WHO anklages for råflotte reisevaner

WHO-sjef Margaret Chan og Bruce Aylward, som ledet organisasjonens innsats mot ebola, anklages for overdreven pengebruk på reise. Foto: AP / NTB scanpix
WHO-sjef Margaret Chan og Bruce Aylward, som ledet organisasjonens innsats mot ebola, anklages for overdreven pengebruk på reise. Foto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdens helseorganisasjon (WHO) anklages for å bruke mer på luksusreiser og dyre hotellrom, enn på å bekjempe aids, malaria og tuberkulose.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det årlige reisebudsjettet til WHOs 7.000 ansatte er på nærmere 1,7 milliarder kroner, viser interne notater nyhetsbyrået AP har fått tilgang til.

I fjor benyttet WHO til sammenligning rundt 600 millioner kroner på å bekjempe aids, drøyt 500 millioner kroner på å bekjempe malaria og omtrent det samme på å bekjempe tuberkulose.

Reisekostnadene utgjør rundt 10 prosent av organisasjonens årsbudsjett.

FNs barnefond (UNICEF) har til sammenligning rundt 13.000 ansatte og et årlig reisebudsjett på i underkant av 1,2 milliarder kroner.

Kontrasten er enda større til Leger Uten Grenser (MSF), som har hele 37.000 helsearbeidere i sving verden over. De har et årlig reisebudsjett på rundt 360 millioner kroner og et klart forbud mot å fly businessklasse.

Bryter reglene

De ansatte i WHO har også regler, men bryter dem til stadighet, blant annet ved å fly på businessklasse og bo på dyre femstjerners hoteller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under et besøk i Guinea nylig, bodde WHO-sjef Margaret Chan i presidentsuiten på hotell Palm Camayenne, som koster nærmere 8.500 kroner natta.

Chan hadde inntil februar i fjor også anledning til å fly på første klasse, noe hun ifølge tre kilder i WHO ofte gjorde. Kildene ønsker å være anonyme av frykt for å miste jobben.

WHO hevder at Chan fløy businessklasse og at hun selv ba om at dette skulle nedfelles som regel.

Heftige reiseregninger

Da Vest-Afrika ble rammet av en ebolaepidemi i 2014, resulterte det i svært høye reisekostnader for mange av WHOs ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Chan hadde det året et reisebudsjett på nærmere 2 millioner kroner, men ble likevel forbigått av Bruce Aylward. Han ledet WHOs innsats for å bekjempe epidemien og brukte over 3,3 millioner på reise og opphold det året. Det tilsvarer over 9.000 kroner dagen.

Da Aylward skulle besøke klinikker i landene som var rammet av epidemien, brukte han til tider helikopter i stedet for å kjøre bil, viser reiseregningene AP har fått tilgang til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tigger penger

WHO tigger til stadighet FNs 194 medlemsland om mer penger for å finansiere sitt arbeid med å bekjempe epidemier og helsekriser verden over. APs avsløring kan få følger for viljen til å bidra, frykter enkelte.

For få uker siden ba WHO om drøyt 830 millioner kroner for å bekjempe sultkatastrofen i Somalia, og noen uker tidligere ba organisasjonen om drøyt 1 milliard kroner til krisen i Jemen.

– Når man bruker så mye penger på reising som WHO, så må man kunne rettferdiggjøre det, sier dr. Ashish Jha. Han leder Global Health Institute ved Harvard-universitetet.

– Jeg kan ikke se noe som rettferdiggjør at man flyr på første klasse, sier han.

Under press

WHO erkjenner at organisasjonens regelverk for reiser, til tider blir strukket, men hevder å ha tatt fatt i problemet. I fjor ble reisekostnadene kuttet med 14 prosent, sammenlignet med året før, opplyser organisasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Chan og de andre ansatte fikk tidligere i år et skarpt notat som påpekte at WHOs ansatte i liten grad retter seg etter reglene for reise, samtidig som organisasjonen er under økende press fra giverland.

Det vil alltid være nødvendig å reise, konstateres det i notatet, men «som organisasjon må vi demonstrere at vi mener alvor og vil håndtere dette på en skikkelig måte», heter det videre.