Priskrig på elektriske biler
Ingen trodde prisen ville falle så raskt på elektrisk mobilitet.
I frykt for å bli utkonkurrert har Citroën startet priskrig på elektriske biler ved å sette ned prisen på C-Zero med nesten 50.000 kroner. Nå koster bilen 193.000 kroner. I tillegg er garantien utvidet til å gjelde i fem år/120.000 kilometer.
I tenkeboksen
– Vi har ikke besluttet å gjøre noe ennå, svarer Bernt G. Jessen, direktør hos den norske Mitsubishi-importøren, og mannen bak selskapets eventyrlige elbilsuksess i fjor.
Samme svar gir også informasjonssjef Stian Gihle hos Peugeot-importør Bertel O. Steen. Men begge innrømmer at konkurransen er skjerpet og at noe må gjøres.
Les også: – 2011 har vært nærmest som et eventyr
2011 ble elbilens år null i Norge. Trillingene Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn, alle produsert av Mitsubishi i Japan, tok Norge med storm. Og særlig gjorde i-MiEV det. Med totalt 1996 solgte elbiler inntok Norge i fjor posisjonen som ledende elbilland i verden, sett i forhold til samlet bilsalg. Attraktive insentiver fra myndighetene gis æren for at så skjedde.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPrisras
De tre bilene kostet i utgangspunktet omtrent det samme, rundt 240.000 kroner pluss frakt og leveringskostnader.
Men som med mye annen teknologi går utviklingen raskt i startfasen. Så da Nissan Leaf dukket opp mot slutten av fjoråret, med pris ikke langt over trillingene, endret konkurransesituasjonen seg. Først senket Mitsubishi prisen på i-MiEV til 219.900 kroner og inkluderte vinterhjul. Umiddelbart svarte Peugeot med å sette ned prisen til 218.300 kroner og utvide garantien til å gjelde 120.000 kilometer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Fremtidens biler er små - ifølge japanerne
Nissan oppgir veiledende pris på Leaf til 255.000 kroner.
– Vi har sagt at når volumet øker, så vil prisen gå ned. Men vi hadde ikke regnet med at det skulle skje så raskt, innrømmer Jessen.
Tøff konkurranse
– Konkurransen på disse bilene er nå ekstremt tøff, medgir Gihle. Peugeot har biler på lager, og Gihle innrømmer at elbilsatsingen så langt ikke har kastet noe av seg økonomisk. Det samme har Citroën sagt tidligere.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Elbilen som ikke går tom for strøm
– Prisnedsettelsen viser bare at konkurransen virker, sier Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget.
Han har fulgt bilbransjen tett i en årrekke. Merg mener Citroëns nye pris på C-Zero speiler forskjellen mellom trillingene og den større og mer påkostede Nissan Leaf. Han tror heller ikke salget av elektriske biler i 2012 kommer til å bli høyere enn i fjor.
Les flere saker fra ABC Nyheters Motor-seksjon her