Dette sliter mange elbil-eiere med

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke bare er det en ekstra utgift - det er trafikkfarlig også.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på Broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg har en VW e-up og har hatt den på periodisk kjøretøykontroll i dag.

Beskjeden var som forventet, bremseskivene hadde mer enn 25 prosent rust og må skiftes for å få godkjent bilen. Dette til tross for at jeg har vært påpasselig med kraftige nedbremsinger, så jeg forhåpentligvis skulle slippe dette. Men den gang ei.

Spørsmålet mitt er da: Selgere av elbiler reklamerer i det lange og det brede for at man ikke trenger å bruke bremsene pga. motorbrems. De informerer heller ikke om viktigheten av at man tar kraftige nedbremsinger jevnlig for å «dra av» skivene. Og selv om man gjør det ender man opp med for rustne skiver. Bremseskiver er jo slitedeler, men det er en stor forskjell på fossilt drevne biler og elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan forhandlerne/verkstedene bare fraskrive seg ansvaret i en situasjon som dette og legge alt på bileier? Alt av elbiler vil måtte bytte bremseskiver hver eneste gang det er PKK og dette vet forhandlerne og verkstedene veldig godt. Dette kan oppfattes for den gjengse eier av elbil som ren spekulasjon av bransjen.

Hva er din vurdering av denne situasjonen? Jeg er nok ikke den første dette skjer med, og garantert ikke den siste.

Mvh Alexander

Les også: Så stor blir regningen for å få nordmenn til å kjøre elbil

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Hei Alexander! Du har nok dessverre rett. Du er hverken den første eller den siste som opplever dette.

Feil med rustne bremseskiver har økt kraftig de siste årene, selv på forholdsvis nye biler, slik som din.

Grunnen er ofte at bremseklossene går tregt eller setter seg fast i rust og skitt i selve bremsekalipteren, og dermed ikke får nok trykk på selve bremseskiva til å holde denne ren for rust.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ting er at det er irriterende å bytte skiver. Noe annet og alvorligere er at bilen får redusert bremseeffekt. Noe som kan være avgjørende i en kritisk situasjon.

Som nevnt; dette er en vanlig feil på mange biler. Også på bakbremsene som nå på mange biler har blitt byttet fra trommelbrems til skivebremser. Grunnen er at mesteparten, ca 75 prosent, av bremseeffekten er på forhjulene, dermed får bakbremsene mindre slitasje, som i dette tilfellet er nødvendig for å holde dem rene. Problemet tiltok da man fjernet asbest fra bremseklossene, dette var kreftfremkallende.

Les også: Strømnettet er klar for elbilene

(Saken fortsetter under)

Eksempel på forskjellen på en ny og rusten bremseskive. Hvilken tror du gir best bremseffekt? Illustrasjonsbilde
Eksempel på forskjellen på en ny og rusten bremseskive. Hvilken tror du gir best bremseffekt? Illustrasjonsbilde

Elbiler mer utsatte

Det å demontere, rengjøre og smøre opp bremsene har blitt en viktig del av bilers service. Det skal som regel gjøres hvert annet år. Men jeg er dessverre redd for at det med krevende norsk klima, med salting og kanskje kombinert med en materialkvalitet som kunne vært bedre på en del bremsedeler, ikke er ofte nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbiler er som du sier ekstra utsatt her. Grunnen er du selv inne på. På grunn av regenerering av energi (lager strøm til batteriet ved motorbrems), har bilene en kraftigere motorbrems som gjør at disse bilene bremses mindre med fotbremsen og mer med motorbremsen. Dette gir mindre slitasje på bremsene. Ofte med rust på skivene som følge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er dermed konstruktivt betinget. Men bremser er slitedeler og ikke garantiberettiget. De skal slites og byttes med jevne mellomrom. Men ikke sette seg fast og ruste. Det er nok dermed ikke noe hverken forhandler eller importør vil dekke.

La oss i alle fall håpe at de gir tilbakemeldinger på dette til fabrikken, slik at det kan gjøres bedre. Hvorvidt bransjen spekulerer i dette, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler. Selvfølgelig vil de selge service-deler. Men de vil også ha fornøyde og lojale kunder, som kjøper samme bilmerke igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som elbil-eier slipper du i alle fall registerrei bytte, oljeskift og turbo-havari og sparer en god del på det. Kanskje er det smart å få tatt en skikkelig bremseservice hvert år i stedet?

Ønsker deg lykke til ved neste EU-kontroll.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no