USAs forsvar: Feil gjort av piloten førte til flystyrten i Nordland i mars

18. mars styrtet et militærfly i Gråtådalen i Beiarn kommune i Nordland. Vraket ble liggende i en bratt skogkledd side. Bildet er tatt etter at politiet opphevet ferdselsforbudet i området søndag 3. april. Foto: Cornelius Poppe / NTB
18. mars styrtet et militærfly i Gråtådalen i Beiarn kommune i Nordland. Vraket ble liggende i en bratt skogkledd side. Bildet er tatt etter at politiet opphevet ferdselsforbudet i området søndag 3. april. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem måneder etter flyulykken i Beiarn i Nordland der fire personer mistet livet, har USAs forsvar konkludert med at feil gjort av piloten var årsaken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etterforskningen har konkludert med at årsaken til flyulykken var pilotfeil, skriver US Marines i en pressemelding søndag ettermiddag, ifølge NRK.

Flyet av typen V-22 Osprey styrtet i Beiarn i Nordland fredag 18. mars da det var på et treningsoppdrag som del av Nato-øvelsen Cold Response. Flyet lettet fra Bodø og skulle gjennomføre en treningsflygning, før retur til Bodø.

Mistet fart og høyde

Pilotens handlinger under flygingen, eller mangel på handlinger, var den direkte årsaken til ulykken, heter det i rapporten. Det skrives også at det ikke er kjent hvem av de fire om bord i flyet som var pilot.

Datamateriale fra flyet viser at det først tok en venstresving med 68 graders krenging. Flyet mistet da fart og høyde. Siden overkorrigerte piloten med en høyresving med 89 graders krenging «som flyet ikke kunne gjenopprette fra», ifølge rapporten fra det amerikanske forsvaret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Før venstresvingen hadde flyet en høyde på 170 meter over bakken. Høyresvingen på nær 90 graders krenging førte til et tap av høyde på så mye som 20 meter i sekundet. Høyresvingen ble gjennomført med en fart på rundt 370 kilometer i timen. Noen sekunder senere styrtet flyet i Gråtådalens østvegg.

Andre faktorer

Det er det amerikanske forsvaret som har ledet etterforskningen etter ulykken. En represenant fra det norske forsvaret har også deltatt i etterforskningen.

I tillegg til pilotfeil har de undersøkt flere andre faktorer som årsak til ulykken, blant annet værforhold, prosedyrer for flyging i lav høyde, feil knyttet til vedlikehold og registrering av denne og erfaring med å fly i fjellandskap.

– Det er konkludert med at ingen av de fem faktorene var direkte eller medvirkende årsak til ulykken, heter det i rapporten.