Forbrukerrådet bekymret for lengre mobil-binding

En spansk mann snakker i mobiltelefon utenfor selskapet Telefonicas hovedbutikk i Madrid. EU behandler for tiden nye regler for bindingstider. Foto: Sergio Perez (Reuters)
En spansk mann snakker i mobiltelefon utenfor selskapet Telefonicas hovedbutikk i Madrid. EU behandler for tiden nye regler for bindingstider. Foto: Sergio Perez (Reuters)
Artikkelen fortsetter under annonsen

De foreslåtte EU-reglene for elektronisk kommunikasjon vil ramme forbrukerne, mener det norske Forbrukerombudet. Blant annet frykter ombudet lengre bindingstider.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har bedt parlamentarikerne i EU om å endre den foreslåtte reguleringen slik at maksimal bindingstid i mobil-, TV og bredbåndsmarkedet ikke kan være lengre enn seks måneder.

Ombudet ber også om at oppsigelsestiden på elektroniske tjenester må settes til maksimalt én måned, uavhengig av hvor langt man er kommet i avtaleperioden.

– De foreslåtte endringene vil begrense forbrukernes mulighet til å velge fritt mellom ulike tjenester og abonnementsformer. Dersom det vedtas, vil det være et tilbakesteg for forbrukere i Norge og enkelte andre EU-land, uttaler forbrukerombud Gry Nergård.