Her er de beste elsyklene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elsykkel blir mer og mer populært. Se hvilke modeller som gjør det best i test når vi samler resultatene fra norske og utenlandske kvalitetstester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Merida eOne-SiXTy Steps 900E som vinner årets test. Den beskrives som en lett og sikker terrengsykkel, med et godt display.

Merk at eOne-SiXTy Steps 900E kun baserer seg på tester utført i 2017. Blant elsyklene som har minst én ny test til grunn for årets resultat, får Merida Espresso 300 EQ høyest score. Den er testet to ganger i 2019, og befinner seg midt på treet når det kommer til pris. Se hele resultatlisten her.

Merida eOne-SiXTy Steps 900E og Merida Espresso 300 EQ får henholdsvis 85 og 82 poeng i samletesten vår. Ser du nøye på resultatlisten vil du se at tre elsykler får høyere poengscore – Haibike Sduro Trekking 6.0, Conway eWMNE 329 og Cannondale Moterra Neo 3 får fra 86 poeng og høyere.

Disse tre modellene blir imidlertid ikke testvinnerne hos oss, da Test.no kun kårer testvinnerne blant modeller som er testet av minst to kilder. Les mer om avgrensninger og oppgraderinger nederst i artikkelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elsykkel eller moped?

Slik fungerer Test.no

Test.no oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Test.no oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Motoren i en elsykkel gjør at elsykler juridisk sett er en mellomting mellom en vanlig tråsykkel og en moped. For at en elektrisk sykkel skal kvalifisere som en tråsykkel må den tilfredsstille kravene i EU-standarden EN15194, som blant annet sier noe om hvor høy hastighet en elsykkel kan kjøres i ved hjelp av motoren.

Overskrider en elsykkel disse kravene vil den anses som en moped. Kjøper du en slik modell må du forholde deg til elsykkelen som en moped, med de avgifter og registreringer som kreves for at motorkjøretøy kan ferdes på norske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Armbåndet som hjelper deg i gang med treningen

Hvor og hvordan skal sykkelen brukes?

Med en elsykkel kan distansen føles mye kortere, motbakkene bli overkommelige og den generelle sykkelopplevelsen bedre. Det er likevel en del ting du bør tenke over før du går til innkjøp av en elsykkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er blant annet viktig å finne ut om batteriet har lang nok rekkevidde og gir god nok kraft til motoren på de sykkelturene du planlegger. Skal du bruke den mest til korte og flate byturer, er det ikke sikkert du behøver den kraftigste typen.

Tar du heller beina fatt? Sjekk ut hvilke løpesko som er testvinnere.

Motorkraft og motorkutt

Antall watt på elmotoren sier noe om hvor god hjelp du kan få fra den når du sykler. Høyeste lovlige motorkapasitet for elsykler er på 250 W nominell (kontinuerlig) effekt, men noen elsykler har en motor som kan produsere høyere antall watt i kortere perioder. Så lenge kontinuerlig kraft er på maks 250 W, er den lovlig på veien under termen «tråsykkel».

Ikke bare motorkraften, men også kontrolleren og spenningen i batteriet har noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I henhold til EU-standarden EN15194 skal alle elsykkelmotorer slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller dersom man oppnår en hastighet på over 25 km/t (+/- 10 % feilmargin). Dermed får du ikke lenger motorhjelp for å komme opp i høyere hastigheter, men egen tråkkekraft kan du selvsagt fortsette å bruke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fjellskoene som tar deg frem overalt

Plassering av motor

En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller
En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet.

Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekk-kraft.

Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De beste ryggsekkene for flere dagers vandring i fjellet

Hva slags assistanse trenger du?

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist, som betyr at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av tre motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

Momentsensor (torque sensor):

Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.

Rotasjonssensor (cadence sensor):

Fungerer mer som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og hakking når motoren slår inn.

Hybridsensor:

Har både moment- og rotasjonssensor, som det kan byttes mellom etter hva som trengs i situasjonen. Momentsensoren fungerer godt i oppoverbakkene, fordi den gir raskt ekstra kraft når du jobber tungt, men den gir mindre hjelp når du er på flat mark og bruker lite beinkraft. Da kan momentsensoren skrus av manuelt, slik at rotasjonssensoren kicker inn og gir mer assistanse enn momentsensoren vil gi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vurderer du å bytte til elektrisk bil? Se hvilken elbil du bør investere i.

Hvor langt skal du sykle?

Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) antyder hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet.

Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller
Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller

De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden også påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 20 km til 160 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå den største rekkevidden som er oppgitt er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF-tester har vist at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene som ble testet i 2016 lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp. Merk at samme sykkel hadde en målt rekkevidde på 101 km i NAFs 2018-test, målt ved 0 % helning med maks elassist.

Ladetid er oppgitt til rundt 4-6 t på mange elsykler, men også her viser NAF-testen at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28" , Off Course El-sykkel (ikke lenger til salgs) og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) ble målt til henholdsvis 2, 4 og nesten 5 timer lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.

Les også: Fjellturen blir bedre med disse soveposene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvilken type bremser er best?

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser . Sistnevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. NAF-testen viste at EcoRide Ambassador og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) er de eneste som får godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trener du helst inne? Finn ut hvilken tredemølle som er best i test.

Elsykkelguide

Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.

Avgrensninger og oppgraderinger

Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde. Blant disse modellene har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp i hver test, samt nye sykler i 2019 og særlig sykler det selges mange av i Norge.

Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse teltene forsterker turgleden

Nyere tester og sykler

For å gjøre resultatlisten så relevant som mulig, har vi i årets test kun inkludert anmeldelser fra 2017 og fram til i dag. Det fører blant annet til at vinneren fra 2018, Riese & Müller Nevo City, som ble testet i 2016, ikke er med i årets samletest. Denne sykkelen er heller ikke lenger til salgs i Norge. Ser du denne modellen til salgs et annet sted gjør vi likevel oppmerksom på at sykkelen kan være et godt alternativ.

Vi har også utelukket alle andre elsykler som ikke er til salgs i butikk i Norge. Dette gjør vi for å holde testen så relevant som mulig for alle leserne våre. Vurderer du å handle fra utlandet eller på bruktmarkedet, anbefaler vi at du sjekker resultatene i samletestene fra 2018 , 2017 og 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pris

I denne testen har vi valgt å inkludere elsykler i alle prisklasser. Det kan være lurt å ha dette i bakhodet når du leser resultatlisten, ettersom billige og dyre elsykler ikke nødvendigvis kan sammenlignes og settes direkte opp mot hverandre. Vi har likevel valgt å ikke sette pris som begrensing, slik at man kan finne noe for enhver smak og gjøre seg opp sin egen mening om hva som er viktigst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les deg opp

Vi anbefaler at du klikker deg inn på de ulike testlenkene som danner grunnlaget for toppscoren før du tar et valg, slik at du får et bedre bilde av testresultatene, spesifikasjonene og andre detaljer ved elsyklene enn vi klarer å gi deg i oppsummeringen vår.

Da kan du også avgjøre hvor grundig du mener kildene har utført testene, og se om de har vektlagt de kriteriene som er viktige for deg og dine behov. Det er ellers smart å prøvekjøre elsykkelen hos en forhandler før du tar det endelige valget.

Les også: Disse solkremene er trygge

Testen er opprinnelig publisert på Test.no