Dette utstyret er like enkelt som det er genialt

Dekktemperatur spiller en viktig rolle i forhold til veigrep. Nå har Daimler, som eier Mercedes, funnet en løsning på hvordan temperaturen kan reguleres. Illustrasjonsbilde.
Dekktemperatur spiller en viktig rolle i forhold til veigrep. Nå har Daimler, som eier Mercedes, funnet en løsning på hvordan temperaturen kan reguleres. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen har gjort det før – ser du hva dette er for noe?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekk og trafikksikkerhet henger nøye sammen. Men det er ikke bare hvilke type dekk som påvirker kjøreegenskapene i bilen din.

Både gummiblanding, mønster, mønsterdybde og temperatur er helt avgjørende for å sikre maksimalt veigrep. Sistnevnte er det vanligvis svært lite vi kan gjøre noe med, selv om temperaturen på dekkene har mye å si.

For kalde dekk på vinteren eller for varme dekk en gloheit sommerdag, kan nemlig påvirke bilens kjøreegenskaper drastisk.

Les også: BMW M2 er bygget for å spise dekk

Dette har ingen gjort før

Optimalt skulle man derfor justert dekkenes temperatur i forhold til vær og underlag – og det er akkurat dette Daimler, som blant annet eier Mercedes, har funnet en løsning på.

I følge patenten, som nylig har lekket, skal sensorer registrere dekktemperaturen og deretter spyle vann for å regulere den. Dette skjer via dyser som er plassert i hjulbuene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lignende utstyr er brukt i racing-sammenheng tidligere, men løsningen til Daimler skal aldri ha funnet veien til serieproduserte biler. Derfor har også den tyske bilgiganten sikret seg patent på utstyret.

Les også: 60 prosent kjører med dekkfeil – mange vet det ikke selv

Kanskje vi får se kommende C-klasse med dekkdusj under hjulbuene etterhvert...
Kanskje vi får se kommende C-klasse med dekkdusj under hjulbuene etterhvert...

Genial løsning

Måten systemet henter vann er også en rimelig enkel og genial løsning. Her slipper man nemlig å fylle vanntankene selv. Dette gjør bilen ved å lagre regn og smeltevann fra bilens front- og bakrute.

Så fort dekktemperaturen avviker fra det optimale, vil dysene i hjulbuen gi dekkene en liten dusj. Er dekktemperaturen for varm, blir de avkjølt med kaldt vann, og når gummien er for kald, dusjes dekkene med varmt vann. Enkelt og greit.

Hvordan systemet vil fungere på virkelig kalde vinterdager, kan naturligvis bli spennende å se.

Når dekkdusjene blir en realitet er ikke klart riktig enda, men at Mercedes trolig blir først ut – er det mye som tyder på.

Hva tror du? Smart eller tullete?

Saken er først publisert på Broom.

Les også:

Kan redde livet ditt – og koster bare noen hundrelapper

Dette er de sikreste og farligste dekkene på våt vei

Sjekk viste at elbileierne er sløve med å bytte dekk

Dette er farligere enn slitte sommerdekk nå