Smak av sommer

SOMMERBIL: Endelig en ny Golf kabriolet, og uten den karakteristiske veltebøylen (foto: Øyvind Skar).
SOMMERBIL: Endelig en ny Golf kabriolet, og uten den karakteristiske veltebøylen (foto: Øyvind Skar).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når VW nå endelig er klare med ny Golf kabriolet, drøyer de til over sommeren med å lansere bilen. Forstå det den som kan.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen biler skriver seg inn i historien med større bokstaver enn andre. Golf kabriolet er en slik.

Det er noe befriende over det å kjøre med taket nede. En ting er alle luktene, fuglesangen og at en og annen måke skiter en i hodet, eller i det minste forsøker. Noe annet er at man blir snill og avstresset av kabriolet. En liten prat med forbipasserende i påvente av grønt lys, eller et vennlig nikk til syklisten ved siden av. Plutselig framstår pedaltråkkeren som den aggressive, kledd i selvlysende pølseskinn og med konkurranseinstinkt i blikket.

Jeg, derimot, har all verdens av tid – jeg er jo kun ute for å vise meg fram. For i en del av verden hvor sommeren bare kommer innom for å hilse på, forblir kabrioletbiler et overskuddsfenomen.

Med dette som bakteppe framstår det komplett uforståelig at Volkswagen ikke ruller ut sin nye Golf kabriolet i dag. I september begynner mange å hente vinterklærne og sjekke snøfreseren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uansett, hva snakker vi om?

En tvers gjennom tradisjonell kabriolet bygd over samme lest som Golf, landets og Europas klart mest kjøpte bilmodell. Den har stofftak som ikke bare gir mer kabrioletfølelse enn biler med foldbart ståltak, men også er rimeligere å produsere.

Og for å være helt ærlig: Dette er egentlig en litt mer moderne utgave av Audi A3 kabriolet. De to har det meste felles under skallet.

Hvordan er den å kjøre?

Som en vanlig Golf, hvilket betyr helt på det jevne. I likhet med nesten alle andre kabrioleter rister den litt på dårlig underlag fordi gulvet må bære det meste av bilens stivhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under panseret?

Stort sett alle de motorene Golf kan leveres med, det vil si bensinmotorer fra 105 til 210 hk og så langt to dieselmotorer (105 og 140 hk).

Men ikke fall for fristelsen til å kjøp bilen med dieselmotor. Knatrelyden kler rett og slett ikke en kabriolet. Slike biler skal ikke høres, bare ses!

Artikkelen fortsetter under annonsen

1,4 liter/122 hk bensin eller 160 hk bensin, begge i kombinasjon med direktesjaltet (DSG) girkasse, passer best.

VW forsøker å unngå kannibalisering med Audi A3 ved å differensiere motorprogrammet.

Les flere biltester på ABC Penger:

Bilen alle burde få kjøre

Leke-SUV-en

Friskt, fransk alternativ

Den beste Peugeoten noensinne

Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Test: Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv.

Tysk bildrøm

En vanvittig deilig bil

Hva skal vi med denne folkevogna?

Her er det beste sommerdekket

Familie-stasjonsvogn til god pris

Garantert vinner

Hva gjør den spesiell?

Det tok 32 år før VW fikk bort veltebøylen på Golf kabriolet. Nå er den bare lekker fordi veltebeskyttelsen bak baksetet er helt skjult. I likhet med Audi A3 er Golf kabriolet lun å kjøre med taket på. Taket kan tas av eller legges på i inntil 30 km/t fart. Det hele skjer på ni sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerom på 320 liter er bra i denne klassen.

Hva er bilens svakheter?

Dette er ikke helårsbil i samme grad som konkurrentene med foldbart ståltak. Stofftak krever vedlikehold om det skal vare lenge. Så selv om bilen er godt vinterisolert antar vi at de fleste som kjøper den vinterparkerer den lunt, men godt synlig, for stadig å bli minnet om vårens herligheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som i alle andre små og kompakte kabrioletmodeller fungerer sitteplassene bak kun som nødseter. De er også ubrukelige med taket av.

Hvem passer den for?

Alle som liker korte bukser om sommeren, dernest de som gjerne vil skille seg litt ut uten å overdrive.

Hva koster den?

Fra ca. 310.000 kroner. Ta en Golf highline og legg til 35 – 40.000 kroner som blir kabriolettillegget. Pluss så på for vindavviser og skinninteriør – og du har flere måneder med bredt smil foran deg.

Konkurrenter?

Brukte og bruktimport av ulike varianter. I tillegg til biler som Audi A3 kabriolet, BMW 1-serie, Peugeot 308 CC, Renault Mégane CC og for noen også Mazda MX5. Importøren håper å selge 50 eksemplarer i år og 150 neste år. Totalt selges det rundt 600 nye kabrioletmodeller i året i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når i Norge?

Sukk. I september.

Fakta:

Pris fra: Ca. 310.000 kroner

L/B/H: 4,25/1,78/1,42 m

Bagasjerom (VDA): 320 liter

Motorer: 105-210 hk

0-100 (105 hk bensin): 11,7 sek.

Toppfart (105 hk bensin): 188 km/t

Forbruk (EU): fra 0,44 l/mil

CO2-utslipp (EU): fra 117 g/km

Antiskrens: Ja

Garanti: 5 år

EuroNCAP*:

Ikke testet

Data: OFV/produsentene.

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

VW Golf kabriolet:

Produsert i 680.000 eksemplarer i perioden 1979 til 1992.

Alle bygget hos Karmann som etter konkurs delvis ble overtatt av VW.

Nye Golf kabriolet skal bygges i Karmann-fabrikken.

Erstatter i Norge ståltakkabrioleten EOS som også har Golf i bunnen.

Alltid ment som folkekabriolet og vil prisstarte på ca. 310.000 kroner.

Er tiltenkt rollen som landets klart mest foretrukne kabriolet neste år.

Se flere bilder:

SOFTTOP: Golf kabriolet har aldri vært bygd med annet enn mykt tak. SOFTTOP: Golf kabriolet har aldri vært bygd med annet enn mykt tak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LITE TREKK: De høye sidene og den dype sittestillingen gir lite trekk, selv uten vindavviser og med alle vinduene nede. LITE TREKK: De høye sidene og den dype sittestillingen gir lite trekk, selv uten vindavviser og med alle vinduene nede.

FØRSTE OG SISTE: 32 år skiller disse to bilene. Da Golf kom som kabriolet i 1979, vakte den stor oppsikt. FØRSTE OG SISTE: 32 år skiller disse to bilene. Da Golf kom som kabriolet i 1979, vakte den stor oppsikt.

FLERE LIKE: Både EOS og New Beetle kabriolet (bildet) har Golf i bunnen. FLERE LIKE: Både EOS og New Beetle kabriolet (bildet) har Golf i bunnen.

VELG SKINN: Slik ser Golf kabriolet ut i standardversjon. Skinn er et must for å holde bilen ren. (Foto: VW)VELG SKINN: Slik ser Golf kabriolet ut i standardversjon. Skinn er et must for å holde bilen ren. (Foto: VW)