7 myter om fosteret

For mye kaffe kan gi lav fødelsevekt

IKKE DRIKK FOR MYE: Det er greit å kose seg med en kopp kaffe eller to selv om du er gravid, men drikker du for mye kan det føre til lav fødselsvekt. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
IKKE DRIKK FOR MYE: Det er greit å kose seg med en kopp kaffe eller to selv om du er gravid, men drikker du for mye kan det føre til lav fødselsvekt. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Bør man kutte ut sex og kaffe under svangerskapet, og er det greit med et lite glass vin?

Selv om babyer tåler veldig mye mens de ligger godt beskyttet i mammas mage, er det en del ting du bør være oppmerksom på når du går gravid.

Babyens velvære og utvikling må komme først, og da kan det hende du må kutte ut favorittosten og droppe de rykende, varme karbadene.

Lege Kari Løvendahl Mogstad og jordmor ved Kvinnehelsa i Kongsvinger Tove Fjellheim hjelper oss med å rydde opp i hva som er myter og hva som er fakta når det gjelder ting som er skadelig for fosteret.

1. Sex under svangerskapet kan skade babyen

- Nei! Det er ikke noe i veien for at en frisk, gravid kvinne kan ha et normalt og fint sexliv. Man skal bare være nøye med hygienen, og det skal kjennes godt og greit, sier Kari Løvendahl Mogstad.

Man skal også være forsiktig dersom man har hatt blødninger, og helst vente til man har avklart hvor blødningene kommer fra.

- Dersom man har for eksempel bekkensmerter eller noen småplager, kan det være greit å kommunisere godt med partneren sin med tanke på stillinger og at det oppleves positivt, sier hun.

Hvilke skader kan fosteret få av at mor røyker under graviditeten, spør en bruker i vårt forum.

2. Gravide kvinner kan ikke bade

- Jo, det kan du, men det er viktig med god hygiene her også. Vi anbefaler ikke boblebade eller skitne bassenger. Helt på slutten av svangerskapet kan noen ha begynnende åpning i fødselskanalen, og derfor kan det kanskje være greit å avslutte badingen helt de siste ukene, sier Løvendahl Mogstad.

Det er også viktig å unngå altfor varme bad. Fostre liker nemlig ikke å bli overopphetet.

- Derfor fraråder vi også boblebad, badstuer og varme karbad over lang tid, sier hun.

3. Du bør spise for to under svangerskapet, ellers får ikke babyen nok næring

- Nei! Kroppen trenger bare noen få hundre kalorier ekstra daglig i svangerskapet, og det er knapt nok mer enn en yoghurt eller en brødskive. Man skal i alle fall ikke spise for to, for da kan det bli tungt å komme ned i matchvekt etter fødselen. Noen har stor appetitt under svangerskapet, og kan bli både kvalme og svimle hvis de ikke får i seg noe. Da er det i alle fall smartere å tenke litt sunt enn å hive innpå med kjeks, sjokolade og boller, sier Løvendahl Mogstad.

4. Kaffedrikking kan skade fosteret

- Ja, men bare dersom man drikker for mye kaffe. Det anbefales å holde seg til maks en til to kopper daglig. Det er funnet at over tre kopper daglig kan gi lav fødselsvekt hos babyen, noe som kan gi negativ helseeffekt på sikt, sier Løvendahl Mogstad.

5. Det er greit med litt alkohol. Et lite glass vin skader ikke babyen

- Nei, det er ikke greit å drikke alkohol under graviditeten. Vi anbefaler totalavhold denne perioden fordi vi ikke vet hvor grensen for hva fosteret kan tåle går, sier Tove Fjellheim.

6. Ost er ikke bra for barnet

- Tja. Gravide skal ikke spise myke og halvmyke oster som for eksempel camembert, brie, gorgonzola og andre muggoster. Selv om disse er pasteurisert, er det i sjeldne tilfeller funnet listeriabakterier som er farlig for fosteret. Gravide skal selvfølgelig aldri spise upasteuriserte oster, sier Fjellheim.

Ellers kan gravide spise tubeoster og andre faste oster som Jarlsberg, Norvegia, Gouda og parmesan.

7. Hard trening er ikke bra når man er gravid

- Tja, fysisk aktivitet anbefales under graviditet, men man skal unngå overopphetning. Gravide kan trene gjennom hele svangerskapet bare intensiteten og varigheten av treningen tilpasses utviklingen av graviditeten og egen opplevelse av hvordan man føler seg under treningen, sier Fjellheim.

Gravide skal unngå aktiviteter der man kan falle, lagspill med ball samt andre kontaktidretter.

Dykking og stuping anbefales heller ikke, og man bør droppe øvelser som medfører stor buktrykksøkning som for eksempel benkpress.

- Styrketrening er OK, men situps skal ikke gjøres dersom det buler ut midt på magen mellom de rette magemusklene ved utføring. Egentlig kan all magetrening godt settes på vent til etter fødsel. Lett aerobic, rask gange, lett jogging, sykling og svømming er derimot flotte aktiviteter under svangerskapet, sier hun.

Les også:

Derfor sover gravide dårlig

Ti grunner til å ringe legen under graviditeten

Ekle symptomer under graviditeten

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus