Til snøen skiller oss ad

I GRØFTA: Ingen sak å kjøre seg fast med en firehjulstrekker, selv de ustoppelige.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har bevist det: Du kjører deg aldri fastere og på mer utilgjengelige steder enn med en firehjulstrekker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regn ikke med at hjelpen er nær når du i skumringen – utenfor normal mobildekning – tror den snødekte flaten er en ubrøytet parkeringsplass, og at det med en SUV bare er å feie gjennom.

Etter et mageplask ut i snøen spant hjulene uten noen form for feste.

Brått innser du at bokstavkombinasjonene som er der for å hjelpe deg ut av vanskelige situasjoner ikke lenger har noen mening.

En i testteamet ble sendt mot sivilisasjonen for å hente hjelp, mens de andre forble ved håpløsheten. Halvannen time senere var bilen løs, takket være en solid sleper festet til en Toyota bygd for å ta seg fram på de mest veiløse steder i verden.

Les også: På tide å bytte til sommerdekk

Mer enn en tredel av alle nysolgte biler leveres nå med firehjulstrekk. Denne testen handler om to av de nyeste og en storselger. La det med en gang være sagt at SUV veldig sjelden betyr terrengbil, og i de fleste tilfeller er viktigere for eierens selvbilde enn framkommeligheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så til testbilene: De tre er så forskjellige at de knapt har annet enn god bagasjeplass, firehjulsdrift og dieselmotor som fellesnevner. Den enkeltes behov betyr denne gangen mer enn våre testpoeng.

Les også: Fornyer familiegiganten

Ford Kuga

Ford har fornyet Kuga tvers gjennom. Den vinner testen hårfint fordi bilen tilbyr best komfort, er klart morsomst å kjøre på bar vei og har det høyeste passive sikkerhetsnivået. På fast og litt glatt vintervei var den imidlertid sjanseløs mot Subaru Forester, som bare fosset fram. Fordi Kugas firehjulstrekksystem (Haldex) tilpasser seg underlaget til enhver tid vet du heller aldri hvor mye kraft som sendes til hvert hjul.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slike 4x4-systemer gir god framkommelighet, men er skumle fordi slippgrensen blir kort og litt uforutsigbar.

Den nye Kuga skal selges over hele verden og er derfor mer komfortabel og mer amerikansk i hele sitt vesen enn forgjengeren. Pluss for at den leser skilt, har varme i frontruta og at bakluka kan åpnes ved å føre foten under støtfangeren. Dessuten har den adaptiv cruisekontroll med et system som automatisk bremser og eventuelt stopper om føreren ikke er oppmerksom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Minus for høy pris, langsom direktesjaltet girkasse og ikke like skarp styring som forgjengeren.

Konklusjon: Asfaltbil for dem som liker å sitte høyt og komfortabelt.

Les også: Cruisekontrollen som sparer drivstoff

Subaru Forester

At Forester inntar plassen som hyttebil nummer én i Norge er lett å forstå. På skikkelig vinterføre er den overlegen. Den symmetriske 4x4-teknikken gjør bilen ekstremt lett å kontrollere, og bilen sier tydelig fra når det går for fort – lenge før det blir kritisk.

Så om du bor i de delene av landet hvor vinteren oppleves som permafrost, kan vi anbefale Forester. Motoren føles kvikk og seig, men vil kle en automatgirkasse bedre enn det manuelle giret. Men der er ikke Subaru ennå.

Likevel er det største problemet med nye Forester det triste interiøret og all plasten som ser billigere ut enn den antakelig er. Det er rett og slett stusslig bak rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hele ser ut til å være skapt av godt voksne menn for enda eldre menn. Så viser da også offisielle registreringstall at kun 9,4 prosent av Forester-kundene i årets første kvartal var kvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forester befinner seg milevidt unna nivået på sikkerhetsutstyrspakken i Ford Kuga.

Konklusjon: Forblir hytteeiernes favoritt.

VW Tiguan

Tiguan tronet på SUV-toppen i fjor, men er i år forbikjørt av Mazda CX-5 – som vi fortsatt mener er denne klassens beste bilkjøp.

Tiguan er minst av de tre i testen. Bilen kjører på det jevne, men slett ikke dårlig. Komforten oppleves noe stumpete sammenlignet med de to andre. Bagasjeplassen er minst i denne testen.

Tiguan selger nå først og fremst på navnet, men den er lett å like og lett å bli glad i. Sittestillingen er grei, og den direktesjaltete girkassen er utmerket. Ingen gjør dette bedre enn VW.

Praktisk med automatisk tilhengerfeste, ekstremt bra trekkvekt (2200 kg) og baksete som kan lengdereguleres.

Både på vintervei og asfalt befinner Tiguan seg kjøremessig mellom Kuga og Forester.

Konklusjon: Jevnt god med sterk forhandlerorganisasjon.