Småbiler ingen risiko

Liten Mercedes GLA løfter salget. (Foto: Øivind Skar)
Liten Mercedes GLA løfter salget. (Foto: Øivind Skar)

Daimlersjef Dieter Zetsche tror ikke satsingen på flere små biler vil skade Mercedes-Benz som premium bilprodusent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes har så langt hatt stor suksess med de nye A- og B-modellene i kompaktklassen. Begge har løftet salget til Mercedes, og ytterligere løft ligger i derivater som CLA og GLA, melder Automotive News.

Bilanalytiker Max Warburton i Bernstein mener små og kompakte biler er viktig for å bringe nye kunder til merket.

– Se bare på hvordan Evoque har hjulpet Range Rover til å riste av seg et arrogant, gammeldags og landsens tweed-preg for isteden å bli mer trendy, urban og ungdommelig, sier Warburton.

Se også: Tror ELF er fremtidens kjøretøy

Samtidig trenger Daimler de små og drivstoffgjerrige bilene for gjennom dem å senke det gjennomsnittlige utslippet fram mot EUs krav om maks 95 gram CO2 per km, som vil gjelde fra 2021. Siste år solgte Mercedes 371.399 A- og B-klassebiler, inkludert kupeen CLA. Med GLA og den kommende stasjonsvognen Shooting Brake ventes salget å passere 500.000.

Dette er viktige tall for Daimler, morselskapet til både Mercedes-Benz og Smart, i kampen om å bli største premium bilprodusent i verden i 2020. Denne beinharde konkurransen ledes i dag av BMW, med Audi på plassen etter. Men i USA er Mercedes størst.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus