Ta hensyn til vogntog når du kjører
Hittil i år har fire mennesker mistet livet i kollisjoner mellom vogntog og personbiler, viser tall fra Vegdirektoratet. I hele fjor ble 12 personer drept og over 100 skadd i slike ulykker.
Artikkelen fortsetter under annonsen
FAKTA OM STORBILER
- Det finnes omtrent 45 000 norske lastebiler og trekkbiler over 7,5 tonn.
- I 2008 ble det fraktet 282 millioner tonn gods på norske veier.
- Storbilene kjører oftest korte strekninger. Gjennomsnitts transportlengde per tonn fraktet gods i Norge var i 2008 under seks mil.
- Tunge kjøretøyer har hatt 40 prosent trafikkvekst på norske veier de siste ti årene.
- Prognoser for godstransport på vei de neste 30 årene indikerer en økning på 50-70 prosent i forhold til dagens nivå.
- En trafikktelling gjennomført av NLF i 2013 viste at 36 prosent av registrerte vogntog og semitrailere var utenlandske.
– Når et vogntog er innblandet i en ulykke, blir konsekvensene mye større enn ved en ulykke mellom personbiler. Kjører du som privatbilist i fronten på en trailer, er det du som blir taperen, sier storbilsjef Olav Viken i If Skadeforsikring.
Se også: Livsfarlig forbikjøring på E18
Stadig flere vogntog
Tunge kjøretøyer har hatt 40 prosent trafikkøkning på norske veier de siste ti årene, og veksten bare fortsetter. I tillegg kommer utenlandske vogntog, som det blir stadig flere av på norske veier.
– Vogntog er store og tunge, og vi møter dem overalt. Det er viktig å huske at disse kjøretøyene trenger ekstra lang tid på å bremse ned og at de har blindsoner som gjør at de ikke ser andre biler. Vi må derfor som privatbilister opptre mer defensivt i møte med dem, sier Viken.
Les også: Lastebilsjåfør kan felles av denne videoen
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMange undervurderer risikoen ved å kjøre forbi et vogntog. Se video øverst i saken.
– Det tar mye lenger tid å komme seg forbi et vogntog enn en vanlig bil. Sørg for at du har en lang strekning å gjøre det på, sier yrkessjåfør Tore Velten, som er nestleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Når du har kommet forbi og skal tilbake i riktig fil, må du ikke svinge inn rett foran lastebilen.
Les også: – Satan, for en gærning!
– Når du bremser ned til det du tror er fartsgrensen, kan storbilen ha større fart enn deg. Den er så tung at den kan få problemer med å bremse opp, advarer Velten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUtsikten er begrenset fra førerhuset på en storbil. Det er blindsoner på høyre og venstre side, og foran bilen.
– Det farligste er å kjøre forbi et vogntog på høyre side. Da er det stor fare for at sjåføren ikke ser deg. Om han bestemmer seg for å bytte fil, er du ille ute, sier Velten, som råder privatbilister til å holde avstand og bruke blinklys ved feltskifte.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: UP vil skremme bilister med skrekkvideo
Trailersjåførene har ansvar
Et fullastet vogntog kan veie over 50 tonn. Veiene er smale og sikkerhetsmarginene små. Det stiller store krav til yrkessjåførene.
– De fleste norske yrkessjåfører er ansvarsbevisste, men det finnes dessverre enkelte som tar litt for store sjanser. Transportbedriftene bør ta ansvar og luke bort risikosjåførene, råder Viken i If.
Det er stadig flere utenlandske trailere på norske veier.
– Mange utenlandske sjåfører er ikke vant til å kjøre på smale, svingete norske veier under barske vinterforhold. I tillegg er mange av kjøretøyene skodd med dårlig dekkutrustning. Dette gjør det ekstra utfordrende for alle parter å møte de utenlandske vogntogene vinterstid, mener Tore Velten i NLF.
Les også: Trailersjåfør filmet egen råkjøring
Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for If Skadeforsikring.