Forbrukerrettigheter:Dette har du krav på ved streikekaos i Norwegian

MØT OPP: En streik kan fort bli avblåst, derfor lønner det seg å følge med og møte opp dersom ikke flyvningen er innstilt. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
MØT OPP: En streik kan fort bli avblåst, derfor lønner det seg å følge med og møte opp dersom ikke flyvningen er innstilt. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rammes du av streiken, har du en del rettigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Klag til Transportklagenemnda

Får du ikke det du har krav på må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde. Har hendelsen skjedd i Norge går du til Transportklagenemnda . Strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der. Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

Reiser du i Norge finner informasjon om flyreisen din på avinor.no eller sjekk ut flyplassens hjemmeside.

Les mer om dine flyrettigheter på forbrukerrådet.no

Kilde: Forbrukerrådet

Flyselskapet Norwegian innstiller alle flyginger innenriks og mellom de skandinaviske hovedstedene onsdag.

Totalt blir om lag 35.000 kunder rammet, skriver selskapet i en pressemelding tirsdag kveld.

Rammes du av streiken som passasjer, har du en rekke rettigheter, opplyser Forbrukerrådet.

– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt.

– Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mat og drikke

Hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert, har passasjerene krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert.

På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde.

– Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger Flønes til.

Les også: Skandinaviske piloter i Norwegian: – Kjos ønsker å bli kvitt oss

– Møt opp på flyplassen

Reiser du i Norge kan du finne informasjon om flyreisen din på avinor.no eller sjekke ut flyplassens hjemmeside.

Forbrukerdirektøren minner om at en streik ikke nødvendigvis varer lenge.

– En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, i pressemeldingen.