Ta hensyn til vogntog når du kjører

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil i år har fire mennesker mistet livet i kollisjoner mellom vogntog og personbiler, viser tall fra Vegdirektoratet. I hele fjor ble 12 personer drept og over 100 skadd i slike ulykker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
FAKTA OM STORBILER
  • Det finnes omtrent 45 000 norske lastebiler og trekkbiler over 7,5 tonn.
  • I 2008 ble det fraktet 282 millioner tonn gods på norske veier.
  • Storbilene kjører oftest korte strekninger. Gjennomsnitts transportlengde per tonn fraktet gods i Norge var i 2008 under seks mil.
  • Tunge kjøretøyer har hatt 40 prosent trafikkvekst på norske veier de siste ti årene.
  • Prognoser for godstransport på vei de neste 30 årene indikerer en økning på 50-70 prosent i forhold til dagens nivå.
  • En trafikktelling gjennomført av NLF i 2013 viste at 36 prosent av registrerte vogntog og semitrailere var utenlandske.
Kilder: Lastebilundersøkelsen, SSB, If Skadeforsikring

– Når et vogntog er innblandet i en ulykke, blir konsekvensene mye større enn ved en ulykke mellom personbiler. Kjører du som privatbilist i fronten på en trailer, er det du som blir taperen, sier storbilsjef Olav Viken i If Skadeforsikring.

Se også: Livsfarlig forbikjøring på E18

Stadig flere vogntog

Tunge kjøretøyer har hatt 40 prosent trafikkøkning på norske veier de siste ti årene, og veksten bare fortsetter. I tillegg kommer utenlandske vogntog, som det blir stadig flere av på norske veier.

– Vogntog er store og tunge, og vi møter dem overalt. Det er viktig å huske at disse kjøretøyene trenger ekstra lang tid på å bremse ned og at de har blindsoner som gjør at de ikke ser andre biler. Vi må derfor som privatbilister opptre mer defensivt i møte med dem, sier Viken.

Les også: Lastebilsjåfør kan felles av denne videoen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange undervurderer risikoen ved å kjøre forbi et vogntog. Se video øverst i saken.

– Det tar mye lenger tid å komme seg forbi et vogntog enn en vanlig bil. Sørg for at du har en lang strekning å gjøre det på, sier yrkessjåfør Tore Velten, som er nestleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Når du har kommet forbi og skal tilbake i riktig fil, må du ikke svinge inn rett foran lastebilen.

Les også: – Satan, for en gærning!

– Når du bremser ned til det du tror er fartsgrensen, kan storbilen ha større fart enn deg. Den er så tung at den kan få problemer med å bremse opp, advarer Velten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utsikten er begrenset fra førerhuset på en storbil. Det er blindsoner på høyre og venstre side, og foran bilen.

– Det farligste er å kjøre forbi et vogntog på høyre side. Da er det stor fare for at sjåføren ikke ser deg. Om han bestemmer seg for å bytte fil, er du ille ute, sier Velten, som råder privatbilister til å holde avstand og bruke blinklys ved feltskifte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: UP vil skremme bilister med skrekkvideo

Trailersjåførene har ansvar

Et fullastet vogntog kan veie over 50 tonn. Veiene er smale og sikkerhetsmarginene små. Det stiller store krav til yrkessjåførene.

– De fleste norske yrkessjåfører er ansvarsbevisste, men det finnes dessverre enkelte som tar litt for store sjanser. Transportbedriftene bør ta ansvar og luke bort risikosjåførene, råder Viken i If.

Det er stadig flere utenlandske trailere på norske veier.

– Mange utenlandske sjåfører er ikke vant til å kjøre på smale, svingete norske veier under barske vinterforhold. I tillegg er mange av kjøretøyene skodd med dårlig dekkutrustning. Dette gjør det ekstra utfordrende for alle parter å møte de utenlandske vogntogene vinterstid, mener Tore Velten i NLF.

Les også: Trailersjåfør filmet egen råkjøring

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for If Skadeforsikring.