– Barnehagebarn er bedre problemløsere enn studenter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Barn i 4-5-årsalder kan være smartere enn voksne når det kommer til å forstå hvordan uvanlige leker og dingser virker, viser studie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanligvis tenker man ikke på kompleks problemløsning som en oppgave for barn, men forskere ved University of California i Berkley og Edinburgh University har vist at selv barnehagebarn kan være bedre enn voksne når det kommer til å finne ut hvordan noen ting virker.

I en studie der de brukte enkle former (firkant, pyramide, sylynder, ball etc.) og en boks som kan lyse og spille musikk, viste 4-5-åringer bedre evne enn de voksne til å forutse årsak og virkning.

Det var kun noen av formene som fikk boksen til å spille og lyse, dersom de ble lagt oppå den. Formene som hadde denne effekten, ble kalt «blickets». Målet var å identifisere disse.

106 barnehagebarn i alderen 4 og 5 år og 170 universitetsstudenter ble bedt om å løse oppgaven.

Se oppgaven demonstrert i videoen øverst i artikkelen.

Les også: – Barn opptil fem år bør sove på dagen for å lære bedre

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Barna skjønte det

Det som skilte barna fra de voksne, var hvordan de reagerte på endringer i demonstrasjonen av hvordan formene virket. For eksempel viste det seg at uvanlige kombinasjoner av former kunne få maskinen til å spille og lyse. Dette var noe barna plukket opp, mens de voksne hadde en tendens til fortsette å fokusere på hvilke individuelle former som aktiverte maskinen.

– Barna skjønte det. De forstod at maskinen kunne virke på denne uvanlige måten og at man dermed burde legge begge klossene på samtidig. Men de beste og smarteste studentene oppførte seg som om maskinen alltid ville følge den vanlige og åpenbare regelen, selv da vi viste dem at den kunne virke på en annen måte, sier Alison Gopnik, som er utviklingspsykolog ved University of California, Berkeley, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så vidt vi vet er dette den første studien som undersøker hvorvidt barn kan lære abstrakte årsak og virkning-forhold, og sammenligner deres resultater med voksne, fortsetter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Lær barn om ernæring, så spiser de mer grønnsaker

– Barn har mye å lære oss om læring

Nå vil forskerne se nærmere på hva det er som gjør barna mer fleksible i sin læring.

– Er det bare det at de er fri fra de forutinntatte meningene voksne har, eller er det det at de er fundamentalt mer fleksible eller utforskende i måten de ser verden på? sier Christopher Lucas ved University of Edinburgh i meldingen.

Han er hovedforfatter av studien som er publisert i tidsskriftet Cognition.

– Uansett svaret, barn har mye å lære oss om læring, mener Lucas.

Se hvordan ett av barna i undersøkelsen løste oppgaven i videoen under: