På jakt etter solen

HILS PÅ SOMMEREN: Knapt noe assosieres mer med sommer enn kabriolet. Mange vil mene at Citroën trekker kabrioletbegrepet vel langt med dette digre soltaket på DS3.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler om å lukke øynene for virkelighetens regnfulle trussel, og cruise i langsomt tempo inn i sommerens lukter og lyder – med et stort smil om munnen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen trenger en kabriolet, og i hvert fall ikke i Norge. Men har du først kommet deg bak rattet på en slik bil, er det vanskelig å gi slipp på frihetsfølelsen det gir å høre fuglene kvitre i det ene øyeblikket, for deretter å veksle noen ord med tilfeldige forbipasserende i et lyskryss.

I jakten på sommeren tok vi sammen med bladet BIL med oss tre høyaktuelle kabrioletmodeller ut på test. Sola holdt seg naturligvis borte – det skulle bare mangle – men varmeapparat og vindbeskyttelse gjør susen. Å nyte sommeren i en kabriolet har mer med innstilling enn vær å gjøre.

Det er ikke så mye nytt å velge blant denne sommeren. Trange tider i europeisk bilindustri har satt kabrioletmodellene på vent, og særlig gjelder dette for de rimelige folkemodellene.

Årets lekreste nyhet – Opel Cascada – rasjonaliserte Opel Norge for sikkerhets skyld bort i jakten på et strømlinjeformet modellprogram. Det samme skjedde med Renaults lille Wind. Men begge kan jo bruktimporteres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så om kabrioleten skal være ny og ikke koste for mye står vi igjen med den alltid aktuelle Mazda MX 5, Mini One/Roadster, nye VW Beetle og kvasivariantene Fiat 500 og Citroën DS3. Kvasi fordi de med sine digre «soltak» ikke fullt ut tilfredsstiller kabrioletdrømmen.
Les også: Parkeringsbot? Glem det!

VW Beetle

Uten tvil årets morsomste åpne bil i Norge: Stofftak, lite bagasjerom og trangt baksete, men med kjøreglede som varer gjennom mange ustabile somre. Beetle bygges over samme tekniske lest som VW Jetta, og er derfor en tanke større enn Golf. Teknikken med motor foran og forhjulsdrift er imidlertid den samme. Takk og pris for at importøren ikke tar bilene til Norge med dieselmotor. Diesel og kabriolet hører ikke sammen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pris fra 283.800 avskrekker neppe dem som søker denne type bil, men husk at stofftaket gjør Beetle kabriolet først og fremst til en sommerbil hvis du vil at den skal vare lenge.

Les også: Better Place konkurs

Artikkelen fortsetter under annonsen

Citroën DS 3

Bak Beetle i testen kjører Citroën DS 3, som følger opp der spesielle C3 Pluriel slapp.

Ideen til det digre soltaket må Citroën ha rappet fra Fiat 500, men å kalle det kabriolet blir å trekke begrepet for langt for oss.

Like fullt lufter det godt i DS 3, lukter litt premium og den kjører godt. En jålebil som ser bra ut, og som like gjerne kan kjøres av menn som kvinner. Du sitter godt i DS3, styringen er bra og tenderer mot det sportslige. Bilen er den eneste blant de rimelige kabrioletene som lovlig kan frakte fire passasjerer i tillegg til føreren.

Selv om bagasjerommet laster hele 300 liter er lokket er så lite at vi heller vil kalle det et hull det knapt er mulig å få noe inn eller ut av. Med taket helt nede kan du glemme å se veien rett bak bilen, og som så ofte hos Citroën lukker vi øynene for de pinglete koppholderne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pris fra 224.900, men stor motor kler bilen bedre og da koster den 100.000 kroner mer.

Fiat 500

Glem varianten med 1,2 liter/69 hk motor. En masete pingle. Mye mer fres med TwinAir-motoren på 0,9 liter, turbo og 85 hk. En så liten (3,55 meter) og rimelig bil som Fiat 500 passer bedre med digert soltak enn som tradisjonell kabriolet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat 500 defineres i mange miljøer som kvinnebil. Som kabriolet er den enda mer feminin. Men søker du en rimelig og ny kabriolet med fire sitteplasser, kommer du ikke utenom Fiat 500. Kun toseteren Smart ForTwo prises lavere.

Pris fra 209.900 kroner.

Overkommelige kabrioleter


Fiat 500

Pris fra: kr 209.900

Lengde: 3,55 m

Motor: 69-85 hk

Forbruk fra: 0,39 l/mil

Sitteplasser: 4

Bagasjerom: 180 liter

Citroën DS 3

Pris fra: kr 224.900

Lengde: 3,95 m

Motor: 82-156 hk

Forbruk fra: 0,38 l/mil

Sitteplasser: 5

Bagasjerom: 285 liter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mini One

Pris fra: kr 241.700

Lengde: 3,72 m

Motor: 98-143 hk

Forbruk fra: 0,40 l/mil

Sitteplasser: 4

Bagasjerom: 170 liter

Mazda MX 5

Pris fra: kr 278.800

Lengde: 4,02 m

Motor: 126-160 hk

Forbruk fra: 0,70 l/mil

Sitteplasser: 2

Bagasjerom: 150 liter

VW Beetle

Pris fra: kr 283.800

Lengde: 4,28 m

Motor: 105-200 hk

Forbruk fra: 0,57 l/mil

Sitteplasser: 4

Bagasjerom: 225 liter

VW Golf

Pris fra: 324.600

Lengde: 4,25 m

Motor: 105-160 hk

Forbruk fra: 0,56 l/mil

Sitteplasser: 4

Bagasjerom: 250 liter