Nest beste Golf i historien
Drømmer du om Golf GTI, men synes prisen er i stiveste laget. Her er dieselalternativet som koster nesten 80.000 kroner mindre.
Pris fra: Kr 392.300
L/B/H: 4,27/1,79/1,44 m
Bagasjerom (VDA): 380 – 1270 l
Motor: 2,0 l/184 hk
Dragkraft: 380 Nm
CO2-utslipp (EU): 109 g/km
0-100 km/t: 7,5 sek
Toppfart: 230 km/t
Garanti: 5 år
Til Norge: I sommer
EuroNCAP*: 5 stjerner
*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.
GTI er uten tvil entusiastbilen. Med snart 40 års historie og 230 hk pent pakket under panseret, kan ingen VW måle seg med Golf GTI i kjøreopplevelse.
Nedsiden er prisen: Snaut 500.000 kroner.
Rimeligere
Men det finnes et rimeligere alternativ for dem som er villig til å gi avkall på litt akselerasjon og toppfart, men ellers får med alt det andre GTI har å by på: GTD. Vi mener dieselvarianten er nest beste Golf i historien. Den byr på:
* Samme presise chassis og progressive styring som GTI.
* Så godt som samme interiør.
* Nesten like sterk. 184 hk mot 230 hk, men 380 Nm i dragkraft mot GTIs 350 Nm
* Nesten like rask. 0-100 km/t på 7,5 sekunder mot 6,4 i GTI.
* Nesten like høy toppfart. 230 km/t mot 250 km/t.
* Nesten like sporty. Mangler kun noen røde lister og sømmer.
Alt i alt en nesten fullverdig GTI som med manuelt gir koster 77.900 kroner mindre enn GTI. Vi anbefaler likevel å legge på 23.000 kroner for DSG automatgir.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLav avgift
Fra fabrikken koster faktisk Golf GTD mer enn GTI, men lavere CO2-utslipp gjør at GTD slipper unna med vesentlig lavere avgifter i Norge. Derfor er bilen både interessant og relevant i Norge, selv om salgsvolumet for denne type biler er små.
– Normalt selger vi 25 GTI og 50 GTD i året, seier produktsjef Jan Tore Kopperud. Nyhetens interesse drar opp salget til mer enn det dobbelte i år, med GTI som volumselgeren.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBegynte med 70 hk
GTD oppsto som en sparevariant i 1982, seks år etter GTI, men med beskjedne 70 hk motor. Med sportsunderstell fra GTI og sølvfarget ramme rundt grillen – istedenfor rød som på GTI – var likevel GTD en av de raskeste dieselbilene på veien.
Artikkelen fortsetter under annonsenI Golf II var motoreffekten fortsatt 70 hk, mens den i Golf III økte til svimlende 75 hk. Først i Golf IV kunne VW tilby GTD med 150 hk, noe som Golf V økte ytterligere til 170 hk og nå altså 184 hk.
Vi mener nye Golf GTI er den beste Golfen noensinne. Men jammen er ikke GTD nesten like god, med harmoni og presisjon i hele kjøreopplevelsen. GTD er ikke bilen du kjøper for å spinne ut av lyskryssene, men for å kjøre sikkert, komfortabelt og effektivt over lange strekninger.