Tre av fire nordmenn er venn med arbeidskolleger på sosiale medier

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er store internasjonale forskjeller når det gjelder om de ansatte er venn med sjefen på sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 25.000 arbeidstagere i privat sektor, i 34 land, deltar i den globale arbeidsmarkedsundersøkelsen Randstad Workmonitor. 44 prosent av de norske ansatte svarer at de er venn med sjefen på sosiale medier som Facebook og Instagram. Bare hver fjerde svenske og danske kollega oppgir det samme.

Tre av fire nordmenn vsarer at de er venner med arbeidskolleger på de samme sosiale mediene. Også her ligger Norge langt over det globale gjennomsnittet på 61 prosent. Typiske fremvoksende økonomier som Kina, Brasil og India topper med over 80 prosent vennskap med kollegaer. Arbeidstakere i mer etablerte og konservative økonomier som Sveits, Japan og Frankrike er nede på 10-20 prosent.

– Nordmenn åpner i langt større grad enn andre for denne typen digitale vennskap. Men vi er et relativt lite og åpent land, der over tre millioner nordmenn har konto på Facebook, og vi har dessuten en mer uformell arbeidsform med tettere relasjoner og mer fleksibilitet enn en del andre. Men også her i Norge er det store forskjeller på hvor vanlig det er å være venn på sosiale medier, sier adm. direktør Eivind Bøe i Randstad Norge.

– Alle må uansett være bevisste på skillet mellom sin rolle som sjef, ansatt og sin private rolle. I sosiale medier kan dette skillet være mer uklart enn i andre sammenhenger, sier Bøe.

Les også: Utleiekonge håver inn 200 millioner i måneden

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no