEETLE
Pris: Fra kr 235.000
L/B/H: 4,28/1,81/1,49 m
Bagasjerom (VDA): 310 – 905 l
Motor: 105 – 200 hk
Forbruk (EU): Fra 0,43 liter
CO2-utslipp (EU): Fra 112 g/km
4x4: Nei
Garanti: 5 år
EuroNCAP*: Ikke testet
*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.