Meny

Har du båtforsikringene du trenger?

Skroget på en båt som grunnstøtte i Oslofjorden i desember 2015. Foto: Fender Marine.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange er ikke klar over at det gjelder andre regler for skadeansvar med båt enn tilfellet er med bilforsikring.

Som båteier må du ofte betale for skader på egen båt, selv om skaden er forårsaket av andre.

Dette er annerledes enn man er vant til fra bilforsikring. En bileier er ansvarlig for skader bilen har gjort mot noe eller noen, uavhengig av om føreren kan bebreides.

– Bilfører er ansvarlig uansett skyldspørsmål. Dermed tror mange at dette er det vanlige i Norge. Det er ikke helt riktig. Det vanlige i Norge er at man må være ansvarlig i henhold til kontrakt eller det såkalte ulovfestede culpaansvaret, for å bli ansvarlig som skadevolder, sier havarisjef i Fender Marine, Christian Lien, til ABC Nyheter.

Båten på toppbildet i det den gikk ned. Foto: Redningsselskapet.

En båteier blir kun erstatningsansvarlig hvis han har vært uaktsom eller har skyld i skaden. For eksempel vil han ikke bli ansvarlig for tekniske feil ved båten.

– Og ansvarsforsikring er ikke tvungen til sjøs, det er faktisk frivillig, og kan lede til økonomisk ruin for båteier hvis han blir holdt ansvarlig for en skade..

Mange lurer på om det er nødvendig med kaskoforsikring på båten, særlig hvis man er en forsiktig båteier som har båten liggende på land store deler av året. Svaret er at forskjellene i regelverk for bil- og båteiere gjør det svært viktig med en slik forsikring på båten, skriver Sparebank 1 i en pressemelding.

– Man kan skade andre, seg selv og båten. Det er tre hovedfarer ved å ha båt. Kasko dekker skade på din båt, ansvar dekker skade på andre og ulykkesforsikring dekker skade på deg selv, sier Lien.

Les også:  Omstridt flytevestpåbud vil også gjelde i år

– Det glade vanvidd

Han mener det viktigste for båteier er å ha en ansvarsforsikring med tanke på skade på andre gjenstander enn båten, og ikke minst mennesker.

– Dernest kommer kaskoforsikring, hvis båten har en viss verdi, med tanke på skade, grunnstøting og lignende.

– Det å ha en båt uforsikret er det glade vanvidd. Ingen lar være å gjøre det fordi det er så dyrt, men fordi man ikke kjenner til ansvaret man har om ulykken først er ute, sier Lien, og trekker frem et gruvekkende eksempel;

– La oss si at du har barnebarna eller noen nabounger på besøk, og lar dem leke seg i nærheten av brygga med en liten jolle med enkel påhengsmotor. Så faller en av dem uti og får håret festet i propellen. Selv en liten påhengsmotor kan gjøre forferdelige skader, og det er du som båteier som sitter med erstatningsansvaret. Uten forsikring kan du bli sittende i gjeld for livet, sier han.

Mange selskap som selger båtforsikring har pakkeløsninger der de viktigste forsikringene samt rettshjelp og ulykke er medregnet.

Les også:  – Skaff deg kunnskap om båten du har kjøpt

Teknisk svikt

Hvis en annen båt kjører rett inn i din på grunn av teknisk svikt (som for eksempel at girvaieren plutselig løsner eller styringen låser seg), får du ikke erstatning, siden båtføreren ikke har skylden for skaden. Du må dermed betale skadene på egen båt selv.

Det samme gjelder om båten din ligger i opplag og en annen båt velter oppå den. Også da må du betale for skaden selv, siden årsaken var vær og vind og ikke noen feil den andre båteieren har gjort.

En kaskoforsikring dekker både tilfeldige skader på egen båt og skader forårsaket av andre.
Fender Marine selger forsikringer «for alt til sjøs», og drifter blant annet forsikringsordningen Norske Sjø for Kongelig norsk båtforening.
Les Liens notat om forsikring av båter i båthavn og under opplag her.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus