Annenhver misfornøyde restaurantgjest sier ikke fra

Nordmenn er ikke flinke til å klage på restaurant.
Nordmenn er ikke flinke til å klage på restaurant. Foto: Colourbox

En av tre restaurantgjester i Norge er misfornøyd med opplevelsen, men bare halvparten av dem sier ifra, ifølge en undersøkelse utført av Forbrukerrådet i Oslo.

– Mange av oss bruker nok føttene når vi er misfornøyd, og velger en annen restaurant neste gang. Det er dumt, for hadde du sagt fra, kunne spiseplassen gjort opp for seg, sier regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet i Oslo.

Ifølge undersøkelsen hjelper det nemlig å klage. Bare 15 prosent av dem som klagde, fikk ikke saken sin løst.

– Kommer du ingen vei med spisestedet, kan Forbrukerrådet mekle i saken. Unngå at det blir ord mot ord, vet at du for eksempel tar bilder av ribba som er rå eller svoren som ikke er stekt. Ta også vare på kvitteringen, råder Skofteland.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus