Nest beste Golf i historien

LANGTURSBIL: Kombinasjonen av kraft, komfort og sikkerhet gjør GTD til en ekte Grand Touring. Foto: Øyvind Skar
LANGTURSBIL: Kombinasjonen av kraft, komfort og sikkerhet gjør GTD til en ekte Grand Touring. Foto: Øyvind Skar

Drømmer du om Golf GTI, men synes prisen er i stiveste laget. Her er dieselalternativet som koster nesten 80.000 kroner mindre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta VW Golf GTD:

Pris fra: Kr 392.300

L/B/H: 4,27/1,79/1,44 m

Bagasjerom (VDA): 380 – 1270 l

Motor: 2,0 l/184 hk

Dragkraft: 380 Nm

CO2-utslipp (EU): 109 g/km

0-100 km/t: 7,5 sek

Toppfart: 230 km/t

Garanti: 5 år

Til Norge: I sommer

EuroNCAP*: 5 stjerner

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

GTI er uten tvil entusiastbilen. Med snart 40 års historie og 230 hk pent pakket under panseret, kan ingen VW måle seg med Golf GTI i kjøreopplevelse.

Nedsiden er prisen: Snaut 500.000 kroner.

Rimeligere

Men det finnes et rimeligere alternativ for dem som er villig til å gi avkall på litt akselerasjon og toppfart, men ellers får med alt det andre GTI har å by på: GTD. Vi mener dieselvarianten er nest beste Golf i historien. Den byr på:

* Samme presise chassis og progressive styring som GTI.

* Så godt som samme interiør.

* Nesten like sterk. 184 hk mot 230 hk, men 380 Nm i dragkraft mot GTIs 350 Nm

* Nesten like rask. 0-100 km/t på 7,5 sekunder mot 6,4 i GTI.

* Nesten like høy toppfart. 230 km/t mot 250 km/t.

* Nesten like sporty. Mangler kun noen røde lister og sømmer.

Alt i alt en nesten fullverdig GTI som med manuelt gir koster 77.900 kroner mindre enn GTI. Vi anbefaler likevel å legge på 23.000 kroner for DSG automatgir.

Saken fortsetter under bildetINNVENDIG: Avkappet ratt og typisk skotskrutet setemønster.INNVENDIG: Avkappet ratt og typisk skotskrutet setemønster.

Lav avgift

Fra fabrikken koster faktisk Golf GTD mer enn GTI, men lavere CO2-utslipp gjør at GTD slipper unna med vesentlig lavere avgifter i Norge. Derfor er bilen både interessant og relevant i Norge, selv om salgsvolumet for denne type biler er små.

– Normalt selger vi 25 GTI og 50 GTD i året, seier produktsjef Jan Tore Kopperud. Nyhetens interesse drar opp salget til mer enn det dobbelte i år, med GTI som volumselgeren.

Saken fortsetter under bildetGTD er blant de raskeste dieselbilene på veiene.GTD er blant de raskeste dieselbilene på veiene.

Begynte med 70 hk

GTD oppsto som en sparevariant i 1982, seks år etter GTI, men med beskjedne 70 hk motor. Med sportsunderstell fra GTI og sølvfarget ramme rundt grillen – istedenfor rød som på GTI – var likevel GTD en av de raskeste dieselbilene på veien.

I Golf II var motoreffekten fortsatt 70 hk, mens den i Golf III økte til svimlende 75 hk. Først i Golf IV kunne VW tilby GTD med 150 hk, noe som Golf V økte ytterligere til 170 hk og nå altså 184 hk.

Vi mener nye Golf GTI er den beste Golfen noensinne. Men jammen er ikke GTD nesten like god, med harmoni og presisjon i hele kjøreopplevelsen. GTD er ikke bilen du kjøper for å spinne ut av lyskryssene, men for å kjøre sikkert, komfortabelt og effektivt over lange strekninger.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus