Rush etter spesialbiler

Rush etter spesialbiler
Rush etter spesialbiler

Takket være en eksplosiv økning i antall spesialbestillinger kan Rolls-Royce skilte med historisk høye salgstall.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Luksus handler om kvalitet og utilgjengelighet. Våre kunder er villige til å betale i dyre dommer for å sikre seg en bil det ikke finnes maken til i hele verden, sier James Warren, global markedssjef i Rolls-Royce.

Bak ham skinner det i lakken på en splitter ny versjon av bilfabrikantens Phantom Drophead Coupé. Bilen er produsert i 35 eksemplarer, og har en startpris på 4,5 millioner kroner.

Modellen er en hyllest til fartsfantomet sir Malcolm Campbell, som satte en rekke fartsrekorder i den første Bluebird-bilen på 1920- og 1930-tallet.

Setter fart i økonomien

Rolls-Royce Motor Cars kan skilte med historisk høye salgstall. I 2013 solgte det tyskeide, britiskbaserte bilselskapet totalt 3630 biler – en økning på 30 prosent sammenlignet med 2012. Veksten i etterspørselen har ført til et vell av nye utsalgssteder.

I dag selges de eksklusive bilene via 120 utsalgssteder i 40 land. De rimeligste modellene har en utsalgspris på nærmere to millioner kroner, eksklusive skatter og avgifter. Velstående kinesere, amerikanere og arabere utgjør majoriteten av kundelisten.

– Etter fire rekordsterke år konstaterer jeg at vi har tatt tilbake posisjonen som den foretrukne leverandøren av luksusbiler i verden, sier selskapets konsernsjef, Torsten Müller-Ötvös.

Les også: - Ingen skadet i Tesla

Ifjor hadde britiske bilfabrikanter samlede eksportinntekter på 30 milliarder pund – en økning på syv prosent sammenlignet med fjoråret.

Storbritannias næringsminister, Vince Cable, mener Rolls-Royce’ rekordhøye salgstall viser hvordan den britiske bilindustrien har tatt seg opp igjen etter krisen.

– Bilindustrien bidrar til å løfte den britiske økonomien. Den positive utviklingen viser at vår strategi har lykkes. Vi har klart å skape grobunn for nye investeringer, sier Cable til Financial Times.

Les også: BMW selger så det gviner

44.000 lakknyanser

På fabrikken i Goodwick i West Sussex har arbeiderne som tar seg av spesialbestillinger, travle dager. Kapasiteten har lenge vært sprengt, og fabrikken har i år økt bemanningen med 100 personer for å ta unna ordrene.

De siste to årene har bilfabrikanten skapt 200 nye arbeidsplasser i området. Over 95 prosent av alle Rolls-Royce-modellene som ble produsert ifjor, hadde skreddersydde løsninger, og kundene betaler villig flere millioner kroner for å få bilene spesialtilpasset.

De ønsker seg inngraverte skinnseter og dørhåndtak pyntet med edelstener. Materialer fra eksotiske dyrerater, som pytonskinn og strutseskinn, er også populært. Kundene som ønsker en spesiell farge på bilen, kan velge mellom 44.000 ulike lakk­nyanser på fabrikken.

EKSKLUSIV. Den nye versjonen av Rolls-Royce Wraith ble presentert under en bilmesse i Genève i mars. Foto: NTB Scanpix Foto: Afp EKSKLUSIV. Den nye versjonen av Rolls-Royce Wraith ble presentert under en bilmesse i Genève i mars. Foto: NTB Scanpix Foto: Afp

– Vi får de merkeligste forespørsler. Her om dagen fikk jeg en henvendelse fra en kinesisk kunde som ville at bilen skulle matche fargen på kjørehanskene. En annen ville at panelet i dashbordet skulle lages av en tresort han hadde i hagen, sier Warren.

Les også: 120 nordmenn vil sikre deg denne

Han tilføyer at bilfabrikanten har lang tradisjon for å drive med spesialdesign. I 1950 fikk dronning Elisabeth skreddersydd sin første Rolls-Royce. Bilen er fortsatt i kongefamiliens bilpark.

Populær blant stjerner

Ifjor rullet den dyreste Rolls-Royce-bilen som noensinne er blitt produsert, ut av fabrikken. Ifølge den britiske avisen The Telegraph skal bilen – en oppdatert versjon av modellen Phantom – ha kostet nærmere ti millioner kroner.

Les også: Fortsatt best i klassen

Kjøretøyet var blant annet utsmykket med 446 diamanter, og hadde en fiberoptisk stjernehimmel i taket. I baksetet var det gjort plass til en piknikkurv til 200.000 kroner. Kjøperen var en ikke navngitt asiatisk forretningsmann.

Rolls-Royce er også populær blant celebriteter som David Beckham, Kim Kardashian, Jennifer Lopez, Simon Cowell samt mange hiphopartister, som gjerne gir luksusmerket eksponering i sosiale medier.

Full fart for Bentley

LONDON: Rolls-Royce er ikke alene om å oppleve gode tider. Konkurrenten Bentley solgte 10.120 biler ifjor – en økning på 19 prosent sammenlignet med i 2012.

Den italienske sportsbilprodusenten Maserati solgte over 15.400 biler samme år, mens Ferrari har en begrenset produksjon på 7000 biler i året, ifølge Financial Times.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus