Sendte samme SMS 4.565 ganger fra utlandet

KAOS: To meldinger ble til sammen sendt 4.565 ganger fra mobilen hennes. da ble spørsmålet hvem som har ansvaret. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke)
KAOS: To meldinger ble til sammen sendt 4.565 ganger fra mobilen hennes. da ble spørsmålet hvem som har ansvaret. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og den uheldige kvinnen slipper ikke unna hele regningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fra operatørens uttalelser til Brukerklagenmenda
  • "Dersom tekstmeldingen "henger" seg opp i våre systemer, så vil meldingssentralen forsøke å levere SMS videre til mottaker."
  • "Om en SMS er forsøkt levert en gang eller mange ganger, har ingen innvirkning på faktureringen og vil ikke føre til merkostnader for kunden. Kunde betaler kun for den tekstmeldingen som er levert til SMSC." (meldingssentral)
  • "På bakgrunn av dette, kan vi med sikkerhet si at fakturering av SMS på faktura X skyldes at kundens telefon har levert SMS til vår meldingssentral 4565 ganger."

Den 16. og 17. mai i fjor fikk en kvinne rare tilbakemeldinger fra vennene sine: De hadde mottatt en hel haug identiske SMS-er fra henne. To meldinger ble tilsammen mottatt 4.565 ganger. Tekstmeldingene hadde kvinnen sendt én gang hver, mens hun var i utlandet. Men de hadde altså pepret mottakerne, og fylt opp kvinnens telefonregning. 4.850 kroner, av en regning på totalt 5.194 kroner, ville mobiloperatøren ha for SMS-er sendt fra utlandet.

Sextelefon-maraton ga telefonregning på 25.000 kroner

"Ikke vår feil"

Den uheldige kvinnen var naturlig nok ikke spesielt interessert i å betale denne regningen. Hun tok derfor kontakt med operatøren. Slik var dialogen med kundeservice:

  • 18. mai: Operatøren sender en automatisk SMS om at kredittgrensen på 5.000 kroner var overskredet. Hun ringer operatøren, som forteller at det trolig er noe feil med SIM-kortet hennes.
  • 19. mai: Operatøren ringer og sier igjen at det åpenbart må være noe feil, og at saken tas videre til fakturaavdelingen.
  • 8. juni: Kvinnen får en e-post om at reklamasjonssaken er avvist. De hevder telefonen er synderen, ikke deres mobilnett, og at kvinnen derfor må ta regningen. Kvinnen ber om dokumentasjon på dette.
  • 12. juni: Operatøren svarer at de ikke kan finne noe galt med deres systemer. Den eneste forklaringen skal være feil i mobilen, og de krever fortsatt betalt.

Saken endte derfor i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Bredbåndet var tregere enn forventet – nå får han pengene tilbake!

Mobilen eller operatøren?

Også overfor nemnda nekter operatøren å ta noe som helst ansvar for maskingevær-SMS-ene. Faktisk mener de det er kundens ansvar å bevise at det var operatøren sin feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Vi bekrefter at vi ikke har mottatt dokumentasjon som støtter påstanden" uttaler operatøren i vedtaket fra nemnda.

Tok opp lån og brukte 500.000 kroner på spåtelefoner – får ingenting tilbake Selskapet mener nemlig det er mobilen som har dummet seg ut, og dermed at det er produsentens ansvar. Samtidig som kvinnen hevder å ha fått bekreftelse fra produsenten om at det ikke var mobilens skyld, sier operatøren at de ikke har mottatt denne informasjonen, og derfor ser bort fra dette. "Nemnda har ingen mulighet til å vite sikkert hvor feilen har ligget" skriver Brukerklagenemnda i sitt vedtak.

Men én ting er i alle fall sikkert: Det var ikke kvinnens feil. Nemnda vil derfor at operatøren tar halvparten av regningen, og gir kvinnen tilbake 2.425 kroner. Like mange kroner må kvinnen betale selv, fordi hun ikke klarer å bevise hvor feilen lå.