Svindelekspert advarer: – Politisjokket er ganske effektivt

BankID-svindel er svært utbredt, ifølge Telenors sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch. Denne SMS-en fikk ABC Nyheters journalist tilsendt i februar.
BankID-svindel er svært utbredt, ifølge Telenors sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch. Denne SMS-en fikk ABC Nyheters journalist tilsendt i februar.  Foto: Skjermdump
Artikkelen fortsetter under annonsen

På årets ti første uker blokkerte Telenor rundt 14 millioner svindelforsøk på SMS. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svindelaktørene finner nye metoder og blir stadig mer utspekulerte, skal vi tro Thorbjørn Busch, leder for sikkerhetsavdelingen Fraud & Crime i Telenor.

– I Sverige ser man at digitale bedrageri er den største inntektskilden for kriminelle. Bedrageri gir et langt større økonomisk utbytte sammenlignet med for eksempel narkotikaomsetning, sier han til ABC Nyheter.

Busch henviser til en SVT-dokumentar hvor det kommer frem at i 2022 var det 5,8 milliarder svenske kroner i innteker gjennom digitale bedragerier bare i Sverige.

– Narkotikasmugling og omsetningen av det, er langt mer risikabelt og komplisert for de kriminelle enn digitale bedrageri. I tillegg risikerer de mye lenger fengselsstraffer ved narkotikahandel, forklarer Busch.

Han opplyser at Telenor, på årets ti første uker, har blokkert rundt 14 millioner svindelforsøk på SMS bare i Telenor sitt nett. Han mener at SMS er det «hotteste» for svindelaktørene om dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi forventer mer kriminalitet på mobil i tiden som kommer. Det er dessverre mye svindel som foregår gjennom SMS. Vi mistenker at det er organiserte kriminelle som står bak mye av svindelen, og vi ser at de kriminelle stadig er villige til å gå lengre, forteller Busch.

Mange henvendelser

Han legger til at hans erfaring er at folk har langt høyere tillit til SMS-er sammenlignet med e-poster.

– De fleste av oss har en mobil og bruker SMS. Dermed kan svindlerne nå ut til et bredt publikum. De fleste er nok vant med mange flere svindelforsøk på e-post enn SMS. Folk er også vant til at SMS-er er mer personlige. Det ligger også en større forventing om at man skal svare raskere på SMS, sammenlignet med e-post, understreker Busch.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunstig intelligens er også til god hjelp for svindlerne når det kommer til språk.

Thorbjørn Busch i Telenor og har mye erfaring med metodene svindlerne forsøker seg på for å lure informasjon eller penger ut fra kunder. Foto: Telenor
Thorbjørn Busch i Telenor og har mye erfaring med metodene svindlerne forsøker seg på for å lure informasjon eller penger ut fra kunder. Foto: Telenor

– Vi ser at det fortsatt benyttes mye dårlig språk i svindeltekstene, men det begynner å bli bedre ved hjelp av AI-generert innhold og tekst. Angrepene blir mer treffsikre og autentiske, i takt med at verktøyene blir bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en landsdekkende Telenor-undersøkelse fra siste kvartal i 2023, svarte nær 90 prosent at hadde mottatt en svindelmelding.

– Vi får veldig mange henvendelser fra folk som er bekymret, hvor de forteller at de har fått en e-post som tilsynelatende er fra Telenor. De lurer på om det er ekte eller ikke. Vi forsøker etter beste evne å veilede og gi råd for å skape trygghet. Heldigvis har nok den generelle kunnskapen økt, jeg hører om færre som lar seg lure av e-poster, sier Busch.

– Vil for de fleste virke skremmende

Totalt stoppet Telenor mer enn 300 millioner forsøk på digital kriminalitet i fjerde kvartal i fjor.

Busch forteller at det foregår mye politisvindel, altså at svindelaktørene utgir seg for å være fra politiet.

– Jo flere av disse verktøyene og lagene svindlerne legger på, gjennom å kombinere flere ulike manipulerende teknikker, jo mer troverdig fremstår angrepet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetseksperten mener politisvindel er en kynisk metode, hvor bedragerne spiller på frykt og stress. I tillegg er det ofte et moment av tidspress. Mye av denne svindelen retter seg mot eldre.

– Svindlerne påfører ofrene ekstrem frykt, og fremstår veldig overbevisende. Ofte er de ute etter din BankID for å loppe sparekontoen for penger. Politisjokket er ganske effektivt, det å sjokke noen som aldri har noe med politiet å gjøre. Det å få en telefon hvor noen utgir seg for å være fra politiet, vil for de fleste virke veldig skremmende, sier Busch.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller videre at sjokket kan sette ut den logiske resonneringsevnen vår, kanskje spesielt for eldre som ikke har den tekniske kompetansen som yngre har. Han legger til at politiet aldri ville ringt deg i et forsøk på å påføre frykt.

– Svindelaktørene bruker politisjokket for alt det er verdt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Legg på hvis du er usikker

Busch kommer så med et klart råd til de yngre:

– Jeg vil oppfordre yngre til å ta et steg frem og gjøre digital sikkerhet til et hverdagstema. De må snakke med de eldre om hvilke svindelmetoder som finnes og hva man kan gjøre for å ruste seg mot disse. Det er ikke alle eldre som klarer å håndtere bedragere på egen hånd, sier han.

Busch forteller at Ttelenor har etablert et nært og solid samarbeid med politiet.

– Det er lysere tider, da vi ser at politiet prioriterer digitale bedragerier på en helt annen måte nå. Vi er gjensidig avhengig av hverandre for å komme svindelaktørene til livs.

Avslutningsvis kommer han med et råd:

– Er du usikker på avsenderen? Ta et skritt tilbake, pust og tenk hvem denne avsenderen egentlig er. Unngå å klikke på linker du ikke er sikker på. Gå heller via den nettsiden du pleier å bruke. Da er du sikker. Hvis du blir oppringt, og du er usikker på hvem som er i andre enden, legg på. Ring heller tilbake på offisielt nummer, oppfordrer Busch.