Jaguar XF: Så billig får du luksusbilen nå
Jaguar XF er staselige biler. Nå får man de billigste for rundt 250.000 kroner. Dessverre er ikke bilene helt feilfrie, så det gjelder å sjekke nøye før kjøp
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei,
Har nettopp lest artikkelen deres om Jaguar og spesielt modellen XF!
Jeg er en mann på 24 som lurer på å kjøpe en XF, gått ca 130.000 for en rundt 260.000 kr.
Det jeg lurer på er prisen på forsikring, service og reparasjon osv, og hvor jeg finner verksted osv! Bor selv i Sogn og Fjordane. Håper på svar!
Hilsen Geir
Benny svarer:
Hei Geir!
Skjønner godt at det kan friste med en Jaguar XF. Det er staselige biler!
Jeg synes Jaguaren byr på en type sjarm og særpreg og noe litt aristokratisk upper class-aktig som både tyske og japanske biler mangler.
Designet preges også av klassisk eleganse, både utvendig og innvendig, men kanskje ikke det som var siste nytt av teknologiske innovasjoner den gangen. Der var nok tyskerne et hestehode foran.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBilen oppleves også som mer komfortabel enn sporty å kjøre. Prisene, som nå starter på rundt 250.000 for de første årsmodellene, gjør at mange nå har sjansen til å realisere en ekte engelsk luksusbil. Noe jeg mener at flere burde gjøre.
Usikkerhet rundt både kvalitet og annenhåndsverdi er nok faktorer som gjør et en del vegrer seg for disse bilene. Det er mange biler til salgs, og det presser prisene nedover.
Les også: Dette sliter mange elbil-eiere med
Dette bør sjekkes
Bilene er dessverre ikke helt feilfrie. Det har vært en del feil med kjørelys og innebelysning. Det har vært en elektrisk feil med girvelgeren som gjør at bilen plutselig ikke starter. Sjekk om den delen er byttet, hvis ikke så må man belage seg på å gjøre det snart. Helst før den går i stykker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå en del biler har tanklokket gått i vranglås og lar seg ikke åpne. Kanskje en filleting, men helt klart noe dritt når det skjer.
Artikkelen fortsetter under annonsenXF har også vært plaget av bakaksel-havari. Hør nøye etter ulyd og sjekk for lekkasjer ved prøvekjøring. Jeg vet ikke hva et slik havari koster, men billig er det neppe.
Det høres kanskje litt voldsomt ut. Men jeg minner om at ti år gamle tyske biler ikke nødvendigvis er helt feilfrie de heller.
Når det gjelder forhandlere og verksted, så finnes det ingen i Sogn og Fjordane som jeg kjenner til. Nardo bil i Trondheim er nok den nærmeste.
På litt enklere jobber, slik som med bremser, service etc. så tror jeg nok at frittstående verksteder kan gjøre det for deg. Er det mer kompliserte ting så er nok en merkeforhandler tingen.
Les også: Jaguar med kvasse klør
(Saken fortsetter under)
Forsikring er dyrt
Det er nok også lurt å ha en liten «penge-pott» i reserve til eventuelt kommende utgifter. Bilene er ikke direkte billige å reparere om noe går i stykker.
Artikkelen fortsetter under annonsenForsikring koster også en del penger her. Her ville jeg sjekket med flere selskaper.
Selvfølgelig skal en slik bil ha komplett servicehistorikk og god eierhistorikk. En ekstra sjekk av dekk, forstilling og bremser hører også med. Sammen med en nøye kontroll av at alle elektriske funksjoner virker som de skal.
Let opp en fin og god bil før du handler. Lykke til med bilkjøp!
Les også:
Her har verdens vakreste sportsbil stått i 40 år
Her kjøper Thoralf (86) drømmebilen
Dette er bilmerket som øker mest i Europa
Dette er risikosport i bruktbil-markedet
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no