Ny Mercedes-modell – og da blir prisen lavere

Mercedes E-klasse kom tidligere i år i sin tiende generasjon. Nå er det klart for en rekke nye motorer i bilen.
Mercedes E-klasse kom tidligere i år i sin tiende generasjon. Nå er det klart for en rekke nye motorer i bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen har fått veldig mye skryt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes E-klasse har fått veldig mye skryt etter at den kom på markedet tidligere i år. Her har Mercedes virkelig lagt seg i selen for å lage komfortabel og luksuriøs storbil, med veldig mye avansert teknologi innabords.

Nå kommer det også nye utgaver, blant annet innstegsmodellen E 200 d. Den har startpris såvidt over en halv million, nærmere bestemt 510.000 kroner.

I tillegg til E 200 og E 220 d, som har vært tilgjengelig fra salgsstart, tilbys nå til sammen sju nye motoralternativer av E-Klasse sedan.

Les også: Så enkelt styrer du unna bilkøen

Over 400 hestekrefter

E 200 d har den samme nyutviklede 4-sylindrede dieselmotoren som i E 220 d. Motoren yter 150 hk, opp fra forrige generasjons 136 hk, samtidig som bilens utslipp reduseres.

E 200 4MATIC er et helt nytt og norgesvennlig tilskudd. Bilen har 184 hk og firehjulstrekk. Dersom man ønsker enda mer krefter er E 400 4MATIC med 333 hk et svært hissig alternativ.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

E 250 med 211 hk er nå også tilgjengelig. Mercedes-AMG E43 4MATIC er den første høy-ytelsesvarianten av nye E-Klasse. Bilen byr på 401 hk og gjør 0-100 km/t på svært 4,6 sekunder. Denne skiller seg fra andre motoriseringer med svært aggressive designelementer.

Les også: Dette er Mercedesen mange nordmenn venter på

Mer sporty design skal etter planen trekke til seg yngre kjøpegrupper enn tidligere.
Mer sporty design skal etter planen trekke til seg yngre kjøpegrupper enn tidligere.

Ladbar suksess

Mercedes har hatt stor suksess med sin ladbare hybridutgave av C-klasse. Mye tyder på at det samme vil komme til å skje med E-klassen når den også er blitt ladbar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da heter den E 350 e og leveres med langt høyere standardutstyr-nivå enn øvrige E-Klasse motoriseringer. Blant dette er COMAND Online, Avantgarde pakke og 18-tommers lettmetallfelger. Bilen kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, i tillegg til at det er mulig å ha lave driftsutgifter her ved å kjøre på strøm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «Den flyvende rumpa» klar for å ruve i luftrommet

Tiende generasjon

– Vi er stolte over å nå kunne tilby til sammen ni ulike motoralternativer av vår mest avanserte bil noensinne, nye E-Klasse sedan. Vi har spesielt stor tro på at den helt nye E 200 4Matic vil bli en stor favoritt på norske veier. Det er også svært gledelig å kunne tilby E 350 e som et miljøvennlig alternativ med hele 279 hk og 30 km elektrisk rekkevidde sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør, Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

Dagens E-klasse er for øvrig den tiende i rekken. Bilen har tradisjonelt solgt godt i Norge og med den nye utgaven gjør Mercedes det virkelig tøft for erkerivalene Audi A6 og BMW 5-serie.

E-klasse er en av de største stasjonsvognene i markedet, her er det gedigen bagasjeplass.
E-klasse er en av de største stasjonsvognene i markedet, her er det gedigen bagasjeplass.

Les også:

Rett og slett terningkast 6 fra Mercedes

Her kan vi trygt slippe rattet – i 100 km/t

Saken er først publisert på Broom