Omdømmeløft for landslaget i fotball

Lars Lagerbäck og hans spillere har med gode resultater og ujålete væremåte hevet landslagets omdømme betraktelig.
Lars Lagerbäck og hans spillere har med gode resultater og ujålete væremåte hevet landslagets omdømme betraktelig. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges fotballandslags omdømme er på vei opp fra en dyp bølgedal, viser målinger fra Sponsor Insight. TV-tallene er også gode.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I oktober var 26 prosent av de spurte positive til landslaget, 57 prosent nøytrale og 17 prosent negative. Det gir score på pluss 9. Helt fra august 2016 til april i år var tallet på minussiden, og i september i fjor (etter 0-6-tapet mot Tyskland) var det minus 27.

Kvartalsmessig er tallet det beste siden høsten 2015 (pluss 10, da Norge var veldig nær EM-plass). I slutten av 2016, da Per-Mathias Høgmo måtte gå og ble erstattet av Lars Lagerbäck, var tallet minus 28.

Blant fotballinteresserte er den positive utviklingen i omdømme enda mer markant enn for befolkningen som helhet. Kvartalsvis har man gått fra minus 39 høsten 2016 til pluss 27 i oktober (45 prosent positive, 38 prosent nøytrale, 18 prosent negative).

Lagerbäck-effekt

Landslaget har et meget godt år resultatmessig, med sju seirer på åtte kamper så langt, og kjemper om gruppeseier i den nye nasjonsligaen. Kommunikasjonsdirektør Svein Graff i fotballforbundet mener det er flere grunner til omdømmeløftet, deriblant Lagerbäcks væremåte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om gode sportslige resultater er hovedgrunnen, ser vi av målinger og omdømmeanalyser at også andre forhold spiller inn. Landslagssjefen har en retorikk folk og media liker. Han er ærlig, tydelig og troverdig, og tilgjengelig for media hver dag på samling, sier han til NTB.

Snobber nedover

Spillerne får også skryt.

– Spillerne framstår som et ujålete og hardt arbeidende kollektiv med en god miks av unge og erfarne spillere. Det setter nordmenn pris på. De liker at vi snobber nedover. I tillegg har vi i NFF jobbet mye med merkevarebygging og egen innholdsproduksjon som jeg tror har bidratt til å heve landslagets omdømme, sier Graff.

Norge har slitt med dårlige tilskuertall på hjemmekampene, men det er også på vei opp etter at NFF tok grep og senket billettprisene. TV-tallene er kraftig forbedret, og i forrige kamp mot Bulgaria hadde TV 2 637.000 seere i snitt og markedsandel på 47,6 prosent.