T-skjorter med printDenne t-skjorten har 90.000 følgere på Facebook

FULL FYR I PEISEN: T-skjorteprodusenten Probat har i samarbeid med illustratør Sverre Bjørstad Graff laget en humoristisk kolleksjon med t-skjorter. Foto: Produsenten
FULL FYR I PEISEN: T-skjorteprodusenten Probat har i samarbeid med illustratør Sverre Bjørstad Graff laget en humoristisk kolleksjon med t-skjorter. Foto: Produsenten
Artikkelen fortsetter under annonsen

T-skjorter med print er i vinden. Igjen. Men denne gangen er det også en norsk variant som hevder seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av de hotteste, raskeste og mest komfortable måtene å fortelle noe om hvem du er eller hva du liker, er via t-skjorten din.

Er du en hardbarket rockefan, eller drømmer om å være det, har du kanskje en t-skjorte med navnet på yndlingsbandet ditt. Er du glad i dyr, kan du gå for en trøye med en liten kanin trykket til brystet.

Og er du leken, går du kanskje for et fargerikt motiv, eller noe med litt humor - som disse t-skjortene...

90.000 følgere på Facebook

Et sinnsykt populært produkt, sier Marie Vatn.

Hun er kreativ leder i t-skjorteprodusenten Probat, som i samarbeid med illustratør Sverre Bjørstad Graff*, har laget en humoristiske t-skjortekolleksjon.

Og med en vanvittig suksess. T-skjortene med absurde trykk og norsk tekst har nemlig fått over 90.000 følgere på Facebook.

Graff arbeider til daglig her i ABC Nyheter som journalist. Du finner hundrevis av tegningene hans i Absurdgalleriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ekstra gøy er det jo at Carlings har tatt inn to av designene som kommer i september, sier Vatn som, sammen med Probat, også har laget t-skjorter for både NRK, Bik Bok og Munch-museet.

– Vi startet opp for ni år siden med slagordet «attraktive t-skjorter lissom». T-skjorter med trykk har jo vært i vinden lenge, men ikke t-skjorter med norske trykk. Det fant vi ut at vi måtte gjøre noe med, sier Vatn.

Denne t-skjorten har 89 700 følgere på FacebookALLE VIL HA PAPPAPERM: - Denne t-skjorten har solgt over all forventning, sier Vatn. Hun synes trøyen var kul, men veldig spisset, og ble overrasket da den hevdet seg såpass godt. Foto: Produsenten

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mellom 25 og 40 år

Det populære samarbeidet mellom illustratøren og Probat startet da Graff sendte Vatn en liten forespørsel på mail:

– Han lurte på om vi kunne tenke oss å jobbe med han og «Absurgalleriet» - som er hans plattform for morsomme illustrasjoner. Vi sjekket det ut, lo, tørket tårer, lo og tørket tårer. Absolutt vår humor, sier Vatn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun beskriver den typiske kjøperen av t-skjortene som «både gutter og jenter mellom 25 og 40 år».

– I tillegg er det mange jenter som er innom og vil handle noe fint til kjæresten.

Populært med pappaperm

Vatn forteller om særlig én t-skjorte som har solgt over all forventning.

– «Pappaperm». Vi synes jo t-skjorten var kul, men veldig spisset. Da var det ekstra gøy at den hevdet seg så godt, sier hun og fortsetter:

– Det finnes alltid t-skjorter i en eller annen form - både med tanke på farge, tekst, budskap og mønster. Men i disse dager er vi ekstra heldige. T-skjorter med print er jo veldig hot for tiden.

Det sier stylist Anette von Osten seg helt enig i:

Akkurat nå er den sporty stilen i trendbildet, og det har aldri før vært så riktig å style en vanlig t-skjorte i bomull til absolutt alt du har i garderoben, sier von Osten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske t-skjortegiganten er nemlig langt fra de eneste som har latt print dominere de komfortable trøyene denne sesongen.

Også designere som Karl Lagerfeld, DKNY, Proenza Schouler og Marlene Birger har lagt sin elsk på skjortene med et trykket bryst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne t-skjorten har 90 000 følgere på FacebookSI DET DU MENER: Denne ærlige t-skjorten fra American Apparel med budskapet: «All blogs post the same stuff» har blitt en skikkelig snakkis. Foto: Manrepeller.com (skjermdump)

Slik styler du t-skjorten

Von Osten mener at å velge en variant med print, vil tilføre antrekket ditt det lille ekstra.

– Akkurat nå er motebildet sånn at t-skjorten kan kombineres til nesten alt. Style den til både hverdagslige plagg som jeans, skinnbukse eller dressbukse. Eller til mer pyntede plagg som rysjeskjørt, silkebukse eller paljettskjørt.

Hun mener en t-skjorte med print passer til det aller meste du har i garderoben, og får fort et antrekk til å se både avslappet og kult ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er t-skjorten litt løs i snittet, kan det være fint å rulle opp ermene på den og stappe den tilfeldig nedi buksa foran slik at du får markert midjen, sier von Osten som videre advarer deg mot særlig én ting:

Jeg ville tatt en ekstra titt på hva som faktisk står på t-skjorten. Det er ikke alt som høres like kult ut, så tenk igjennom det før du kjøper noe. En t-skjorte kan ofte ha et bilde eller tekst med et budskap på seg, så her er det viktig at du kjenner deg igjen i det som står på den.

Denne t-skjorten har 89 700 følgere på Facebook HUMORISTISK: «Karl who?» står det på en av t-skjortene designet av selveste Karl Lagerfeld. Morsomt? Foto: Stella Picture

Les også:

Perfekte festlooker du må prøve

Gutta synes dette er minst attraktivt

Sesongens fineste trendfletter fikser du selv

Vi har testet 17 populære nettbutikker

Saken er opprinnelig skrevet for Kamille og publisert på klikk.no.

(*Vi gjør oppmerksom på at Sverre Bjørstad Graff er journalist i ABC Nyheter)