Foreninger bekymret for privat attføring

Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere bransjeforeninger frykter at de tyngste Nav-brukerne faller utenfor når private tar over attføringstiltak i flere fylker. Arbeidsministeren deler ikke bekymringene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For to år siden ble det bestemt at attføringstiltakene skulle settes ut på anbud. Resultatene etter første anbudsrunde viser at kommersielle bedrifter har vunnet godt over halvparten av kontraktene. I åtte fylker er det disse bedriftene som dominerer, skriver Dagsavisen.

Flere bransjeforeninger frykter anbudene vil føre til at tyngre Nav-brukere vil falle helt utenfor arbeidsmarkedet.

– Faller utenfor

– Når man skal inn i anbudssystemet, er prisen allerede bestemt. For den prisen klarer ikke bedriftene å ta seg av personer med store skrive- og lesevansker eller tunge psykiske vansker. Men det er jo nettopp dem vi skal hjelpe, sier Johan-Martin Leikvoll. Han er tidligere direktør for NHO Attføring og er i dag politisk rådgiver i Forbundet for Ledelse og Teknikk.

– Vi er veldig engstelige for at bedriftene ikke vil ta imot dem som står lengst unna arbeidslivet. Etter vårt syn blir hensynet til brukeren best ivaretatt av samfunnseide bedrifter som ikke har kommersiell drift som formål, sier direktør Dag Sandvik i Arbeidssamvirkenes landsforening (ASVL), en arbeidsgiverforening for vekst- og attføringsbedrifter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk milliardær: – Nav bommer ganske kraftig

Ikke bekymret

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) deler ikke bekymringene til bransjeforeningene.

– Jeg vil understreke at Nav og ikke leverandørene avgjør hvem som skal få tilbud, og jeg deler ikke bekymringen om at de tyngste Nav-brukerne ikke vil få god bistand i det nye systemet, sier arbeidsministeren i en kommentar til NTB.

Hun understreker at målet med endringen er å gi et bedre tilbud til brukerne.

– Monopolet på attføringstjenester er opphevet og flere aktører kan nå tilby god oppfølging til brukerne. I det gamle systemet kunne noen aktører levere de samme tjenestene i en årrekke uten å måtte forbedre eller fornye seg. I det nye systemet vil leverandører som ikke holder mål, ikke få nye oppdrag, slår hun fast.

Les også:

Nav omgjør 40 prosent av egne vedtak som påklages

– Flere friskmeldes i siste liten