Småbiler ingen risiko
Daimlersjef Dieter Zetsche tror ikke satsingen på flere små biler vil skade Mercedes-Benz som premium bilprodusent.
Mercedes har så langt hatt stor suksess med de nye A- og B-modellene i kompaktklassen. Begge har løftet salget til Mercedes, og ytterligere løft ligger i derivater som CLA og GLA, melder Automotive News.
Bilanalytiker Max Warburton i Bernstein mener små og kompakte biler er viktig for å bringe nye kunder til merket.
– Se bare på hvordan Evoque har hjulpet Range Rover til å riste av seg et arrogant, gammeldags og landsens tweed-preg for isteden å bli mer trendy, urban og ungdommelig, sier Warburton.
Se også: Tror ELF er fremtidens kjøretøy
Samtidig trenger Daimler de små og drivstoffgjerrige bilene for gjennom dem å senke det gjennomsnittlige utslippet fram mot EUs krav om maks 95 gram CO2 per km, som vil gjelde fra 2021. Siste år solgte Mercedes 371.399 A- og B-klassebiler, inkludert kupeen CLA. Med GLA og den kommende stasjonsvognen Shooting Brake ventes salget å passere 500.000.
Dette er viktige tall for Daimler, morselskapet til både Mercedes-Benz og Smart, i kampen om å bli største premium bilprodusent i verden i 2020. Denne beinharde konkurransen ledes i dag av BMW, med Audi på plassen etter. Men i USA er Mercedes størst.